Polscy pracodawcy zmęczenie pracą odbierają jako indywidualny problem danego pracownika – łatwo można podwładnemu zarzucić brak umiejętności organizacji pracy albo niewystarczającego zaangażowania, zapominając o ogromnym nawale przydzielonych obowiązków i zadań do realizacji. Co jednak, jeżeli oprócz problemu z dużą liczbą zadań uwzględnimy kontekst pracy zmianowej? Skumulowane zmęczenie prowadzi do zwiększenia ryzyka wystąpienia takich chorób, jak nadciśnienie tętnicze, choroby układu trawiennego czy bezsenność. Bezpośrednio koreluje też ze wskaźnikiem absencji chorobowych.
Jednym z elementów odpowiedzialnego zarządzania ludźmi w kontekście pracy zmianowej powinno być zadbanie o ich koncentrację i zaangażowanie w wykonywaną pracę, między innymi przez odpowiednie planowanie grafiku oraz zapewnienie dobrych warunków pracy. Powinniśmy pamiętać o kosztach przemęczenia pracą, aspektach związanych z monitorowaniem tego faktu, a także o budowaniu rozwiązań nakierowanych na tę kwestię. Wysokie koszty, ryzyko i odpowiedzialność za ludzi spowodowane długotrwałym zmęczeniem pracą nie powinny być akceptowane. Korzystniejsze będzie przeznaczenie środków finansowych i zaangażowanie w rozwiązanie problemu.