Kiedy outsourcing się opłaca, studia przypadków
Placówki medyczne zlecają firmom zewnętrznym nie tylko udzielanie świadczeń medycznych, lecz także sprzątanie, pranie, żywienie pacjentów i transport sanitarny. Przy wyborze wykonawców popełniają jednak wiele błędów. Jak ich zatem uniknąć i mieć pewność, że zlecamy pracę najlepszym oferentom?
10 strategicznych celów dla podstawowej opieki zdrowotnej – co się poprawi
Dekalog dla podstawowej opieki zdrowotnej zawiera propozycje, których wprowadzenie może doprowadzić do poprawy działania tego obszaru opieki. Jakie to rozwiązania?
Uchwałę nadającą statut szpitalowi trzeba opublikować
Uchwała w sprawie nadania statutu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej (SPZOZ) jest aktem prawa miejscowego i należy ją ogłosić w wojewódzkim dzienniku urzędowym – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu 29 czerwca 2016 r. (sygn. akt IV SA/Po 298/16).
Karta ubezpieczenia zdrowotnego, zmiany
Ministerstwo Zdrowia powróciło do idei kart ubezpieczenia zdrowotnego i rozpoczęło prace analityczne. Niektóre informacje budzą jednak niepokój. Dotyczy to przede wszystkim włączenia funkcjonalności KUZ do kart płatniczych emitowanych przez banki. Jakie korzyści i jakie zagrożenia wynikają z podjęcia tej inicjatywy?
Narzędzie, które wspomoże decyzje zarządcze
Żeby zadania zarządcze były wykonywane wydajnie, a podejmowane decyzje były trafne, zarządzający placówkami medycznymi muszą mieć dostęp do sprawdzonej informacji zarządczej. Co może być jej rzetelnym źródłem?
Rezygnacja z przekształceń – kto zyska, kto straci
SPZOZ działające w formie spółki prawa handlowego mają swoje wady i zalety. Obecne plany resortu zmierzają jednak do rezygnacji z przekształceń. Jakie efekty przyniosły dotychczasowe działania placówek związane ze zmianą formy własności i co zmieni nowelizacja ustawy o działalności leczniczej?
Jak skutecznie prowadzić audyt w placówce
Audyt wewnętrzny pomoże menedżerom placówek medycznych budować przewagę konkurencyjną na rynku świadczeń medycznych oraz doskonalić jakość działania. Jest informacją, na bazie której można budować nową wartość dodaną dla pacjenta. Jak jeszcze może pomóc w podjęciu właściwych działań rozwojowych?
5 sposobów na skrócenie kolejek w poradniach
Placówki medyczne dążą do zmniejszenia skutków braku dyscypliny wśród pacjentów, np. przed konsultacją wysyłają SMS-y z przypomnieniem. Jakie jeszcze działania można podjąć, aby nie zaburzyć harmonogramu pracy poradni, w sytuacji gdy chorzy coraz częściej nie zgłaszają się na wyznaczone wizyty?
Rezygnacja ze wskaźników rozpoznawania nowotworów to mniej biurokracji dla lekarzy rodzinnych
Ministerstwo Zdrowia nie planuje wprowadzenia limitów w przypadku świadczeń onkologicznych udzielanych na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego (DiLO). Zrezygnuje jednocześnie ze wskaźników rozpoznawania nowotworów dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, bo był to przejaw nadregulacji. Zmiany mają być wprowadzone w pakiecie onkologicznym.
Szpital musi zapłacić za puste przebiegi karetek
Jeżeli w umowie między szpitalem a firmą świadczącą usługi transportu medycznego ustalono jednolitą stawkę wynagrodzenia za 1 km przebiegu karetki, szpital zapłaci za całość przejazdu, niezależnie od tego, czy karetka wiozła pacjenta, czy jechała pusta.