Zarządzanie zmianą

Jak zarządzać zmianą w podmiocie leczniczym?

Placówki medyczne muszą szybko przystosować się do zmieniających się przepisów. Poznaj kluczowe narzędzia potrzebne do zarządzania zmianą i dowiedz się, jak możesz zaangażować swoich pracowników, aby zminimalizować opór i odnieść sukces w tym procesie.

Unia

Wykonywanie zawodu przez lekarza spoza UE. Wszystko, co musisz wiedzieć!

Wykonywanie zawodu lekarza dla lekarzy spoza Unii Europejskiej zależy od udzielenia zgody ministra zdrowia poprzedzonej uzyskaniem opinii konsultanta krajowego lub wojewódzkiego właściwego w danej dziedzinie medycyny. Zobacz, co przepisy polskie stanowią na ten temat i czy możesz starać się o pominięcie tego etapu na drodze do przyznania prawa wykonywania zawodu tylko na określony zakres czynności.

Zespół lekarzy

Udział lekarzy w reklamie. Poznaj stanowisko Naczelnej Rady Lekarskiej

Problematyka reklamowania produktów leczniczych przez lekarzy od lat pozostaje kwestią kontrowersyjną i bywa przedmiotem licznych dyskusji, zwłaszcza w dobie powszechnego dostępu do mediów społecznościowych, w których z reklamą spotykamy się na każdym kroku. Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej opublikowała swoje stanowisko w tym zakresie. Dowiedz się, co z niego wynika.

księgowość

Obliczanie wymiaru nagrody jubileuszowej dyrektora SPZOZ

Czy, obliczając wysokość nagrody jubileuszowej, należy uwzględnić dodatek funkcyjny dyrektora SPZOZ, który przysługuje pracownikowi w dniu nabycia nagrody jubileuszowej, mimo że obecnie pełni tę funkcję tylko tymczasowo – do czasu rozstrzygnięcia konkursu?

Kara za błędy lekarskie

Kary nałożone na lekarzy. Czy drobne błędy proceduralne je uchylą?

Drobne uchybienia proceduralne nie skutkują uchyleniem kary za błędy lekarskie – zapoznaj się z wyrokiem Sądu Najwyższego w sprawie jednej z lekarek. Dowiedz się, jak zmiany w procedurze wpłynęły na jej sprawę. Wyjaśniamy też, dlaczego kasacja to nadzwyczajny środek odwoławczy.

Dietetyk

Porady edukacyjne w opiece koordynowanej w POZ: czy dietetyk jest traktowany jako zawód medyczny?

Rola dietetyka nabrała większego znaczenia w kontekście profilaktyki i leczenia chorób przewlekłych niezakaźnych. Ministerstwo Zdrowia włączyło dietetyka do systemu podstawowej opieki zdrowotnej, oferując pacjentom dostęp do bezpłatnych konsultacji dietetycznych. Jakie są warunki wykonywania tego zawodu, a czy można go klasyfikować jako medyczny? Sprawdź!

kontrola trzeźwości lekarza na kontrakcie

Kontrola trzeźwości lekarza na kontrakcie

Obok osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, który najczęściej przybiera formę umowy o pracę, w placówkach medycznych swoje obowiązki wykonują pracownicy zatrudnieni na podstawie umów prawa cywilnego. Osoby takie, podobnie jak pracownicy zatrudnieni na podstawie stosunku pracy, muszą mieć odpowiedni poziom gotowości do wykonywania swoich obowiązków. Sprawdź, jak można to weryfikować.

zwrot kosztów za zniszczone okulary

Czy personel medyczny może domagać się zwrotu kosztów za zniszczone przez pacjenta okulary

Pacjent uderzył pielęgniarkę w twarz, zerwał jej okulary i zniszczył je w trakcie dyżuru na oddziale. Pielęgniarka w trakcie zdarzenia nie odniosła uszczerbku na zdrowiu, ale żąda zwrotu kosztów za zniszczone okulary. Czy pracodawca ma obowiązek ponieść te koszty? 

odpowiedzialność pracownicza

Pracownik wyrządził szkodę. Jakie kroki powinien podjąć menedżer placówki medycznej?

Menedżer placówki medycznej powinien poinformować pracownika, że jednym z jego podstawowych obowiązków jest sumienne i staranne wykonywanie pracy. Ponadto ma on obowiązek dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić placówkę na szkodę. Co zrobić, gdy pracownicy nie wywiązują się z tych podstawowych obowiązków?

szkolenia pracowników

Jak planować rozwój pracowników

Wiedza na temat strategii projektowania i realizacji aktywnych szkoleń uchroni menedżera ochrony zdrowia przed wyborem pozornie atrakcyjnej, lecz nieefektywnej oferty. Pozwoli mu też aktywnie współuczestniczyć w kształtowaniu rozwoju swoich pracowników. Oto ważne wskazówki.