Jak prowadzić rozmowę, aby była skutecznym dialogiem

/appFiles/site_102/images/autor/TW6cBmIptFlKD4R.png

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 7 marca 2023
Jak prowadzić rozmowę, aby była skutecznym dialogiem

Dobra rozmowa wymaga empatii, życzliwości i asertywności, inteligencji emocjonalnej oraz znajomości technik porozumiewania się. Zarządzający placówkami medycznymi wiedzą, że przyjęte cele można osiągnąć przez dialog, przekonywanie i siłę perswazji.

  • W komunikacji międzyludzkiej podczas rozmów mogą występować zakłócające czynniki, takie jak obwinianie, przeinaczanie, przypisywanie złych intencji oraz brak uważności w słuchaniu innych.

  • Skuteczna komunikacja opiera się na pięciu fazach: dostrojeniu, kontrakcie, dialogu, ustaleniach i budowaniu relacji na przyszłość. Dialog, jako kluczowa forma komunikacji międzyludzkiej, zakłada wzajemność, równorzędność, autentyczność i zrozumienie. Może prowadzić do zmiany poglądów i otwarcia na nowe perspektywy, a także jest pomocny w tworzeniu strategii działania, wdrażaniu innowacji i zwiększaniu efektywności organizacji.

  • Rozmowa może przyjmować dwa oblicza: koncentrowanie się na obaleniu argumentów przeciwnika lub traktowanie drugiej strony jako partnera do wymiany poglądów. Jej celem jest informowanie, poznawanie opinii innych oraz osiąganie określonych celów. Kluczowym etapem jest ustalanie kontraktu, aby jasno określić cele i intencje rozmowy, zachowując uczciwość, otwartość i aktywną interakcję.

Pozostało jeszcze 91% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.