Od 15 marca zaczynają obowiązywać nowe przepisy dotyczące teleporad - rozporządzenie ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 427). Zgodnie z nimi lekarze już nie w każdym przypadku będą mogli decydować się na teleporadę.
Wizyta stacjonarna będzie obowiązkowa m.in. dla dzieci do 6. roku życia oraz w związku z chorobą przewlekłą, gdy stan pacjenta się pogorszył lub wystąpiła zmiana objawów. W przypadku dzieci poniżej 6. roku życia teleporada będzie możliwa tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. w ramach dłuższego leczenia.
Teleporada nie będzie także możliwa w przypadku pierwszej wizyty pacjenta u lekarza lub położnej.
Dodatkowo porada nie może być udzielona zdalnie, gdy zachodzi podejrzenie u pacjenta choroby nowotworowej.
Czytaj także:
Jak właściwie obsługiwać system teleporad >>
Karta teleporady – jak ją wypełniać >>
Termin teleporady wyznacz w ciągu doby >>
Nowe rozporządzenie ministra zdrowia z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1395) precyzuje sposób realizacji teleporady. Określa, jak postępować, gdy lekarzowi nie uda się skontaktować z pacjentem i wizyta się nie odbędzie, a także jak sprawozdawać zdalną realizację świadczenia do NFZ.
Zadaniem lekarza, pielęgniarki czy położnej POZ jest ocena stanu pacjenta i ustalenie, czy taka forma kontaktu z lekarzem jest wystarczająca. Jeśli nie, zalecą wizytę osobistą, wizytę domową lub skierują do szpitala. Teleporada umożliwi wystawianie zarówno e-recept i e-zwolnień, jak i e-skierowań.
Przychodnie POZ mają obowiązek umieszczania informacji o możliwości odbycia teleporady w widocznym miejscu zarówno w przychodni czy w gabinecie, a także na stronie internetowej.
Wytyczne precyzują też kwestię ochrony bezpieczeństwa danych i zobowiązują świadczeniodawców do przeprowadzanie teleporad w warunkach gwarantujących poufność, w tym zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych w związku z ich realizacją.
Przychodnie POZ do końca października muszą się dostosować do wymagań określonych rozporządzeniu.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).