Nieodzownie z inwestowaniem w rozwój pracowników wiąże się zabezpieczenie pracodawcy na wypadek odejścia tegoż z wyższymi, nowo nabytymi kompetencjami – chodzi o umowy lojalnościowe. Jak się angażować w rozwój pracownika?
Jeśli celem procesu poszerzania wiedzy jest poprawa funkcjonowania w zespole, strukturze, ale i wyższa efektywność pracy, sprawniejsze podejmowanie decyzji czy znajomość innowacyjnych rozwiązań, to właśnie szef, jako wyznaczający cele do osiągnięcia, znający wizję i strategię placówki, powinien wspierać cały proces zarządzania wiedzą w swoim dziale. Zarówno nowo zatrudnionych, jak i pracujących już osób z zespole. Tu scedowanie wsparcia i decyzyjności jedynie do działu personalnego jest błędem. W takich sytuacjach widać wyraźnie, jakie kompetencje miękkie i cechy osobowości ma menedżer, czy umie być oparciem i motywującym mentorem czy nie.
Przetrwanie na rynku i rozwiązanie problemów z niedoborem personelu w placówkach medycznych, są kluczowe w dobie pandemii. Jak w tym czasie wykorzystać potencjał pracowników?
Dla wielu podmiotów okres ograniczeń z powodu koronawirusa to okazja do rozwoju kadry menedżerskiej, a także medycznej. Zarówno w e-learningu, zdalnych formach studiowania, jak i samonauczaniu, bazując na dostępnej wiedzy branżowej. W każdej organizacji, szczególnie tej o większej strukturze, na pewnym etapie rozwoju i dojrzałości istotne staje się wykorzystanie zasobów intelektualnych i potencjału rozwojowego pracowników, a w szerszym ujęciu – zarządzanie wiedzą w placówce.
Opracowanie procedur i instrukcji na czas kryzysu, a także systematyczne informowanie pracowników o podejmowanych działaniach to narzędzia, które pomogą każdemu kierownikowi w czasach koronawirusa. Jak zarządzać personelem medycznym i niemedycznym w tym czasie?
Zarządzanie w czasie pandemii i wynikających z niej konsekwencji: przeciążenia pracą, długotrwałego stresu czy też lęku stawia przed zarządzającymi podmiotami leczniczymi nowe wyzwania. Dlatego warto uświadomić sobie, jakie narzędzia mogą być pomocne szefom. Zarówno te, które już stosują w swojej pracy, a być może nowe, które ułatwią kierowanie ludźmi w obecnym czasie. Można powiedzieć, że jest to pozytywna konsekwencja zarządzania w trudnych sytuacjach. Kryzys wymusza wprowadzenie nowych nawyków organizacyjnych, które pozostaną w podmiocie leczniczym na długo.
Przed pracą w obszarze izolowanym personel musi koniecznie przejść szkolenia z zakładania i zdejmowania środków ochrony indywidualnej. Dodatkowo każda osoba z personelu powinna przejść badania stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w tym obszarze.
Procedura określa zasady dopuszczenia personelu do pracy w obszarze izolowanym, organizacji pracy zespołów, dezynfekcji oraz czynności przed opuszczeniem obszaru izolowanego.
Dla młodej kadry istotniejsza jest dbałość o zapewnienie właściwej i kompleksowej opieki nad pacjentem dzięki nowoczesnej technologii niż dla samej kadry zarządzającej. Pamiętajmy zatem, że w konfrontacji z młodymi ludźmi na rynku pracy trzeba dziś stosować inne argumenty niż jeszcze kilka lat temu. Dowiedz się, jakie.
Nie tylko problemy komunikacyjne i interpersonalne mogą wymusić zmiany w placówce. Są też sytuacje, gdy placówka nie rozwija się kolejny rok, mimo przekonania kadry zarządzającej o staraniach w tym obszarze, gdy założone cele strategiczne, rozwojowe okazały się nierynkowe, czy nierealistyczne. Dowiedz się, co jest najważniejsze w procesie zmiany.
Często źródłem problemów w sektorze ochrony zdrowia jest kultura organizacyjna w placówce, nadmiar decydentów, wzajemne blokowanie działań, wchodzenie sobie wzajemnie w obszary kompetencji czy unikanie odpowiedzialności za to, co wspólne. Gdy do tego wszyscy rozliczani są wskaźnikami efektywności, a niekoniecznie osiągnięcie celu zależy od nich, rodzi się i piętrzy chaos, frustracja.
W placówce medycznej łatwo o napięte sytuacje i konflikty z udziałem pracowników rejestracji. Występują zarówno w kontakcie między rejestratorkami medycznymi a pacjentami, jak i między rejestratorkami medycznymi a pozostałym personelem. Tymczasem poprawna komunikacja rejestratorek z lekarzem czy pielęgniarką jest podstawą sprawnego działania każdej placówki medycznej. Jak skutecznie komunikować się z personelem, aby unikać sytuacji konfliktowych?
Na co dzień zapewne spotykasz się z sytuacjami, które wywołują napięcie w zespole, którym zarządzasz, a dotyczą one współpracy z personelem medycznym. Czy znane są ci takie sytuacje z codziennej pracy?
Konflikt może mieć genezę w relacjach ze środowiskiem zewnętrznym, wynikać z relacji w grupie pracowników wewnątrz, ale także – bezpośrednio czy pośrednio – z relacji z pacjentami. Jak sobie z nim radzić i jak go unikać?
Większość konfliktów rodzą relacje między ludźmi, bez względu na stanowiska, również wewnątrz zespołu. Dużym błędem jest wychodzenie z założenia, że ci, którzy są skonfliktowani powinni sami rozwiązać problem. Zazwyczaj bowiem każda ze stron ma swój kapitał relacji w placówce, ktoś jest za, ktoś przeciw i tworzą się strony konfliktu, które angażują czas wielu ludzi. Do tego bardzo negatywnie wpływa to na motywację do pracy. Z czasem sytuacja staje się na tyle toksyczna, że ludzie nie tylko przestają się identyfikować z placówką, ale nie lubią swojej pracy przez atmosferę, która w niej powstała, nie angażują się i odchodzą.
Bycie kreatywnym dyrektorem placówki medycznej, otwartym na zatrudnianie pomysłowych specjalistów, zmiany, innowacyjność i rozwój, wymaga wiedzy, rozwoju kompetencji i odwagi, a także chęci ich wdrażania. Sprawdź, co jeszcze jest ważne.
Z artykułu dowiesz się:
Wybuchowy szef czy szefowa, nie panujący nad tym, co i jak mówi, nieprzewidywalny i o zmiennych nastrojach - to zmora pracowników w niejednej firmie. W czym może pomóc praca nad inteligencją emocjonalną?
Osoby mające doświadczenie w pracy w międzynarodowych korporacjach często powtarzają, że ten, kto nie panuje nad emocjami, nie ma szans na zrobienie kariery. A zatem rozwój własny, równolegle z zawodowym, zakłada rozwijanie umiejętności panowania nad samym sobą. Chodzi o wypracowanie pewnych zachowań, np. utrzymania spokoju w newralgicznych sytuacjach, by nie tworzyć efektu śnieżnej kuli, gdy kolejne osoby reagują na czyjś wybuch złości, furii, paniki czy nawet płaczu.
Kompetencje i zaangażowanie pracowników czy odpowiednia organizacja pracy i motywacja ze strony menedżera – co decyduje o sukcesach firm medycznych? Teorie zarządzania wskazują na różne czynniki, a uznane korporacje podsuwają nowe metody. Jak zastosować tę wiedzę w praktyce? O tym w najnowszym dodatku „Akademia Menedżera”.
Nie istnieje jedna metoda, strategia czy program, które całkowicie uchronią placówkę medyczną przed nieprzewidzianymi wydarzeniami. Istnieje jednak wiele czynników, które skutecznie je zminimalizują, m.in. konkretne cechy ekipy zarządzającej. O tym w najnowszym dodatku „Akademia Menedżera”.
Co decyduje o sukcesach firm medycznych? Kompetencje i zaangażowanie pracowników czy odpowiednia organizacja pracy i motywacja ze strony menedżera? Teorie zarządzania wskazują na różne czynniki, a uznane korporacje podsuwają nowe metody. Jak zastosować tę szeroką wiedzę w praktyce?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.