Obecna sytuacja wymaga wiele również od tych grup zawodowych, w których pracownicy muszą pozostawać do dyspozycji pracodawcy w określonych terminach, ponieważ mogą być wezwani do pracy w każdej chwili. To poświęcenie i zaangażowanie jest godne pochwały. Niemniej ważne jest to, by wszyscy pracownicy pozostawali zdrowi, będąc w stanie zachować pełną gotowość do pracy przez długi czas.
Koronawirus: Pracownicy do dyspozycji pracodawcy
Obecny kryzys wywołany pandemią COVID-19 wymaga od placówek medycznych wielu zmian w kontekście organizacji czasu pracy. Zwłaszcza gdy część pracowników choruje bądź nakład pracy gwałtownie wzrasta w krótkim czasie. Jak jednak zapewnić, żeby wszyscy pozostali zdrowi i sprawni tak długo, jak to możliwe, równocześnie nie będąc przepracowanymi?
Pozostając do dyspozycji - jeśli pracodawca uzna to za konieczne – możesz być wezwany w każdej chwili do świadczenia pracy. W czasach kryzysu w kluczowych branżach, takich jak ochrona zdrowia, wielu z tych pracowników jest wręcz wymaganych.
Pracownik musi być gotowy nie tylko na pracę przez określoną liczbę godzin, ale również o każdej porze dnia lub nocy.
Dlatego bardzo ważne jest, aby czas odpoczynku mógł być wykorzystany tak efektywnie, jak to możliwe.
Wskazówka 1 - Pozostawanie do dyspozycji przez maksymalnie dwie noce z rzędu
Zalecamy, by pracownicy byli wysyłani do pozostawania do dyspozycji w zespołach, na jedną bądź maksymalnie dwie noce z rzędu. W ten sposób zespoły rotują, zachowując względną równowagę między czasem pracy, a czasem odpoczynku.
Wskazówka 2 - Ustal priorytet pracy
Zalecamy koncentrowanie zdrowych pracowników na niezbędnej pracy, która nie może czekać. Oczywiście w przypadku pracowników, którzy zostali wezwani do pracy w nocy, zalecamy, aby nie powierzać im ruchomej pracy. Warto również upewnić się, że pracownicy odpoczywają w ciągu dnia, aby byli efektywni podczas kolejnej przypisanej im dyspozycji.
Wskazówka 3 - Tymczasowe wieczorne zmiany
Jeśli oczekuje się, że pracownicy będą wykonywać nadprogramowe obowiązki podczas pozostawania do dyspozycji w nocy, dobrze jest, aby tymczasowo wprowadzić dodatkową wieczorną zmianę. Dzięki temu zmiana, która przychodzi na nocną dyspozycję będzie mogła wykonywać swoją pracę w najlepszej formie. Dodatkowa wieczorna zmiana odciąży w tym czasie resztę pracowników.
Wskazówka 4 - Rozmieszczenie personelu z innych działów
Sprawdź, czy możesz wysłać na pozostawanie do dyspozycji również pracowników z innych działów (w tym biura, personelu, itp.). W ten sposób zmniejszysz częstotliwość dyspozycji dla stałego zespołu, dzięki czemu pracownicy będą również bardziej dostępni podczas swojego podstawowego grafiku czy podczas zmian wymagających specjalistów.
Wskazówka 5 - Transfer informacji
Zalecamy zapewnienie odpowiedniego transferu informacji pod koniec nocy, tak aby pracownicy przed upływem czasu, w którym pozostają do dyspozycji pracodawcy, zostali poinformowani o tym, że nie będą potrzebni. Dzięki temu pracownicy nie będą niepokojeni w ciągu dnia i będą mogli spokojnie odpoczywać.
Wskazówka 6 - Dyspozycja weekendowa
Jeśli pracownicy zostali wyznaczeni do dyspozycji przez cały weekend to może być trudno zachować ich odpowiedni odpoczynek - szczególnie kiedy muszą pozostawać pod telefonem. Zalecamy podzielenie weekendowej dyspozycyjności na cztery 12-godzinne zmiany, w których dwóch pracowników będzie na zmiany przejmowało dyspozycję.
Wskazówka 7 - Zminimalizuj kontakt fizyczny
Podczas kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 główna rada brzmi: „Zostań w domu, chyba, że...”. Radzimy postępować zgodnie z tą radą również w sprawie wysyłania pracowników do dyspozycji, a zatem pozostawania również pod telefonem w domu. Upewnij się, że masz jak najmniej kontaktu fizycznego ze współpracownikami lub klientami.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur