Zakłady opiekuńczo-lecznicze mogą wznawiać odwiedziny z zachowaniem środków zapobiegania i kontroli zakażeń. Resort zdrowia wydał zalecenia dotyczące organizacji odwiedzin u pacjentów. Sprawdź, jakie wymogi należy spełnić.
Obowiązek usunięcia lub zmniejszenia barier to nowy obowiązek placówek publicznych. Ma to zapewnić osobom ze szczególnymi potrzebami w różnych sferach życia codziennego równy dostęp do świadczeń udzielanych przed te podmioty oraz do informacji o ich działalności. Poznaj zmiany, które zaczną obowiązywać od 6 września 2021 r.
Obowiązek udzielania świadczeń zdrowotnych nie jest bezwarunkowy. Przepisy wskazują bowiem sytuacje, kiedy odmowa leczenia lub odstąpienie od dalszego leczenia są zgodne z prawem. Sprawdź, kiedy lekarz ma prawo do odmowy leczenia i jak to uzasadnić.
Zapraszamy naszych prenumeratorów do udziału webinarium pt. „ Podmiot leczniczy a Rzecznik Praw Pacjenta – praktyki naruszające zbiorowe prawa pacjentów”. Webinarium poprowadzi: mec. Ewelina Soboń – Lawyer/Radca Prawny w F/K LEGAL.
Z obsługą pacjentów jest tak, jak z edukacją zdrowotną. Teoretycznie wiadomo, jakie są zasady i przepisy (chociaż nie zawsze to oczywiste dla wszystkich pracowników), ale ich stosowanie w praktyce wciąż kuleje, i to na każdym etapie leczenia. Sprawdź, jak przestrzegać prawa pacjentów w dobie pandemii.
Z obsługą pacjentów jest tak, jak z edukacją zdrowotną. Teoretycznie wiadomo, jakie są zasady i przepisy (chociaż nie zawsze to oczywiste dla wszystkich pracowników), ale ich stosowanie w praktyce wciąż kuleje, i to na każdym etapie leczenia. Sprawdź, jak można lepiej i świadomiej przestrzegać praw pacjentów.
Zachowania lekarzy czy pielęgniarek, a nie ich kompetencje, są zazwyczaj zarzewiem konfliktów między pacjentami a personelem medycznym. Jak rozwiązywać konflikty z trudnym pacjentem?
Prowadzenie postępowań wyjaśniających, gdy Rzecznik Praw Pacjenta poweźmie wiadomość uprawdopodabniającą naruszenie praw pacjenta, to jeden z obszarów działalności tego organu. Jakie naruszenia trafiają do Rzecznika Praw Pacjenta? W jaki sposób należy chronić ustawowe prawa pacjenta? Co może zrobić placówka medyczna, aby nie dopuścić do naruszeń w tym zakresie?
Sytuacje, przez które rodzą się poważne konflikty między pacjentami a personelem medycznym, te najbardziej emocjonalne, dotyczą zachowania lekarza czy pielęgniarki, a nie ich kompetencji, których przecież pacjenci nie są w stanie ocenić. Co może pomóc w rozwiązaniu konfliktu z pacjentem?
W czasie pandemii, kiedy rejestrujesz pacjentów przez telefon czy Internet, musisz zwracać uwagę na należyte wywiązywanie się z tych obowiązków. Rejestracja online, mimo że jest dużym ułatwieniem, wymaga spełnienia wielu warunków. Jakie dane można pozyskiwać od pacjentów? Sprawdź jak powinno wyglądać zabezpieczenie danych osobowych pacjentów.
Relacja lekarz – pacjent nazywana jest komunikacją kliniczną. Rozmowa z osobą chorą, z dolegliwościami fizycznymi, często w nie najlepszym stanie psychicznym czy też obawiającą się o swoje zdrowie to kontekst, który wpływa na przebieg wywiadu. Co zrobić, aby pacjent nie ukrywał informacji?
Stan pandemii wirusa SARS-CoV-2 spowodował wprowadzenie zakazu odwiedzin w szpitalach. Dowiedz się, jak w tym czasie uregulować kwestię praw pacjenta do kontaktu z bliskimi.
W dobie pandemii zadaniem menedżerów jest zorganizowanie funkcjonowania placówek opieki zdrowotnej w taki sposób, aby przy uwzględnieniu warunków lokalowych, dostępnych środków materialnych oraz charakteru i zakresu udzielanych świadczeń zapewnić bezpieczeństwo pacjentom i personelowi. Oto, co możesz zrobić.
Skargi pacjentów do NFZ i Rzecznika Praw Pacjenta w zakresie ograniczonej dostępności do świadczeń, w większości dotyczące problemów z dodzwonieniem się do placówki medycznej, spowodowały, że NFZ zdecydował się wznowić kontrole. Sprawdź, na co musisz być gotowy.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!