Na czym polega onboarding pracownika i po co się go przeprowadza?

/appFiles/site_102/images/autor/w0kdzgcKmDL4tqn.jpeg

Autor: Artykuł sponsorowany

Dodano: 20 kwietnia 2023
Dokument archiwalny
Na czym polega onboarding pracownika i po co się go przeprowadza?

Onboarding to proces mający na celu wdrożenie nowego pracownika do środowiska firmy. Obejmuje on zaznajomienie ze strukturami, organizacją pracy i wszelkimi innymi elementami związanymi z życiem przedsiębiorstwa. Jak onboarding wygląda w praktyce i po co się go przeprowadza?

Artykuł sponsorowany

Onboarding pracownika – na czym polega?

Onboarding to pojęcie z języka angielskiego, które odnosi się do procesu adaptacyjnego nowego pracownika. To właśnie od firmy w znacznej mierze zależy, czy nowo zatrudniona osoba zdecyduje się pozostać częścią zespołu na dłuższy okres. Jednym z naczelnych celów onboardingu jest więc wzrost poziomu retencji pracowników, który wynika z ich zadowolenia z warunków pracy, w tym pierwszych odczuć związanych z klimatyzacją w nowej firmie.

Onboarding krok po kroku

Jak przeprowadzić onboarding? Należy zadbać, aby proces był dostosowany do indywidualnego charakteru przedsiębiorstwa. W każdym przypadku powinien on jednak obejmować kilka kluczowych etapów, które pozwolą zadbać o klimatyzację w firmie zarówno pod względem czysto formalnym oraz organizacyjnym, jak i biorąc pod uwagę troskę o atmosferę i redukcję stresu wynikającego ze zmiany miejsca pracy.

Przed wdrożeniem procesu onboardingu warto opracować jego szczegółowy plan. Takie działanie pozwoli uporządkować poszczególne etapy i zadbać o ich prawidłowość. Przede wszystkim wdrażanie nowej osoby w struktury organizacji rozpoczyna się już w momencie przyjęcia oferty i podpisania umowy. Warto więc zadbać o kontakt z pracownikiem jeszcze przed jego wizytą firmie, np. w formie wiadomości powitalnej ze szczegółami dotyczącymi daty, miejsca i przebiegu pierwszego dnia w pracy.

Kolejnym istotnym elementem jest zaprezentowanie misji, wizji i idei przedsiębiorstwa. Następnie można przejść do kwestii czysto praktycznych i organizacyjnych takich jak pokazanie narzędzi pracy i objaśnienie ich obsługi oraz zaznajomienie nowo zatrudnionej osoby z wszelkimi pomieszczeniami, z których na co dzień będzie korzystać.

Ważnym elementem jest również szczegółowe wyjaśnienie roli pracownika w firmie oraz tego, jaką funkcję ma w niej pełnić. Warto wyznaczyć wówczas jedną osobę odpowiedzialną za pomoc i wprowadzenie nowozatrudnionego przez cały okres zapoznawczy.

Prawidłowy onboarding – dlaczego jest tak ważny?

Prawidłowo przeprowadzony onboarding wiąże się z szeregiem korzyści dla firmy i zatrudnionego. Dobre pierwsze wrażenie przekłada się na budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, który otacza opieką członków swojej firmy. To z kolei owocuje komfortem i większą łatwością w adaptacji w miejscu pracy.

Nowo zatrudniona osoba, która zna swoją rolę w przedsiębiorstwie i jest obeznana z należącymi do niej obowiązkami, może w pełni skupić się na ich wykonywaniu, co finalnie przełoży się na wzrost zysków firmy. Co więcej, pracownik wdrożony w komfortowej i bezstresowej atmosferze prawdopodobnie szybciej zaangażuje się w życie firmy i nawiąże pozytywny kontakt z jej pozostałymi członkami.

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy