Elementy systemu jakości w opiece zdrowotnej i obowiązki podmiotów leczniczych

Zarządzający placówkami medycznymi uważnie śledzą zmiany w projektowanej ustawie jakościowej, chcąc jak najlepiej przygotować się do czekających ich nowych obowiązków.  

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta może wejść w życie w I kwartale 2023 roku. 

Ustawa w sposób kompleksowy ujmuje przepisy dotyczące obszaru jakości w opiece zdrowotnej, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo pacjentów. Założeniem twórców projektu było nie tylko objęcie jednym aktem ram prawnych zagadnienia jakości w tym sektorze, lecz także stworzenie ujednoliconego systemu umożliwiającego stałe monitorowanie, okresową ocenę i systematyczną poprawę jakości w sferze usług zdrowotnych.

System jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta składa się z:

  • autoryzacji,
  • wewnętrznego systemu zapewnienia jakości i bezpieczeństwa,
  • akredytacji i rejestrów medycznych.

Jako element systemu jakości w opiece zdrowotnej wskazuje się też Rejestr Zdarzeń Niepożądanych.  

Zaprezentowana koncepcja systemu jakości w opiece zdrowotnej wymaga od podmiotów wykonujących działalność leczniczą podjęcia wielu działań prawno-organizacyjnych w celu realizacji zadań w dziedzinie jakości i bezpieczeństwa pacjenta w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.