Pacjent może wyrazić sprzeciw ustnie albo przez zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na brak woli poddawania się czynnościom proponowanym przez lekarza. Jak w takiej sytuacji sformułować oświadczenie o odmowie poddania się zabiegowi, aby należycie zabezpieczał interesy placówki?
Żeby zabezpieczyć się przed roszczeniami, najlepszym rozwiązaniem byłoby dokumentowanie wyrażenia sprzeciwu przez pacjenta przez odebranie od niego oświadczenia w formie pisemnej przed podjęciem/zaniechaniem każdej czynności medycznej. Pamiętaj przy tym, że możliwość ustnego sprzeciwu nie dotyczy zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta. Wtedy wymagana jest pisemna forma oświadczenia.
Pacjent może złożyć upoważnienie o charakterze ogólnym w jednym podmiocie medycznym. Czy upoważnia ono do dostępu do dokumentacji medycznej przechowywanej również w innej placówce i powinno być uznawane?
W wykonywaniu zawodu lekarza zarówno w podmiocie leczniczym, jak i w prywatnym gabinecie istotne znaczenie ma problematyka udostępniania dokumentacji medycznej. Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta gwarantuje pacjentowi prawo dostępu do dokumentacji medycznej w odniesieniu do jego stanu zdrowia i świadczeń, jakich mu udzielono. Od 25 maja 2018 r. pacjent może wnioskować o udostępnienie dokumentacji medycznej na podstawie ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tak jak dotychczas) lub na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO).
Często się zdarza, że pacjent korzysta z prawa do dostępu do dokumentacji medycznej przez osoby trzecie, które działają na podstawie upoważnienia. Niektóre placówki życzą sobie, aby upoważnienie było szersze, tzn. zawierało więcej danych, niż imię i nazwisko. Jednak czy w świetle RODO aż tyle danych jest niezbędnych? Dowiedz się, co radzi nasz ekspert, Aneta Naworska, adwokat z Kancelarii Naworska Marszałek sp.k. w Toruniu.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.