Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.
Prawa pacjenta
Depozyt szpitalny – jakich danych wymagać
Osoba odbierająca rzeczy oddane do depozytu szpitala może okazać dowód osobisty w celu jej identyfikacji, ale kategorycznie odmówi, aby numer dowodu wpisać do formularza wydania tych rzeczy, powołując się na uprawnienia RODO. Jak postąpić w takiej sytuacji?
Kto stara się o zgodę na sprowadzenie leku
Może dojść do sytuacji, że placówka medyczna będzie chciała złożyć zapotrzebowanie na lek sprowadzony z zagranicy. Dowiedz się, kto jest uprawniony do złożenia takiego wniosku, czy może to zrobić np. pacjent.
Jak informować rozwodników o leczeniu ich dziecka
Często zdarza się, że w podmiocie leczniczym pojawia się jedno z rodziców i składa oświadczenie, że nie wyraża zgody na udzielenie informacji o zdrowiu dziecka drugiemu rodzicowi, czy udostępniania mu dokumentacji medycznej dziecka temu rodzicowi. Powołuje się na pozbawienie lub ograniczenie władzy rodzicielskiej drugiego rodzica. Co powinieneś zrobić w takiej sytuacji?
Zasady udzielania świadczeń
Jak się bronić przed agresją pacjentów
Wobec narastającej agresji i często bardzo roszczeniowej postawy pacjentów sięgnięcie po instrumenty prawa karnego może czasami być jedyną właściwą formą zażegnania niebezpieczeństwa oraz zakończenia naruszeń dóbr prawnych personelu medycznego. Sprawdź, jaka ochrona Ci przysługuje.
Faktura dla pacjenta za wykonane świadczenie – kiedy możesz ją wystawić
W przypadku udzielania świadczeń przez lekarza komercyjnie należy pamiętać, że świadczenia te mogą być udzielane poza godzinami dostępności świadczeń gwarantowanych – nie mogą więc kolidować z harmonogramem pracy świadczeniodawcy. Sprawdź, kiedy możesz udzielać świadczeń odpłatnie.
Reforma POZ: co się zmienia od 1 października 2022 r.
Reformy podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) oczekiwali pacjenci i to, co przygotował resort zdrowia, odpowiada na ich zapotrzebowanie – tak o zmianach i wdrożeniu opieki koordynowanej mówi Adam Niedzielski, minister zdrowia. Sprawdź, co się zmienia od 1 października 2022 r.