Prawo do świadczeń zdrowotnych to prawo pacjenta, które jest nieprzestrzegane w Polsce w wysokim stopniu – tak wynika ze sprawozdania Rzecznika Praw Pacjenta dotyczącego przestrzegania praw pacjenta w Polsce za 2019 rok. Jak można poprawić tę sytuację w placówkach medycznych?
Ankieta wstępnej kwalifikacji COVID-19 powinna pozostawać w dokumentacji medycznej pacjenta i może stanowić dowód pozwalający na odparcie zarzutu zakażenia szpitalnego w ewentualnym postępowaniu sądowym. W jaki sposób placówka medyczna może się uwolnić od odpowiedzialności za zakażenie szpitalne?
Ojciec, któremu wraz z jego partnerką nie udzielono przysługującej im informacji o stanie zdrowotnym mającego się urodzić dziecka, powinien być uważany także za pacjenta i przysługują mu z tego tytułu roszczenia – także finansowe – od placówki medycznej, która uchybiła temu obowiązkowi. Sprawdź dlaczego.
Pracownicy podmiotów leczniczych są stale narażeni na zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2 w miejscu pracy. W szpitalach i przychodniach wdrożono środki mające na celu ograniczenie ryzyka zakażenia. Co jednak, gdy do niego dojdzie? Jakie wtedy prawa przysługują pracownikowi?
Nie tylko RODO, lecz także inne przepisy, nakładają na Ciebie określone obowiązki informacyjne wobec Twoich pacjentów.
Z tego odcinka podcastu "Prawo dla zdrowia" dowiesz się, jakich informacji powinieneś udzielać swoim pacjentom w całym procesie udzielania świadczeń zdrowotnych.
U regulowanie w regulaminie organizacyjnym praw pacjenta, w tym ich ograniczenie, nałożenie obowiązków czy wprowadzenie opłat jest dopuszczalne tylko w granicach wyznaczonych przepisami – to stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta, które potwierdził NSA. Dowiedz się, jakie jeszcze wnioski płyną z tego istotnego wyroku.
Przyzwyczailiśmy się, że prawa pacjenta są bardzo ważne i muszą być respektowane przez podmioty ochrony zdrowia oraz ich pracowników. Wiemy, że za zbiorowe naruszanie praw pacjenta nakładane są wysokie kary. Co jednak w czasie, gdy przestrzeganie praw pacjenta jest technicznie niewykonalne?
Z e-booka dowiesz się:
W wielu polskich szpitalach, np. w Opolu i w Bielsku-Białej, w związku z epidemią koronawirusa ograniczono odwiedziny pacjentów. Takie prawo przysługuje kierownictwu w związku z wystąpieniem zagrożenia epidemicznego. Jak wprowadzić te procedury i o tym informować?
Problematyka obowiązkowych szczepień ochronnych niewątpliwie stanowi jeden z podstawowych tematów debaty publicznej. Ich przeciwnicy nieraz powołują się na przysługujące pacjentowi prawo do odmowy wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych. Dowiedz się, czy mają rację.
Więzi rodzinne nie są dobrem osobistym bliskich pacjenta poszkodowanego wskutek błędów lekarskich – orzekł Sąd Najwyższy. Oznacza to znaczącą redukcję odpowiedzialności placówek medycznych. Zadośćuczynienia za naruszenie więzi rodzinnych należeć się może bezpośrednio pacjentowi, ale już nie jego krewnym czy bliskim. Poznaj szczegóły tego istotnego wyroku.
Monitoring stał się zjawiskiem powszechnym, kamery coraz częściej są również wykorzystywane w placówkach medycznych. Od dawna istnieją też wątpliwości, czy w gabinecie lekarskim można instalować monitoring. Zobacz, jakie są zdania na ten temat.
Często pojawiają się pytania, które praktyki stanowią naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Jest to niezwykle ważna kwestia, ponieważ zgodnie z przepisami Rzecznik Praw Pacjenta może wydać decyzję o uznaniu określonej praktyki za naruszającą zbiorowe prawa pacjentów i nakazać jej zaniechanie. Oto szczegóły.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!