Czy ze względu na stan epidemii można telefonicznie udzielać informacji o stanie zdrowa pacjentów

Obecnie ograniczono kontakt osób z zewnątrz z pacjentami przebywającymi w szpitalach, a co za tym idzie, możliwość uzyskania ustnej informacji o zdrowiu pacjentów od lekarzy. Wiele podmiotów medycznych, nie zezwalało na to, aby udzielać informacji o stanie zdrowia pacjentów telefonicznie. Taka postawa była uzasadniona obawą przed udzieleniem informacji osobie nieuprawnionej a co za tym idzie złamaniem tzw. tajemnicy lekarskiej.

Ze względu na obecnie panującą epidemię należy jednak zweryfikować to stanowisko. Osoby, które chciałyby uzyskać informacje telefonicznie w takiej sytuacji i są do tego upoważnione zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą je otrzymać.

Należy jednak zweryfikować osobę dzwoniącą przez zadawanie pytań kontrolnych, jak imię, nazwisko pacjenta, miejsce zamieszkania, dlaczego pacjent znalazł się w placówce medycznej, datę urodzenia pacjenta, które pozwolą wyeliminować ryzyko, że niepowołana osoba pozyskane dane.

Jeśli chodzi o wyniki badań, to w obecnej sytuacji mogą być one przekazane telefonicznie  pacjentowi, ale tylko po uprzedniej weryfikacji tożsamości zgodnie z tymi wskazaniami  (dodatkowo można zażądać nr PESEL).

Informacje te powinny być przekazane przez lekarza, a nie przez osoby spoza białego personelu, np. rejestratorkę, sekretarkę medyczną, gdyż istnieje ryzyko podania mylnych czy błędnych informacji.

Autor: Agnieszka Sztuwe

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy