Jak przeprowadzić analizę ryzyka

RODO wymaga, aby administrator danych osobowych oszacował, jakie ryzyko wiąże się z konkretnymi operacjami przetwarzania danych, które wykonuje. Jednocześnie musi indywidualnie dobrać odpowiednie dla siebie środki techniczne i organizacyjne, które będą służyć właściwemu przetwarzaniu danych. Oto jak to zrobić.
Jednym ze sposobów przeprowadzenia oceny ryzyka jest wdrożenie procesu zarządzania ryzykiem w organizacji. Wdrażając taki proces, pamiętaj, że:
-
jeżeli wyznaczono inspektora ochrony danych, jego zadaniem jest pełnienie co najmniej funkcji doradczej w procesie zarządzania ryzykiem i kontakt z innymi pracownikami (np. z działu IT), a także, w miarę potrzeby, z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
-
proces zarządzania ryzykiem powinien być wpisany w proces zarządzania organizacją (jeżeli sporządzając analizę ryzyka korzystamy z gotowych opracowań, należy je dostosować do specyfiki naszej placówki);
-
w dużych placówkach o złożonej strukturze rozważ wyznaczenie zespołu odpowiedzialnego za proces zarządzania ryzykiem – w jego skład możesz powołać np. koordynatora zespołu, inspektora ochrony danych, właścicieli procesów biznesowych czy też ekspertów dziedzinowych (np. ekspertów ds. bezpieczeństwa informacji, ekspertów ds. bezpieczeństwa fizycznego itp.);
-
w proces zarządzania ryzykiem włącz wszystkich pracowników i ściśle z nimi współpracuj (np. przez doszkalanie, raportowanie, analizę oddolnych propozycji rozwiązań);
-
proces zarządzania ryzykiem powinien być stale monitorowany i doskonalony.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem za pośrednictwem redakcji
- Bazę 3000 porad ekspertów, gotowych wzorów dokumentów i procedur
Jeśli masz już konto
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Podobne artykuły
Zobacz również
Konferencje i szkolenia
