W tym odcinku podcastu „Prawo dla zdrowia” znajdziesz wskazówki dotyczące prawnych aspektów komunikacji z pacjentem i prowadzenia komunikacji z pacjentami w świetle ewentualnej odpowiedzialności prawnej.
Przedmiotem procedury jest sposób komunikacji z pacjentem, którego wynik badania nie był znany w trakcie hospitalizacji. Procedura obejmuje również ewentualne wyznaczanie wizyty kontrolnej i ustalanie dalszego postępowania w przypadku wyników alarmujących lub wątpliwych.
Procedura ma na celu wprowadzenie jednolitych zasad komunikowania się z pacjentem przez personel szpitala w przypadku, gdy szpital uzyskał wyniki badań pacjenta po wypisaniu go ze szpitala.
Pacjent marzy o tym, by trafić do troskliwego lekarza, który wykaże się empatią. Wtedy łatwiej mu poddać się leczeniu i przekonać się, że trafił w dobre ręce. Jak menedżerowie mogą kształtować taką postawę u swoich lekarzy?
W placówce medycznej łatwo o napięte sytuacje i konflikty z udziałem pracowników rejestracji. Występują zarówno w kontakcie między rejestratorkami medycznymi a pacjentami, jak i między rejestratorkami medycznymi a pozostałym personelem. Tymczasem poprawna komunikacja rejestratorek z lekarzem czy pielęgniarką jest podstawą sprawnego działania każdej placówki medycznej. Jak skutecznie komunikować się z personelem, aby unikać sytuacji konfliktowych?
Gdy komunikacja mobilna jest chlebem powszednim, a media społecznościowe oczywistością, wciąż są takie placówki medyczne, gdzie prowadzenie działań promocyjnych i informacyjnych jest trudne i właściwie nie ma pomysłu, jak zmienić taką sytuację. Sprawdź, co możesz zyskać, podejmując działania marketingowe i public relations.
Komunikacja między zamawiającym i oferentami odbywać się będzie za pomocą środków komunikacji elektronicznej – tak przewiduje ubiegłoroczna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Nowa forma prowadzenia postępowań będzie wprowadzona dwuetapowo. Pierwszy etap od kwietnia br. objął centralnych zamawiających (jednostki rządowe, samorządowe).
O problemach z komunikacją nie myślimy dopóty, dopóki nie trafimy na sfrustrowanego pacjenta, nie przydarzy się wypadek lub zatrucie pokarmowe wśród chorych w placówce. Jak się do nich przygotować, aby nie pogłębić kryzysu?
O problemach z komunikacją nie myślimy dopóty, dopóki nie trafimy na sfrustrowanego pacjenta, nie przydarzy się wypadek lub zatrucie pokarmowe wśród chorych w placówce. Z najnowszego dodatku „Akademia Menedżera” dowiesz się, jak się do nich przygotować, aby nie pogłębić kryzysu?
Raport OECD Health at a Glance 2015, którego wyniki opublikowano w polskich mediach 20 listopada b.r. pokazał, jak pacjenci oceniają lekarzy przyjmujących ich w szpitalach czy przychodniach rejonowych.
Zdecydowana większość placówek uznaje konieczność działań w zakresie marketingu i public relations. Dotyczy to zarówno sytuacji kryzysowych, podejmowania działań promocyjnych, jak i samej budowy wizerunku placówki. Jednak coraz większe problemy z przebiciem się do świadomości potencjalnych klientów powodują, że lekarz, często szef placówki medycznej, decyduje się na podjęcie radykalnej decyzji o wynajęciu fachowca ds. PR i marketingu. Czy warto? O tym w najnowszym dodatku Akademii Menedżera.
Media społecznościowe szybko i skutecznie potrafią tak oddziaływać na ludzi, by forsować różne teorie na temat zdrowia i np. samoleczenia (nie mówiąc o modach antyszczepionkowych czy wspieraniu healthismu, rozwoju ortoreksji czy medykalizacji). Dlaczego znacznie mniej skutecznie przekonują o racjach forsowanych przez lekarzy?
Placówki medyczne w zakresie wymogów dotyczących ciągów komunikacyjnych muszą spełnić wymagania budowlane określone przede wszystkim w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz w rozporządzeniu ministra zdrowia z 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
Co piąta polska placówka medyczna nie prowadzi żadnych działań komunikacyjnych, mimo że blisko 70% wszystkich przebadanych instytucji uważa, że wpływają one na zwiększenie liczby pacjentów i poprawę wizerunku. Co robią lekarze, aby dotrzeć do społeczeństwa i być przez niego zrozumianym, pokazuje najnowszy raport medyczny „Media w zarządzaniu reputacją placówki medycznej. O gaszeniu kryzysów i nowoczesnym budowaniu przewagi rynkowej”, autorstwa agencji Medica PR, medycznej marki Kobold Public Relations.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!