9b2123fe405dd5328741e735459bf5d63b90becb-large

Poprawianie standardów jakości w ochronie zdrowia

Jednym z podstawowych obszarów poprawy jakości usług zdrowotnych jest zwiększenie wykrywalności odwracalnych błędów medycznych.  

b39070e582c6d9b90551a526bbd3ff97c14cf8f4-large

Standardy i ich pomiar a jakość usług w ochronie zdrowia 

Standardy stanowią podstawę zarządzania jakością – pozwalają ustalić wzór, którego należy się trzymać, realizując poszczególne funkcje czy procesy w organizacji, a następnie weryfikować, w jaki sposób rzeczywistość pokrywa się z owym wzorem lub też od niego odbiega. Czy podobne podejście może znaleźć zastosowanie w przypadku usług medycznych?

4908b2cd88b7c23cc006401773eb4c9ec5d899a5-large

Międzynarodowe akredytacje to źródło oszczędności

Nieodkryty dotychczas w naszym kraju potencjał drzemiący w międzynarodowych akredytacjach długo będzie jeszcze potwierdzeniem największej światowej jakości oraz elementem przewagi konkurencyjnej na rynku ochrony zdrowia.

audyt

Z jakimi audytami wiąże się uzyskanie i utrzymanie ISO

Na podstawie audytu certyfikującego podejmowana jest decyzja o przyznaniu placówce certyfikatu ISO. Następnie musi ona się liczyć z okresową coroczną kontrolą funkcjonowania systemu zarządzania jakością, tj. audytem nadzorczym. Może też się zdarzyć, że wskutek skarg pacjentów wszczynany jest audyt interwencyjny, sprawdzający słuszność tych zarzutów.

db74937fe61d11100efe57aca37932353561c24f-small

Certyfikat SPA wspomoże ocenę antybiotykoterapii

NFZ wzmacnia kryterium bezpieczeństwa epidemiologicznego związanego z kontrolą zakażeń i szpitalną polityką antybiotykową. Za spełnienie określonych wymogów mają być przyznawane dodatkowe punkty podczas kontraktowania.

iso

Premia za jakość

Placówki ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w konkursie ofert na świadczenia opieki zdrowotnej mogą otrzymać dodatkowe punkty za ważny w dniu zawarcia umowy certyfikat ISO w zakresie usług medycznych. Dodatkowo niespełnienie wymaganego przez NFZ kryterium dostępności do poradni specjalistycznej przez 3 dni po 4 godziny nie zawsze dyskwalifikuje je w wyścigu po publiczne środki.

certyfikat ISO

Certyfikat jakości się opłaca – ważne są procedury

Wdrożenie systemu zarządzania jakością zwiększa zaufanie klientów do placówki i jest gwarantem stałego, wysokiego poziomu jakości oferowanych usług. Pozwala poznać potrzeby pacjenta, czyniąc placówkę bardziej konkurencyjną.

jak badać jakość

Jak badać poziom jakości w placówce medycznej

W dyskusji na temat funkcjonowania różnego rodzaju rozwiązań w ochronie zdrowia, dostępności do usług opieki zdrowotnej oraz ich jakości łatwe wydaje się określenie kosztów funkcjonowania systemu czy konkretnego podmiotu leczniczego. Ocena i porównanie jakości udzielanych świadczeń są natomiast bardzo złożonym, a czasami wręcz trudnym do wykonania procesem.

shutterstock_47579530

W 2015 roku będą zmiany w wymaganiach ISO 9001

Najpóźniej do września 2018 roku placówki medyczne, które mają certyfikowane systemy zarządzania jakością wg ISO 9001:2008 zostaną zobligowane do dostosowania ich do nowych wymagań normy. Obecnie trwają prace nad rewizją normy ISO 9001.

jakość, NFZ

Jakość trzeba stale doskonalić

Podmioty lecznicze muszą zabiegać o pozycję, konkurencyjność, a tym samym zwracać uwagę na jakość świadczonych usług. Z jednej strony oceniają ją pacjenci stawiający konkretne wymagania, spodziewający się określonych założeń, a z drugiej – płatnik.