Regulamin organizacyjny – czy należy go zmienić w czasie epidemii

Epidemia wirusa SARS-CoV-2 wymusiła zarówno na medykach, jak i na osobach zarządzających podmiotami leczniczymi, uelastycznienie podejścia do obsługi pacjenta z jednej strony, z drugiej zaś zapanowało usztywnienie w licznych kwestiach. Czy w związku z obecną sytuacją epidemiczną związaną z wirusem SARS-CoV-2 należy zmienić regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego?
- Ustawa o działalności leczniczej w art. 23 i 24 określa w zasadzie jedynie minimalną treść regulaminu organizacyjnego, udzielając w pozostałym zakresie kompetencji kierownikowi podmiotu medycznego.
- Regulamin, mimo że będzie dotyczyć relacji z pacjentami, to jest jednak aktem wewnętrznym regulującym sposób funkcjonowania danej jednostki i akcesoryjnym, czyli uzupełniającym w stosunku do powszechnie obowiązujących przepisów.
- Regulamin nie może być sprzeczny z obowiązującymi przepisami. Jeśli mamy jakąś kwestię uregulowaną w ustawie czy rozporządzeniu, to regulamin organizacyjny nie może jej wyłączyć ani ograniczyć – np. kwestia oddania rzeczy pacjenta do depozytu czy też dostępu do dokumentacji medycznej bądź prawa do opieki duszpasterskiej.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
- Przywileje z uczestnictwa w Klubie Menedżera Ochrony Zdrowia - rabaty, konferencje, webinary live, e-szkolenia, prezenty
Jeśli masz już konto
Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl
aktywuj dostęp testowyJeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.