Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.

  Czy możesz stosować niesprawdzone terapie

Czy możesz stosować niesprawdzone terapie

Jeden z lekarzy stosował metody leczenia, które nie były potwierdzone naukowo, takie jak chelatacja w terapii miażdżycy. Czy w sytuacji, gdy terapia nie jest szkodliwa dla pacjentów, lecz jej skuteczność jest znikoma, lekarz zasługuje na karę dyscyplinarną?

  Kiedy musisz uzyskać od pacjenta zgodę na znieczulenie

Kiedy musisz uzyskać od pacjenta zgodę na znieczulenie

Uzyskanie zgody to jeden z warunków legalnie wykonywanej czynności medycznej. Zgoda pacjenta na udzielenie świadczenia jest przejawem jego woli, które jest podobne do oświadczenia woli. Kiedy ją uzyskiwać, a kiedy możemy od tego odstąpić bez żadnych konsekwencji?

Jak ustrzec się przed roszczeniowym pacjentem

Jak ustrzec się przed roszczeniowym pacjentem – poznaj skuteczne wskazówki

Określone działania, jak np. wydawanie zarządzeń dotyczących zasad wydawania dokumentacji medycznej, mogę Cię zabezpieczyć przed roszczeniowym pacjentem. Dowiedz się, o co warto zadbać, aby zabezpieczyć swoje interesy.

  Jak ograniczyć występowanie błędów medycznych

Jak ograniczyć występowanie błędów medycznych

Wszelkie c zynności medyczne powinny być przeprowadzane zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej, a pacjent powinien otrzymać świadczenie zdrowotne na odpowiednio wysokim poziomie. Błędy medyczne są jednak nieodłącznym elementem działania systemu opieki zdrowotnej. Jak możesz im zapobiec?

Podstawowa opieka zdrowotna – co się zmieni w deklaracjach wyboru świadczeniodawcy

Podstawowa opieka zdrowotna – co się zmieni w deklaracjach wyboru świadczeniodawcy

Projekt rozporządzenia regulującego wzory deklaracji wyboru świadczeniodawcy przewiduje miejsce na podanie numeru telefonu oraz adresu e-mail pacjenta. Sprawdź, co jeszcze się zmienia.

  Pacjent złożył upoważnienie do dostępu do dokumentacji w innym podmiocie – czy możesz je respektować

Pacjent złożył upoważnienie do dostępu do dokumentacji w innym podmiocie – czy możesz je respektować

Często zdarza się, że w dokumentacji medycznej brakuje oświadczenia o tym, czy i kogo pacjent upoważnia do dostępu do dokumentacji medycznej. Jak zatem powinna zachować się placówka, jeżeli zgłasza się do niej rodzina pacjenta i prosi o wydanie dokumentów?

  Czy pacjent może dopłacać do świadczeń

Czy pacjent może dopłacać do świadczeń

Zdarza się, że pacjent chciałby, aby podczas leczenia finansowanego ze środków publicznych zastosowano u niego np. lepszą soczewkę lub endoprotezę, za które zgadza się dobrowolnie dopłacić. Dowiedz się, czy świadczenia „ponadstandardowe” mogą być udzielane razem ze świadczeniami finansowanymi przez NFZ.

ba0de8c2763f12c4b0f2366fec35b476464f9fc5-xlarge

Agresywny pacjent – jakie działania możesz podjąć i jak je opisać w dokumentacji medycznej

Gdy pacjent obraża Cię, podważa postawioną diagnozę i proponowany sposób leczenia, możesz odstąpić od leczenia. Jakie jeszcze działania cywilnoprawne możesz podjąć w takiej sytuacji i co wpisać w dokumentacji medycznej?

  Kiedy możesz zastosować przymus bezpośredni

Kiedy możesz zastosować przymus bezpośredni

Stosowanie środków przymusu bezpośredniego jest działaniem ograniczającym nietykalność osobistą i cielesną pacjenta. Jest możliwe, gdy wyczerpałeś wszelkie inne formy działań terapeutycznych, z zachowaniem pewności, że zapewniłeś bezpieczeństwo zarówno pacjentowi, jak i personelowi. Kiedy możesz je wykorzystywać?

05e5005b9d09a8a719209d818a417b65968a2fa8-xlarge

Jak nie narażać pacjenta na niebezpieczeństwo

Lawinowo rośnie liczba spraw sądowych o niedbalstwo lekarzy, które polega m.in. na pozostawieniu w ciele pacjenta zwitek gazy, narzędzi chirurgicznych, tamponów, szkła, chust operacyjnych czy nawet klamr. Co musisz konieczne sprawdzić po zabiegu, aby uniknąć takich błędów?