Koronawirus: Pracownicy do dyspozycji pracodawcy

/appFiles/site_102/images/autor/Jeil0oj2qNQkYcE.jpeg

Autor: Hubert Kowalski

Dodano: 2 kwietnia 2020

Obecny kryzys wywołany pandemią COVID-19 wymaga od placówek medycznych wielu zmian w kontekście organizacji czasu pracy. Zwłaszcza gdy część pracowników choruje bądź nakład pracy gwałtownie wzrasta w krótkim czasie. Jak jednak zapewnić, żeby wszyscy pozostali zdrowi i sprawni tak długo, jak to możliwe, równocześnie nie będąc przepracowanymi?  

Obecna sytuacja wymaga wiele również od tych grup zawodowych, w których pracownicy muszą pozostawać do dyspozycji pracodawcy w określonych terminach, ponieważ mogą być wezwani do pracy w każdej chwili. To poświęcenie i zaangażowanie jest godne pochwały. Niemniej ważne jest to, by wszyscy pracownicy pozostawali zdrowi, będąc w stanie zachować pełną gotowość do pracy przez długi czas.

Pozostając do dyspozycji - jeśli pracodawca uzna to za konieczne – możesz być wezwany w każdej chwili do świadczenia pracy. W czasach kryzysu w kluczowych branżach, takich jak ochrona zdrowia, wielu z tych pracowników jest wręcz wymaganych.

Pracownik musi być gotowy nie tylko na pracę przez określoną liczbę godzin, ale również o każdej porze dnia lub nocy.

Dlatego bardzo ważne jest, aby czas odpoczynku mógł być wykorzystany tak efektywnie, jak to możliwe.

Wskazówka 1 - Pozostawanie do dyspozycji przez maksymalnie dwie noce z rzędu

Zalecamy, by pracownicy byli wysyłani do pozostawania do dyspozycji w zespołach, na jedną bądź maksymalnie dwie noce z rzędu. W ten sposób zespoły rotują, zachowując względną równowagę między czasem pracy, a czasem odpoczynku.

Wskazówka 2 - Ustal priorytet pracy

Zalecamy koncentrowanie zdrowych pracowników na niezbędnej pracy, która nie może czekać. Oczywiście w przypadku pracowników, którzy zostali wezwani do pracy w nocy, zalecamy, aby nie powierzać im ruchomej pracy. Warto również upewnić się, że pracownicy odpoczywają w ciągu dnia, aby byli efektywni podczas kolejnej przypisanej im dyspozycji.

Wskazówka 3 - Tymczasowe wieczorne zmiany

Jeśli oczekuje się, że pracownicy będą wykonywać nadprogramowe obowiązki podczas pozostawania do dyspozycji w nocy, dobrze jest, aby tymczasowo wprowadzić dodatkową wieczorną zmianę. Dzięki temu zmiana, która przychodzi na nocną dyspozycję będzie mogła wykonywać swoją pracę w najlepszej formie. Dodatkowa wieczorna zmiana odciąży w tym czasie resztę pracowników.

Wskazówka 4 - Rozmieszczenie personelu z innych działów

Sprawdź, czy możesz wysłać na pozostawanie do dyspozycji również pracowników z innych działów (w tym biura, personelu, itp.). W ten sposób zmniejszysz częstotliwość dyspozycji dla stałego zespołu, dzięki czemu pracownicy będą również bardziej dostępni podczas swojego podstawowego grafiku czy podczas zmian wymagających specjalistów.

Wskazówka 5 - Transfer informacji

Zalecamy zapewnienie odpowiedniego transferu informacji pod koniec nocy, tak aby pracownicy przed upływem czasu, w którym pozostają do dyspozycji pracodawcy, zostali poinformowani o tym, że nie będą potrzebni. Dzięki temu pracownicy nie będą niepokojeni w ciągu dnia i będą mogli spokojnie odpoczywać.

Wskazówka 6 - Dyspozycja weekendowa

Jeśli pracownicy zostali wyznaczeni do dyspozycji przez cały weekend to może być trudno zachować ich odpowiedni odpoczynek - szczególnie kiedy muszą pozostawać pod telefonem. Zalecamy podzielenie weekendowej dyspozycyjności na cztery 12-godzinne zmiany, w których dwóch pracowników będzie na zmiany przejmowało dyspozycję.

Wskazówka 7 - Zminimalizuj kontakt fizyczny

Podczas kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 główna rada brzmi: „Zostań w domu, chyba, że...”. Radzimy postępować zgodnie z tą radą również w sprawie wysyłania pracowników do dyspozycji, a zatem pozostawania również pod telefonem w domu. Upewnij się, że masz jak najmniej kontaktu fizycznego ze współpracownikami lub klientami.

Autor: Hubert Kowalski

Nie masz jeszcze konta?

Zamów pełny dostęp do portalu


SPRAWDŹ OFERTĘ

Chcesz przetestować nasze usługi?

Załóż konto testowe na 24 godziny


ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE NA 24 GODZINY

Pełny dostęp do portalu to:

  • Aktualność tematów
  • Szeroki zasób informacji eksperckich
  • Porady ekspertów za pośrednictwem e-maila
  • Gotowe rozwiązania najistotniejszych problemów
Sprawdź »