Poprawianie standardów jakości w ochronie zdrowia
Jednym z podstawowych obszarów poprawy jakości usług zdrowotnych jest zwiększenie wykrywalności odwracalnych błędów medycznych.
Standardy i ich pomiar a jakość usług w ochronie zdrowia
Standardy stanowią podstawę zarządzania jakością – pozwalają ustalić wzór, którego należy się trzymać, realizując poszczególne funkcje czy procesy w organizacji, a następnie weryfikować, w jaki sposób rzeczywistość pokrywa się z owym wzorem lub też od niego odbiega. Czy podobne podejście może znaleźć zastosowanie w przypadku usług medycznych?
Międzynarodowe akredytacje to źródło oszczędności
Nieodkryty dotychczas w naszym kraju potencjał drzemiący w międzynarodowych akredytacjach długo będzie jeszcze potwierdzeniem największej światowej jakości oraz elementem przewagi konkurencyjnej na rynku ochrony zdrowia.
Z jakimi audytami wiąże się uzyskanie i utrzymanie ISO
Na podstawie audytu certyfikującego podejmowana jest decyzja o przyznaniu placówce certyfikatu ISO. Następnie musi ona się liczyć z okresową coroczną kontrolą funkcjonowania systemu zarządzania jakością, tj. audytem nadzorczym. Może też się zdarzyć, że wskutek skarg pacjentów wszczynany jest audyt interwencyjny, sprawdzający słuszność tych zarzutów.
Certyfikat SPA wspomoże ocenę antybiotykoterapii
NFZ wzmacnia kryterium bezpieczeństwa epidemiologicznego związanego z kontrolą zakażeń i szpitalną polityką antybiotykową. Za spełnienie określonych wymogów mają być przyznawane dodatkowe punkty podczas kontraktowania.
Premia za jakość
Placówki ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w konkursie ofert na świadczenia opieki zdrowotnej mogą otrzymać dodatkowe punkty za ważny w dniu zawarcia umowy certyfikat ISO w zakresie usług medycznych. Dodatkowo niespełnienie wymaganego przez NFZ kryterium dostępności do poradni specjalistycznej przez 3 dni po 4 godziny nie zawsze dyskwalifikuje je w wyścigu po publiczne środki.
Certyfikat jakości się opłaca – ważne są procedury
Wdrożenie systemu zarządzania jakością zwiększa zaufanie klientów do placówki i jest gwarantem stałego, wysokiego poziomu jakości oferowanych usług. Pozwala poznać potrzeby pacjenta, czyniąc placówkę bardziej konkurencyjną.
Jak badać poziom jakości w placówce medycznej
W dyskusji na temat funkcjonowania różnego rodzaju rozwiązań w ochronie zdrowia, dostępności do usług opieki zdrowotnej oraz ich jakości łatwe wydaje się określenie kosztów funkcjonowania systemu czy konkretnego podmiotu leczniczego. Ocena i porównanie jakości udzielanych świadczeń są natomiast bardzo złożonym, a czasami wręcz trudnym do wykonania procesem.
W 2015 roku będą zmiany w wymaganiach ISO 9001
Najpóźniej do września 2018 roku placówki medyczne, które mają certyfikowane systemy zarządzania jakością wg ISO 9001:2008 zostaną zobligowane do dostosowania ich do nowych wymagań normy. Obecnie trwają prace nad rewizją normy ISO 9001.
Jakość trzeba stale doskonalić
Podmioty lecznicze muszą zabiegać o pozycję, konkurencyjność, a tym samym zwracać uwagę na jakość świadczonych usług. Z jednej strony oceniają ją pacjenci stawiający konkretne wymagania, spodziewający się określonych założeń, a z drugiej – płatnik.