Reforma ochrony zdrowia – powstanie Agencja Rozwoju Szpitali

/appFiles/site_102/images/autor/JlUzghaRkbsVq7u.jpeg

Autor: Marzena Pytlarz-Pietraszko

Dodano: 14 lipca 2021
Reforma ochrony zdrowia – powstanie Agencja Rozwoju Szpitali

Rząd planuje utworzenie Agencji Rozwoju Szpitali, która będzie odpowiedzialna m.in. za pozyskiwanie danych dotyczących funkcjonowania szpitali oraz ich sytuacji ekonomiczno-finansowej. Sprawdź, co zawierają założenia reformy szpitali przedstawione przez resort zdrowia.

Ministerstwo Zdrowia zaprezentowało szczegółowe rekomendacje zespołu do spraw przygotowania rozwiązań legislacyjnych dotyczących restrukturyzacji podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalnego. Założenia przedstawione w raporcie pt. „Założenia reformy podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne” będą podstawą przygotowania projektu ustawy reformującej sektor szpitalnictwa w Polsce.

W czasie prowadzonych prac zespół ekspertów skupił się na czterech obszarach funkcjonowania szpitali publicznych wymagających zmian: strukturze właścicielskiej, restrukturyzacji szpitali, jakości zarządzania szpitalami oraz reorganizacją systemu szpitalnictwa.

Wypracowano trzy warianty przedstawione w raporcie:

1) wariant ograniczenia liczby podmiotów nadzorujących szpitale – wariant zakłada przejęcie przez Skarb Państwa albo Narodowy Fundusz Zdrowia, albo Agencję Rozwoju Szpitali nadzoru nad wszystkimi szpitalami publicznymi i majątku niezbędnego do ich funkcjonowania bez względu na obecną formę własności. Jednym z głównych uwarunkowań przemawiających za pierwszym wariantem jest to, że minister zdrowia miałby pełną odpowiedzialność i kontrolę nad planowaną reformą. Istniałaby wówczas operacyjna możliwość realizacji strategicznego planowania zasobów w ochronie zdrowia i wdrożenia działań, a systemowe zarządzanie szpitalami (finansowanie, nadzór właścicielski, inwestycje, wsparcie rozwoju) skupione byłoby w rękach jednego podmiotu nadzorującego (ewentualnie maksymalnie trzech);

2) wariant wzmocnienia nadzoru nad szpitalami przez administrację rządową – w odpowiedzi na istotne ryzyko pierwszego wariantu, szczególnie związane z potencjalnym brakiem konstytucyjności rozwiązań, a także potencjalną odpowiedzialnością odszkodowawczą, zespół przygotował założenia drugiego wariantu, który zakłada zmianę podmiotu tworzącego (w przypadku SPZOZ) bez przejmowania majątku albo obligatoryjne przekształcenia szpitali w spółki kapitałowe, w których Skarb Państwa obejmuje 51% udziałów/akcji (pozostałe udziały/akcje należą do jednostek samorządu terytorialnego lub uczelni medycznych). Głównym uwarunkowaniem przemawiającym za drugim wariantem, w porównaniu do pierwszego wariantu, jest to, że w jego przypadku ograniczone są rodzaje ryzyka związane z odpowiedzialnością odszkodowawczą, czy niekonstytucyjnością przepisów. W tym przypadku minister zdrowia również miałby w zasadzie pełną odpowiedzialność i kontrolę nad planowaną reformą, jednak przy współudziale dotychczasowych podmiotów nadzorujących. Drugi wariant daje operacyjną możliwość realizacji strategicznego planowania zasobów w ochronie zdrowia i wdrożenia tych działań, a systemowe zarządzanie szpitalami (finansowanie, nadzór właścicielski, inwestycje, wsparcie rozwoju) skupione byłoby w rękach jednego podmiotu nadzorującego, przy współudziale dotychczasowych podmiotów nadzorujących szpitale, głównie jednostki samorządu terytorialnego;

3) wariant związany z utworzeniem Agencji Rozwoju Szpitali i dokonywaniem ewaluacji szpitali – w związku z istotnym ryzykiem zidentyfikowanym w pierwszych dwóch wariantach, a także mając na uwadze kluczowe cele reformy sektora szpitalnictwa, wypracowano trzeci wariant – niezakładający pełnego objęcia nadzoru i przejęcia majątku niezbędnego do funkcjonowania szpitali. Trzeci wariant zakłada powołanie Agencji Rozwoju Szpitali (opisanej szczegółowo w dalszej części tego dokumentu), która będzie odpowiedzialna m.in. za pozyskiwanie danych dotyczących funkcjonowania szpitali oraz ich sytuacji ekonomiczno-finansowej.

Raport zakłada rewizję struktury właścicielskiej placówek, ich restrukturyzację, zadbanie o jakość zarządzania i reorganizację systemu szpitalnictwa.

Biorąc pod uwagę różne scenariusze, łącznie z przejęciem szpitali, które są dziś własnością samorządów, zespół zdecydował się na ten najmniej inwazyjny – przejęcie zarządzania w lecznicach z najgorszymi wynikami finansowymi.

Reforma wymusi też zmiany w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia, czyli „sieci szpitali”. Rola ryczałtu ma się zmniejszyć, a ambulatoryjna opieka specjalistyczna zostanie wyłączona z „sieci”. Eksperci zgodnie chwalą natomiast plan powołania centrum usług dla szpitali, które pozwoli na korzystniejsze gospodarowanie pieniędzmi – wspólne zakupy leków i sprzętu medycznego.

Czytaj więcej na temat obowiązków i odpowiedzialności menedżera placówki medycznej w SerwisZOZ.pl»

Pozostało jeszcze 62% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.