Podsumowanie tygodnia 25 kwietnia – 1 maja

/appFiles/site_102/images/autor/TW6cBmIptFlKD4R.png

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 4 maja 2022
Podsumowanie tygodnia 25 kwietnia – 1 maja

W minionym tygodniu do konsultacji trafiło kilka projektów, m.in. związanych z obostrzeniami epidemicznymi i zakupem leków z hurtowni farmaceutycznych. Oto szczegóły projektów rozporządzeń z minionego tygodnia.

Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego przeglądów lekowych

Organizacja pilotażu przeglądów lekowych – zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 2 grudnia 2021 r. w sprawie programu pilotażowego przeglądów lekowych – ma trwać do 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia i obejmować wybór realizatorów pilotażu oraz zawarcie przez podmiot leczniczy umów o realizację pilotażu z realizatorami.

Niemniej jednak dotychczas nie udało się przeprowadzić wszystkich niezbędnych czynności poprzedzających zawarcie umów o realizację pilotażu z realizatorami. W związku z tym proponuje się wydłużyć ten termin, a przy tym wskazać konkretny dzień graniczny 15 maja 2022 r. dla tego etapu pilotażu.

Tym samym usuwany jest problem nieskorelowania aktualnego stanu faktycznego związanego z przeprowadzeniem pilotażu, z wymaganiami prawnymi w zakresie terminów realizacji poszczególnych etapów programu pilotażowego.

Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii

Do podpisu prezydenta skierowano projekt, który przedłuża do 31 maja 2022 r. dotychczasowe ograniczenia, nakazy i zakazy w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej

Zmiana ma na celu rozwiązanie problemu związanego z poziomem realizacji świadczeń z zakresu profilaktyki chorób układu krążenia (ChUK) i dostępem do świadczeń.

Koncepcję świadczenia opracował Zespół do spraw zmian w podstawowej opiece zdrowotnej.

Rekomendowanym przez Zespół do spraw zmian w podstawowej opiece zdrowotnej rozwiązaniem jest:

1) poszerzenie grupy osób uprawnionych do świadczenia o populację z powyżej 55 do 65 roku życia;

2) ułatwienie dostępu do świadczeń przez umożliwienie pielęgniarkom podstawowej opieki zdrowotnej realizacji programu ChUK;

3) uproszczenie warunków realizacji programu, w tym kryteriów kwalifikacji.

Te rozwiązania wpłyną na poszerzenie dostępności do świadczeń i tym samym zwiększy się poziom realizacji świadczeń programu profilaktyki chorób układu krążenia.

Konsultacje potrwają 14 dni.

Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie podmiotów uprawnionych do zakupu produktów leczniczych w hurtowniach farmaceutycznych

Rozwiązywany jest problem zbyt wąskiego spektrum produktów leczniczych, jakie na mocy rozporządzenia ministra zdrowia z 7 kwietnia 2022 r. w sprawie podmiotów uprawnionych do zakupu produktów leczniczych w hurtowniach farmaceutycznych mają nabywać podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, w związku z wymogiem posiadania apteki szpitalnej albo działu farmacji szpitalnej sformułowanym w zmienianym rozporządzeniu.

Zgodnie ze zmienianym rozporządzeniem w jego aktualnej treści, aby móc nabywać produkty lecznicze w pełnym zakresie, podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w ww. rodzaju, musi mieć w swojej strukturze jedną z ww. komórek organizacyjnych.

Jednocześnie, w związku ze zmniejszaniem wymagań dla ww. kategorii podmiotów, nieuzasadnione staje się również utrzymywania dotychczas przewidzianych w zmienianym rozporządzeniu wymagań dla podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne. Konieczne jest zatem wyeliminowania nierówności w tym zakresie.

Rozwiązywany jest problem aktualnego braku precyzyjnego wskazania w zmienianym rozporządzeniu, czy podmioty wykonujące działalność leczniczą mogą nabywać leki wydawane bez przepisu lekarza (OTC).

Rozwiązywany jest również problem braku rozstrzygnięcia w zmienianym rozporządzeniu, czy podmioty, takie jak podmioty lecznicze, lekarze, lekarze dentyści, lekarze weterynarii oraz zakłady lecznicze dla zwierząt z racji uprawnienia do stosowania wymienionych tam środków odurzających lub substancji psychotropowych na podstawie stosownego zezwolenia wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, mają prawo nabywać produkty lecznicze zawierające te środki lub substancje w hurtowniach farmaceutycznych.

Rozwiązywany jest również problem dotychczasowego braku wskazania w przepisach możliwości nabywania przez podmioty odpowiedzialne produktów leczniczych wykorzystywanych przez nie do działalności badawczo-rozwojowej polegającej np. na opracowywaniu własnych produktów leczniczych.

Rekomendowane jest zniesienie wymogu posiadania apteki szpitalnej albo działu farmacji szpitalnej przez podmiot leczniczy określony w sekcji 1 niniejszej OSR, aby miał on możliwość nabywania w hurtowniach farmaceutycznych produktów leczniczych w pełnym zakresie. W konsekwencji znoszony jest również ten sam wymóg dla podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne.

Ponadto wprowadza się możliwość zakupu produktów leczniczych o kategorii dostępności OTC niektórym kategoriom podmiotów wymienionych w zmienianym rozporządzeniu, w szczególności podmiotom wykonującym działalność leczniczą.

Wprowadza się również możliwość, aby podmioty lecznicze, lekarze, lekarze dentyści, lekarze weterynarii oraz zakłady lecznicze dla zwierząt z racji uprawnienia do stosowania wymienionych tam środków odurzających lub substancji psychotropowych na podstawie stosownego zezwolenia wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, miały prawo nabywać produkty lecznicze zawierające te środki lub substancje w hurtowniach farmaceutycznych.

Rekomendowanym rozwiązaniem jest także przyznanie podmiotom odpowiedzialnym możliwości zakupu w hurtowniach farmaceutycznych produktów leczniczych wykorzystywanych przez te podmioty w ich własnej działalności badawczo-rozwojowej, obok dotychczas usankcjonowanej w zmienianym przepisie działalności podmiotu leczniczego, polegającej na prowadzeniu badania klinicznego w charakterze sponsora tego badania. Możliwość ta zostaje przy tym ograniczona w drodze stosownego oświadczenia do zakresu i rodzaju produktów leczniczych, których zakupu jest immanentnie związany z daną działalnością badawczo-rozwojową.

Słowa kluczowe:
podsumowanie tygodnia

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy