Długotrwałe zmęczenie pracą – co może zrobić menedżer

Zmęczenie jest jednym z czynników mających wpływ na jakość pracy. Każdy, zwłaszcza w ochronie zdrowia, staje się w większym lub mniejszym stopniu wyczerpany. Jak sobie radzić z tym problemem?

Polscy pracodawcy zmęczenie pracą odbierają jako indywidualny problem danego pracownika – łatwo można podwładnemu zarzucić brak umiejętności organizacji pracy albo niewystarczającego zaangażowania, zapominając o ogromnym nawale przydzielonych obowiązków i zadań do realizacji. Co jednak, jeżeli oprócz problemu z dużą liczbą zadań uwzględnimy kontekst pracy zmianowej? Skumulowane zmęczenie prowadzi do zwiększenia ryzyka wystąpienia takich chorób, jak nadciśnienie tętnicze, choroby układu trawiennego czy bezsenność. Bezpośrednio koreluje też ze wskaźnikiem absencji chorobowych.

Jednym z elementów odpowiedzialnego zarządzania ludźmi w kontekście pracy zmianowej powinno być zadbanie o ich koncentrację i zaangażowanie w wykonywaną pracę, między innymi przez odpowiednie planowanie grafiku oraz zapewnienie dobrych warunków pracy. Powinniśmy pamiętać o kosztach przemęczenia pracą, aspektach związanych z monitorowaniem tego faktu, a także o budowaniu rozwiązań nakierowanych na tę kwestię. Wysokie koszty, ryzyko i odpowiedzialność za ludzi spowodowane długotrwałym zmęczeniem pracą nie powinny być akceptowane. Korzystniejsze będzie przeznaczenie środków finansowych i zaangażowanie w rozwiązanie problemu.

Autor: Hubert Kowalski

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy