Pacjent nie nosi maseczki – jakie działania może podjąć placówka medyczna

/appFiles/site_102/images/autor/QwIcSp3jhG84giy.jpeg

Autor: Michał Kalicki

Dodano: 2 listopada 2021
Pacjent nie nosi maseczki – jakie działania może podjąć placówka medyczna

Pacjent oddziału szpitalnego notorycznie nie zakrywa ust i nosa za pomocą maseczki? Co może w takiej sytuacji zrobić lekarz? Jakie uprawnienia ma placówka medyczna w sytuacji braku maseczki u pacjenta?

  • Jeżeli wewnętrzne regulacje przewidują obowiązek noszenia maseczki podczas pobytu na oddziale, a pacjent regularnie narusza obowiązek noszenia maseczki, odnotuj każdy taki przypadek w dokumentacji medycznej.

  • Istnieje możliwość, pod pewnymi warunkami, wypisania pacjenta, który nie nosi maseczki, z oddziału szpitalnego.  

  • Gdy pacjent nie ma maseczki, lekarz może odstąpić od leczenia takiego pacjenta.

Zakrywanie ust i nosa w miejscach ogólnodostępnych, w tym w budynkach użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby opieki zdrowotnej, za pomocą maseczki, jest obowiązkowe (§ 25 ust. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia Rady Ministrów z 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii).

Niejednokrotnie obowiązek zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki wynika również z aktów wewnętrznych obowiązujących w danym podmiocie leczniczym.

Brak noszenia maseczki: odstąpienie lekarza od leczenia

Jednym ze sposobów postępowania w przypadku braku maseczki u pacjenta może być odstąpienie lekarza od leczenia takiego pacjenta, pod warunkiem spełnienia wymogów zawartych w przepisie art. 38 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, który reguluje możliwość odstąpienia od leczenia pacjenta i tryb postępowania w takim przypadku.

Możliwość odstąpienia od leczenia pacjenta przez lekarza

  1. Lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia pacjenta, jeśli nie zachodzi przypadek, o którym mowa w art. 30, tj. lekarz ma obowiązek udzielać pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, z zastrzeżeniem ust. 3.

  2. W przypadku odstąpienia od leczenia lekarz ma obowiązek dostatecznie wcześnie uprzedzić o tym pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego bądź opiekuna faktycznego i wskazać realne możliwości uzyskania tego świadczenia u innego lekarza lub w podmiocie leczniczym.

  3. Jeżeli lekarz wykonuje swój zawód na podstawie stosunku pracy lub w ramach służby, może nie podjąć lub odstąpić od leczenia, jeżeli istnieją poważne ku temu powody, po uzyskaniu zgody swojego przełożonego.

  4. W przypadku odstąpienia od leczenia lekarz ma obowiązek uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej.

Obowiązek dostatecznie wczesnego uprzedzenia pacjenta o niepodjęciu lub odstąpieniu od leczenia wynika również z art. 10 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznik Praw Pacjenta.

Zgodnie z tym artykułem w przypadku, o którym mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny mają prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.

Złamanie obowiązku noszenia maseczek: możliwe wypisanie pacjenta z oddziału

Istnieje również możliwość, pod pewnymi warunkami, wypisania takiego pacjenta na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Przepis ten mówi, że wypisanie pacjenta ze szpitala następuje, gdy pacjent w sposób rażący narusza porządek lub przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń zdrowotnych może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia albo życia lub zdrowia innych osób.

Ocena, czy wypisanie pacjenta będzie stanowić takie zagrożenie, należy do kierownika podmiotu leczniczego lub upoważnionego lekarza.

Użyte w przepisie wyrażenie „w sposób rażący narusza” jest nieostre, można jednak przyjąć, że wolą ustawodawcy było, aby podstawą wypisania nie mogło być jakiekolwiek (np. drobne lub nawet istotne, ale nierażące) naruszanie porządku lub przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych. Co istotne, nie może to być jednorazowe naruszenie, lecz musi to być proces ciągły, przy czym te rażące naruszenia mogą mieć różnorodny charakter.

Należy także podkreślić, że rażące naruszenia muszą odnosić się do konkretnych zdarzeń.

Wypada nadmienić, że ustawa o działalności leczniczej nie odwołuje się do naruszania przepisów regulaminu organizacyjnego (poprzednio obowiązująca ustawa o zakładach opieki zdrowotnej natomiast wskazywała w tym zakresie przepisy regulaminu porządkowego). Niemniej należy pamiętać, że zarówno organizacja, jak i przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych są materią, którą powinien w placówce medycznej unormować regulamin organizacyjny.

Brak maseczki: powiadom pacjenta o możliwych konsekwencjach

Podsumowując, jeżeli wewnętrzne regulacje przewidują obowiązek noszenia maseczki podczas pobytu na oddziale, a pacjent regularnie narusza obowiązek noszenia maseczki, każdy taki przypadek powinien być odnotowany w dokumentacji medycznej.

Jeżeli mimo kilkukrotnego informowania o obowiązku zakładania maseczki pacjent ignoruje ten obowiązek, to mamy do czynienia z rażącym naruszaniem porządku lub przebiegu udzielania świadczeń zdrowotnych. Jeżeli zaprzestanie udzielania świadczeń nie będzie mogło spowodować bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia, to po uprzednim poinformowaniu takiego pacjenta o konkretnej placówce medycznej, w której może on realnie uzyskać dane świadczenie zdrowotne, można podjąć decyzję o wypisaniu ze szpitala.

Zalecanym pierwszym krokiem, po zwróceniu uwagi pacjentowi, gdy nie nosi maseczki, powinno być przeprowadzenie rozmowy z pacjentem i uświadomienie go o tych konsekwencjach.

Autor: Michał Kalicki

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy