Gdy pacjent zgłasza roszczenie, możesz pozostać biernym i czekać na rozwój wydarzeń, np. skargę do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, powództwo cywilne, a nawet postępowanie karne. Możesz też zainicjować postępowanie mediacyjne, które jest stworzone do rozwiązywania konfliktów na linii lekarz - pacjent. Czym jest mediacja i jak ją prowadzić?
Niektórzy pacjenci zarzucają, że doznali szkody na skutek winy placówki - wówczas usłyszałeś o winie organizacyjnej. Są również i tacy pacjenci, którzy wnoszą roszczenia do placówek medycznych, mimo że szkoda nie wystąpiła na skutek winy organizacyjnej. Jak się bronić przed takimi zarzutami?
Skutki błędów w sztuce lekarskiej, zwłaszcza takich, które prowadzą do zgonu pacjenta, stanowią niemal zawsze poważne obciążenie bliskich poszkodowanego lub zmarłego w wyniku nieprawidłowych działań medycznych. Sprawdź, jakie możliwości szybkiego dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od winnych zaniedbań mają bliscy poszkodowanego.
Poprawa jakości w ochronie zdrowia jest dobra nie tylko dla pacjentów, lecz także dla lekarzy. Z tą myślą postanowiliśmy wspólnie z mec. Budzowską, na podstawie wszystkich prowadzonych przez nas spraw, wytypować kilka najbardziej niebezpiecznych operacji chirurgicznych.
Wzrasta liczba prowadzonych spraw o błędy medyczne. W prokuraturach okręgowych i rejonowych od ponad roku działają specjalne działy do tego typu spraw. Sprawdź, czy poprawiło to jakość prowadzenia postępowań karnych o błędy medyczne.
Rosną koszty błędów medycznych. Sądy zaczynają karać za zerwanie więzów rodzinnych z poszkodowanym pacjentem. Zobacz, jak kształtuje się linia orzecznicza.
Zadośćuczynienie jako rekompensata pieniężna nie jest wyliczane co do złotówki, czy nawet grosza, tak jak odszkodowanie. Pacjent nie musi mieć faktur ani udowadniać wysokości dochodzonej kwoty żadnym skomplikowanym wyliczeniem popartym dowodami.
Jeśli w placówce dojdzie do zdarzenia niepożądanego, kierownik może popełnić wiele błędów jeszcze przed zgłoszeniem roszczeń przez pacjenta. Jak zatem wyeliminować najczęstsze pomyłki, aby skutecznie bronić się w procesie sądowym?
Kierownictwo podmiotów leczniczych popełnia wiele błędów w przypadku, gdy w podmiocie leczniczym dojdzie do zgonu pacjenta lub pomyłki medycznej. Błędy często dotyczą terminologii. Jak właściwe określać zdarzenia niepożądane, aby skutecznie obronić placówkę w sprawie sądowej?
Prowadzenie spraw o błędy medyczne wymaga specjalistycznej wiedzy, uwzględnienia opinii biegłych i ekspertów. O tym, jakie skutki może mieć utworzenie specjalnych jednostek w strukturze prokuratury, zajmujących się wyłącznie błędami medycznymi, mówi Malwina Jarzembska, adwokat z Kancelarii Naworska Marszałek Jarzembska sp. k. w Toruniu.
Spraw z powództwa pacjentów przeciwko szpitalom jest coraz więcej. Jednak z informacji Ministerstwa Sprawiedliwości wynika, że w latach 2009-2015 w sądach jedynie 25% spraw o odszkodowania wyrządzone przez placówki medyczne zakończyło się uwzględnieniem powództwa w całości lub części.
Zaistnienie w procesie leczenia błędu medycznego, poza oczywistymi konsekwencjami medycznymi, może mieć wiele implikacji dla zawodowego dalszego funkcjonowania osób fizycznych – personelu medycznego, lekarzy i pielęgniarek, jak i dla podmiotu leczniczego.
Radca prawny lub adwokat, który zamierza uzyskać dokumentację swego klienta w celu prowadzenia sprawy przed sądem, jest upoważniony do dostępu do danych medycznych. Upoważnienie musi zawierać jednak klauzulę o dostępie do takich danych.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!