Tradycyjny system rachunku kosztów przyczyniał się do znaczących zniekształceń w kalkulacji kosztów usług medycznych, nieprawidłowego oszacowania ich rentowności, a w efekcie do podejmowania niewłaściwych decyzji. Odpowiedzią na te niedociągnięcia stał się rachunek kosztów działań.
W medycynie i ochronie zdrowia rozwiązania cloud computing dopiero raczkuje, ale wszystko wskazuje na to, że w najbliższych 3-5 latach jej udział w rynku zwiększy się ogromnie. Wynajęcie chmury eliminuje konieczność ponoszenia jednorazowych wydatków na zakup sprzętu, infrastruktury sieciowej oraz systemów zabezpieczeń. Oszczędności w przypadku wdrożenia EDM mogą sięgnąć nawet 35% kosztów.
W codziennej opiece nad pacjentami w poradni lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty jednym z większych wyzwań jest możliwość ewidencjonowania udzielonych świadczeń i wystawienia dokumentów związanych z poradą, w domu pacjenta.
Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że wydłużony zostanie okresu przejściowy, w którym równolegle będą funkcjonować zarówno papierowa, jaki i elektroniczna forma dokumentacji medycznej. Przesunięcie terminu przyjęte zostanie w nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Za trzy miesiące placówki medyczne zyskają formalny dostęp do kolejnej puli funduszy europejskich przeznaczonych na modernizację sektora zdrowia. W styczniu 2014 r. rozpoczyna się tzw. nowa perspektywa finansowa. Do 2020 r. mamy szansę rozwinąć e-zdrowie.
Oddzielna pula środków zasili projekty dotyczące e-zdrowia. Polska administracja przygotowała Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC). Chodzi o zwiększenie zastosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych m.in. w usługach zdrowotnych. Konsultacje tego programu dopiero rozpoczęto. Program ma rozwinąć e-usługi na poziomie centralnym.
11 września 2014 roku weszły w życie przepisy nowelizacji ustawy z 22 lipca 2014 roku o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2014 r. poz. 1135), dzięki której ma wzmocnić się rola konsultantów, jako podmiotów doradczych ministra zdrowia.
Pracując z różnymi specjalistami – od lekarzy po dietetyków czy trenerów personalnych dostrzegam pewien aspekt wizerunkowy, którego nie uświadamiają sobie i chyba nie chcą uświadomić osoby świadczące specjalistyczne usługi. Sama jakość pracy i kompetencje, nawet potwierdzone dziesiątkami certyfikatów, piękna witryna nie wystarczą, jeśli nie dbamy o konsekwencję – w tworzeniu własnego wizerunku.
Ciekawym zjawiskiem, godnym uwagi, jest rozwój spółdzielczości medycznej na zachodzie Europy, szczególnie w Wielkiej Brytanii. Model niepopularny w Polsce, kojarzony z dawnym ustrojem i działaniem nierynkowym, co jest sporym uproszczeniem. Czy warto deprecjonować ten model rozwoju działalności? I czy dzisiejsza spółdzielczość nie może mieć charakteru eksperckiego, a być raczej kojarzona z inicjatywami wykluczonych i bezrobotnych?
Oszczędności uzyskiwane przez grupy zakupowe wynoszą ponad 40%. Szpitale nie ryzykują, biorąc w nich udział, gdyż zapłata operatorowi następuje tylko wtedy, gdy w wyniku przeprowadzonego postępowania, zminimalizują wydatki.
Największą przestrzeń do korupcji stanowią zamówienia publiczne. Niestety w Polsce nie wykształcił się system zakupów sektorowych.
Firmy świadczące usługi medyczne są w dużej mierze oceniane nie tylko przez pryzmat osiąganych wyników, ale przede wszystkim według podejścia do pacjenta. Uczą tego szkolenia w zakresie zarządzania placówką medyczną.
Od listopada prasa i serwisy internetowe donoszą o zbieraniu danych o niepożądanych przez placówki medyczne pacjentach, tzw. czarnych listach. Oburzenie wywołało samo ich istnienie, ale także kwestia przetwarzania takich danych.
Podmioty lecznicze muszą zabiegać o pozycję, konkurencyjność, a tym samym zwracać uwagę na jakość świadczonych usług. Z jednej strony oceniają ją pacjenci stawiający konkretne wymagania, spodziewający się określonych założeń, a z drugiej – płatnik.
Ubiegłotygodniowa konferencja, podsumowująca doświadczenia ponad 80 przedsiębiorstw z różnych branż w ramach projektu PARP „Planowanie strategiczne w MMSP”, miała na celu ocenę problemów, z jakimi borykają się małe i średnie firmy pragnące wdrożyć strategię rozwoju, ograniczeń, ale i potencjału do wykorzystania.
W świetle nowych zasad kontraktowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia, posiadanie akredytacji staje się nie tylko wyznacznikiem wysokiej jakości świadczonych usług oraz bezpieczeństwa świadczeń, ale uzasadnionym narzędziem ekonomicznym.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!