Do kiedy pracodawca jest zobowiązany wysłać PIT-y swoim pracownikom?

/appFiles/site_102/images/autor/w0kdzgcKmDL4tqn.jpeg

Autor: Artykuł sponsorowany

Dodano: 18 marca 2025
Do kiedy pracodawca jest zobowiązany wysłać PIT-y swoim pracownikom?

Pracodawca, który zatrudnia w swojej firmie osoby fizyczne do pracy, musi przesłać im w określonym terminie roczną deklarację PIT-11. To kluczowy dokument dla podatników, który zawiera ważne informacje o uzyskanych dochodach, składkach czy zaliczkach pobranych na podatek dochodowy. Dowiedz się, do kiedy pracodawca ma obowiązek wysłać PIT-y pracownikom.

Kiedy i jak pracodawca musi dostarczyć PIT pracownikom?

Niektórzy zastanawiają się, do kiedy pit pracodawca powinien dostarczyć zarówno do pracowników, jak i do urzędu skarbowego. Według prawa obowiązującego w Polsce pracodawca musi złożyć PIT-11:

  • Do pracowników – w formie elektronicznej lub papierowej do ostatniego dnia lutego następującego po roku podatkowym.

  • Do urzędu skarbowego – w formie elektronicznej do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Pracodawca może przekazać swoim pracownikom PIT-11 na kilka sposobów. Może dostarczyć go osobiście w miejscu pracy, za potwierdzeniem odbioru. Może też wysłać go pracownikom listem poleconym, aby mieć dowód wysyłki. Istnieje też opcja doręczenia PIT-11 elektronicznie, o ile pracownik wyraził na to zgodę.

Co się stanie, gdy pracodawca nie dotrzyma terminu?

Pracodawcy nie są bezkarni, jeśli chodzi o terminy dostarczania pracownikom PIT-11. Jeśli nie zrobią tego w odpowiednim czasie, muszą liczyć się z konsekwencjami, takimi jak kara grzywny. Przepisy Kodeksu karnego skarbowego wyraźnie wskazują, że niedoręczenie przez pracodawcę PIT-u w terminie może zostać potraktowane jako wykroczenie skarbowe.

Niestety, bez otrzymanego PIT-11 pracownik może mieć problemy podatkowe. W przypadku pojawienia się trudności z terminowym rozliczeniem PIT-u, na pracownika czekają kłopoty w urzędzie skarbowym. Właśnie dlatego pracodawca nie powinien zwlekać z oddawaniem PIT-ów, a pracownik z terminem ich rozliczenia.

Kiedy pracodawca nie musi wystawiać PIT-11?

Istnieją wyjątkowe sytuacje, gdy pracownik nie musi wystawiać PIT-11. Jeśli np. pracownik przez cały rok pracował wyłączne na podstawie umowy o pracę i nie uzyskiwał innych dochodów, z kolei zakład pracy rozliczał go na formularzu PIT-40A/PIT-11A, wówczas pracodawca nie ma obowiązku wystawienia PIT-11.

Pracodawca nie musi również wystawiać dokumentu osobom, których kwoty wynagrodzenia zwolnione były z opodatkowania (np. z tytułu diet zagranicznych lub niektórych świadczeń socjalnych).

Mimo że PIT-11 nie jest samodzielnym rozliczeniem podatkowym, stanowi podstawę do wypełnienia rocznego zeznania PIT-37 lub PIT-36. Podatnicy zobowiązani są do złożenia go w odpowiednim terminie – maksymalnie do 30 kwietnia.

Pamiętaj o tym, że…

Pracodawcy zobowiązani są do przekazania PIT-11 do urzędu skarbowego do końca stycznia. Z kolei pracownikom muszą wręczyć dokument do końca lutego. Niedotrzymanie ściśle określonych terminów może skutkować poważnymi konsekwencjami – karami finansowymi dla pracodawców, a także problemami dla podatników przy rozliczeniu rocznym. Lepiej więc co roku oddawać dokumenty na czas i rozliczać się z nich w wyznaczonym terminie.

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy