wywiad

Edyta Bielak-Jomaa

Edyta Bielak-Jomaa: Danych pacjenta nie należy wyczytywać na głos

Niedawno zakończyliśmy pierwsze kontrole w placówkach z sektora ochrony zdrowia. Teraz analizujemy te materiały. Co istotne, ewentualne stwierdzenie naruszeń przepisów RODO nie jest jednoznaczne z nałożeniem kary - rozmowa z DR EDYTĄ BIELAK-JOMAA, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Czy na podstawie przeprowadzonych dotąd przez UODO kontroli można wskazać, jakie są najczęstsze problemy dotyczące RODO, z którymi nie radzą sobie placówki ochrony zdrowia?

To, jakie problemy związane ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) mają placówki ochrony zdrowia, można wskazać na podstawie pytań kierowanych przez nie do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO). Przez pierwsze pół roku stosowania nowego prawa wpłynęło ich ponad 150. Wynika z nich, że placówki ochrony zdrowia mają wątpliwości dotyczące m.in. tego, kto w określonych sytuacjach jest administratorem danych, czy w konkretnych przypadkach należy zawierać umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Częstą, lecz niewłaściwą praktyką, było zawieranie takich umów między pracodawcami a jednostkami służby medycyny pracy w związku z kierowaniem pracowników na badania profilaktyczne. Innym sygnalizowanym nam problemem było poprawne zorganizowanie rejestracji i obsługi pacjentów w przychodniach. Dość często byliśmy też pytani o różne szczegółowe kwestie związane z monitoringiem wizyjnym.

Sławomir Kmak

Sławomir Kmak: Chcemy zapewnić pacjentom najlepszą opiekę

Chociaż krynicki SPZOZ nie znajduje się w gronie dużych szpitali, to stara się korzystać z efektów skali – ma mniejsze oddziały, niewielką liczbę lekarzy w stosunku do dużych placówek. Duże znaczenie przykłada do jakości świadczonych usług i doskonałych relacji z pacjentem. Oto co jeszcze wpływa na sukces placówki - r ozmowa ze SŁAWOMIREM KMAKIEM, dyrektorem SPZOZ Szpital im. dr J. Dietla w Krynicy-Zdroju.

SPZOZ, jako placówka medyczna, która działa w regionie uzdrowiskowo-turystycznym, podejmuje wiele działań inwestycyjnych, których celem jest poprawa jakości świadczeń medycznych dla mieszkańców i turystów. Ostatnia inwestycja - budowa i wyposażenie nowego skrzydła - to wyjątkowe przedsięwzięcie w skali placówki, ale także regionu. Jakie konkretne zadania udało się zrealizować?

Przede wszystkim – nowe, dobudowane skrzydło ma powierzchnię 2,5 tys. metrów kwadratowych. Mieści się tu blok operacyjny z trzema nowoczesnymi salami operacyjnymi, centralną sterylizatornią, wyposażoną w nowoczesny sprzęt, oddział intensywnej terapii i oddział pediatryczny wraz z łóżkami dla rodziców. Dodatkowo rozbudowano oddział ginekologiczno-położniczy o salę do cięć cesarskich, połączoną z traktem porodowym. Całkowity koszt budowy nowego skrzydła szpitala wyniósł 13,6 mln zł. Wartość zakupionego nowoczesnego sprzętu to ponad 7,8 mln zł.

Czeslaw Plygawko

Czesław Płygawko: Sprawdź, jak zgrany personel może wpłynąć na sukces placówki

Wiele placówek medycznych, chcąc wyróżnić się na rynku i przyciągnąć pacjentów, inwestuje w nowoczesny sprzęt, poszerza ofertę świadczeń lub efektywnie stara się współpracować z samorządami i partnerami zewnętrznymi. Jedną z nich jest Szpital Śląski w Cieszynie. Poznaj receptę na sukces tej placówki. Rozmowa z CZESŁAWEM PŁYGAWKO, dyrektorem Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej Szpital Śląski w Cieszynie

Szpital Śląski przykłada dużą wagę do inwestycji, pozyskiwania funduszy zewnętrznych i dbania o relacje z otoczeniem zewnętrznym. Dba także o swoją historię i wieloletnią, ponad stuletnią tradycję. Dlaczego tak ważne jest w działalności placówki odwołanie do historii - pięknej i już od początku wyróżniającej się na tle innych?

Szpital Śląski w Cieszynie od zawsze kojarzony był z tym, co w działalności każdej placówki ochrony zdrowia powinno być priorytetem - szacunkiem i troską o człowieka. Nasza bogata historia, którą pielęgnujemy - to także nasz wyróżnik. Staramy się pokazać, że można z powodzeniem łączyć tradycję i nowoczesność. Nowoczesność rozumianą jako dbałość o najlepszy personel, wyposażenie, podążanie z duchem czasu i gwarantowanie pacjentom świadczeń najwyższej jakości. Potwierdzeniem tego faktu są nasze najnowsze inwestycje, m.in. doposażenie i modernizacja SOR, czy utworzenie i uruchomienie Centrum Zdrowia Psychicznego.

Tomasz Kozieł

Tomasz Kozieł: Stawiamy na inicjatywy okołomedyczne

Legnicka placówka zarówno działania zarządcze, jak i inwestycyjne, realizuje z myślą o zapewnieniu pacjentom jak najlepszych standardów leczenia i optymalnych warunków pobytu w placówce. Sprawdź, jak się wyróżnia i aktywnie uczestniczy w procesie leczenia pacjentów - rozmowa z TOMASZEM KOZIEŁEM, rzecznikiem prasowym Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy.

WSS w Legnicy jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych nagród i wyróżnień, w tym m.in. Godła QI oraz Perły QI, przyznanych w ramach Programu Najwyższa Jakość Quality International. Zarząd doceniono m.in. za najwyższe standardy zarządzania i wysoką jakość oferowanych usług medycznych. Nagroda to przede wszystkim potwierdzenie wyboru i efektywnej realizacji strategii rozwoju placówki…

Przede wszystkim – ze wszystkich sił staramy się wprowadzać w życie naszą misję, którą są słowa: „Niesiemy pomoc – dajemy zdrowie”. Wszystkie działania, tak zarządcze, jak i inwestycyjne, które podejmujemy, realizujemy z myślą o zapewnieniu naszym pacjentom jak najlepszych standardów leczenia i możliwie optymalnych warunków pobytu w naszym szpitalu. Nasza misja „Niesiemy pomoc – dajemy zdrowie” nie jest tylko ładnym sloganem, ale tym, co nas wyróżnia i pokazuje, że aktywnie uczestniczymy w procesie leczenia, a powrót pacjenta do zdrowia jest naszym największym sukcesem.

Adam Borowicz

Adam Borowicz: Najważniejsza jest jakość udzielanych świadczeń

Obecnie rozwój SPSK nr 1 w Lublinie to trzy główne płaszczyzny działań. Po pierwsze - realizacja ogromnej inwestycji związanej z przebudową i rozbudową szpitala. Po drugie – ciągłe podnoszenie kwalifikacji przez pracowników, i wreszcie po trzecie – pozyskiwanie zewnętrznych środków na zakup sprzętu medycznego i aparatury medycznej. Dowiedz się, co jest głównym atutem ośrodka. Rozmowa z dr n. med. ADAMEM BOROWICZEM, dyrektorem Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Lublinie.

Niebawem kończą się intensywne inwestycje realizowane w SPSK nr 1 w ramach kilkuletniego planu rozbudowy, finansowanego ze środków budżetu państwa. Jakie przedsięwzięcia udało się zrealizować, a jakie jeszcze oczekują na ukończenie? Na jakie udogodnienia i możliwości leczenia mogą, dzięki inwestycjom, wartym ponad 320 mln zł, liczyć pacjenci?

Zakres prac realizowanych w ramach programu wieloletniego „Przebudowa i rozbudowa Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Lublinie” podzieliliśmy na kilka etapów, których ukończenie nastąpi w 2022 roku. Pierwszym z nich jest budowa nowej siedziby Kliniki Chirurgii Onkologicznej z radio- i chemioterapią przy ulicy Radziwiłłowskiej. Obecnie trwają tam prace wykończeniowe. W drugiej połowie ubiegłego roku rozpoczęto również rozbudowę infrastruktury na potrzeby dwóch naszych Klinik Psychiatrii przy ul. Głuskiej.

Edward Hartwich

Edward Hartwich: Stawiamy na inwestycje w sprzęt i rozbudowę

Liczne inwestycje i modernizacje pozwoliły zwiększyć liczbę zabiegów operacyjnych i diagnostyki obrazowej w placówce. Z kolei wysoką jakość świadczeń medycznych gwarantuje profesjonalna kadra medyczna z odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi i z ponad dwudziestoletnim, nawet trzydziestoletnim, doświadczeniem. Dowiedz, jak rozwijać ośrodek wysokospecjalistyczny – na przykładzie bydgoskiej placówki - rozmowa z EDWARDEM HARTWICHEM, dyrektorem Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego im. Józefa Brudzińskiego w Bydgoszczy.

WSD w Bydgoszczy niedawno zyskał nowoczesny sprzęt medyczny o wartości 22 mln zł. Jakie inwestycje udało się zrealizować i jak- dzięki nim - zmieni się diagnostyka i leczenie pacjentów?

Modernizacja szpitala rozpoczęła się w lipcu 2011 roku, a budowę zakończono we wrześniu 2014 roku. Powstało nowoczesne centrum leczenia wielospecjalistycznego dzieci i młodzieży - imponujący i nowoczesny kompleks budynków, w których mieści się dziesięć specjalistycznych oddziałów łóżkowych oraz blok z czterema salami operacyjnymi, salą wybudzeń, oddział intensywnej terapii oraz nowoczesna izba przyjęć. Na poziomie izby przyjęć zapewniamy dostęp do pracowni TK, oddziału intensywnej terapii i do bloku operacyjnego, w ramach tzw. gorącej platformy. Zbudowano także dwa mniejsze obiekty. Dodatkowo przeprowadzono również gruntowną modernizację budynku przeznaczonego dla poradni specjalistycznych oraz administracji i archiwum.

Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).

wiper-pixel