Raport OECD: Lekarze nie są przygotowani do kontaktu z pacjentem

Raport OECD Health at a Glance 2015, którego wyniki opublikowano w polskich mediach 20 listopada b.r. pokazał, jak pacjenci oceniają lekarzy przyjmujących ich w szpitalach czy przychodniach rejonowych.

Lektura raportu nie pozostawia złudzeń – polscy lekarze niekoniecznie spełniają oczekiwania pacjentów, choć tak wiele mówi się dziś o roli efektywnej komunikacji czy nawet – o budowaniu relacji, marketingu relacji. Znajdują się daleko w tyle za ich kolegami po fachu z innych państw członkowskich, mimo iż większość z nich ma świadomość, że jednym z głównych zadań lekarza jest wsłuchiwanie się w potrzeby, problemy i oczekiwania pacjentów.

Zyskaj darmowy dostęp do portalu serwiszoz.pl. Gwarantujemy, że znajdziesz na nim odpowiedzi na nurtujące Cię pytania! Nic za to nie zapłacisz. Zarejestruj się. To zajmie tylko 15 sekund!>>

Ukryci za komputerami, wypisując kolejne formularze danych, zdawkowo traktują kolejnych pacjentów, mając świadomość, ile jeszcze osób czeka w kolejce do gabinetu.

W Polsce bowiem niecałe 59,6 proc. pacjentów jest zadowolonych z czasu poświęconego im przez lekarza na rozmowę o chorobie i przebiegu leczenia. Wydawać by się mogło, że nie jest to tak mało, ale wskaźnik ten przekracza 85 proc. W krajach OECD, na czele z Wielką Brytanią, Holandią, Niemcami, Czechami (w których przekracza 97 proc.), Portugalią (96,3 proc.), Luksemburgiem (97,5 proc.) czy Belgią (97,5 proc.).

To, co za granicą jest normą, w Polsce wymaga wypracowania, przeszkolenia – uczelnie medyczne nie przygotowują bowiem lekarzy do kontaktu z pacjentem, nie rozwijają kompetencji miękkich, a nie każdy ma predyspozycje osobowe, by być doskonałym słuchaczem, empatycznym i otwartym na potrzeby pacjentów tak, jakby sobie tego życzyli.

47,9 proc. Polaków twierdzi, że lekarze (w tym stomatolodzy) uzgadniają z pacjentami przebieg leczenia. Średnia OECD to 81,3 proc. (w Luksemburgu - 95,5 proc. czy w Belgii - 95,1 proc.). Polski lekarz po prostu wie lepiej i niekoniecznie traktuje pacjenta po partnersku?

Niepokoi brak otwartości polskich lekarzy na dialog - tylko 33,6 proc. Polaków odpowiada, że lekarz daje pacjentom okazję do zadawania pytań. Średnia OECD to 85 proc. Czy wyniki te sugerują niechęć czy raczej brak czasu i nadmiar obowiązków wynikających z biurokracji? A może jedno i drugie?

Konkluzja nie jest optymistyczna dla przedstawicieli ochrony zdrowia. Lekarze wraz ze swoimi przełożonymi powinni przepracować, co można zmienić, by relacje z pacjentami uległy poprawie i by byli traktowani podmiotowo, z należną uwagą i szacunkiem. To wymaga jednak otwartości i chęci, by podjąć taką inicjatywę, może również zdecydować o wysłaniu lekarzy na szkolenie w zakresie skutecznej i efektywnej komunikacji w gabinecie. Ale przede wszystkim – wymaga dostrzeżenia tematu i nadania mu takiej rangi, by zacząć działać.

Autor: Marta Chalimoniuk-Nowak, CEO – Health Brands; Head of Brand Strategy – PND Futura
Słowa kluczowe:
komunikacjalekarzpacjent

Nie masz jeszcze konta?

Zamów pełny dostęp do portalu


SPRAWDŹ OFERTĘ

Chcesz przetestować nasze usługi?

Załóż konto testowe na 24 godziny


ZAŁÓŻ KONTO TESTOWE NA 24 GODZINY

Pełny dostęp do portalu to:

  • Aktualność tematów
  • Szeroki zasób informacji eksperckich
  • Porady ekspertów za pośrednictwem e-maila
  • Gotowe rozwiązania najistotniejszych problemów
Sprawdź »