Ze względu na obecnie panującą epidemię należy jednak zweryfikować to stanowisko. Osoby, które chciałyby uzyskać informacje telefonicznie w takiej sytuacji i są do tego upoważnione zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą je otrzymać.
Czy ze względu na stan epidemii można telefonicznie udzielać informacji o stanie zdrowa pacjentów
Obecnie ograniczono kontakt osób z zewnątrz z pacjentami przebywającymi w szpitalach, a co za tym idzie, możliwość uzyskania ustnej informacji o zdrowiu pacjentów od lekarzy. Wiele podmiotów medycznych, nie zezwalało na to, aby udzielać informacji o stanie zdrowia pacjentów telefonicznie. Taka postawa była uzasadniona obawą przed udzieleniem informacji osobie nieuprawnionej a co za tym idzie złamaniem tzw. tajemnicy lekarskiej.
Należy jednak zweryfikować osobę dzwoniącą przez zadawanie pytań kontrolnych, jak imię, nazwisko pacjenta, miejsce zamieszkania, dlaczego pacjent znalazł się w placówce medycznej, datę urodzenia pacjenta, które pozwolą wyeliminować ryzyko, że niepowołana osoba pozyskane dane.
Jeśli chodzi o wyniki badań, to w obecnej sytuacji mogą być one przekazane telefonicznie pacjentowi, ale tylko po uprzedniej weryfikacji tożsamości zgodnie z tymi wskazaniami (dodatkowo można zażądać nr PESEL).
Informacje te powinny być przekazane przez lekarza, a nie przez osoby spoza białego personelu, np. rejestratorkę, sekretarkę medyczną, gdyż istnieje ryzyko podania mylnych czy błędnych informacji.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur