Tzw. struktura wysokiego stopnia wprowadziła identyczne definicje i układ dla wszystkich systemów zarządzania ISO. Wpływa to znacząco na przejrzystość i zrozumienie norm oraz powoduje, że proces wdrożenia i certyfikacji zintegrowanej jest bardziej efektywny. Na co zwrócić uwagę, decydując się na wdrożenie ISO?
Zorientowanie działalności na ryzyko stanowi jeden z trudniejszych do interpretacji elementów normy ISO. Zwłaszcza że ISO 9001:2015 nie precyzuje dokładnie, jak ma wyglądać sposób wdrożenia zarządzania ryzykiem. Określa natomiast ogólne wymagania, które należy spełnić. Oto one.
Co prawda większość organizacji zaczyna myśleć o wdrożeniu ISO dopiero w momencie, gdy zaczynają wymagać tego zleceniodawcy czy potencjalni zleceniodawcy, ale są też podmioty medyczne, które nie czekają, aż pojawią się problemy. Sprawdź, dlaczego jakość to wartość strategiczna i jak ją wykorzystać w budowie przewagi konkurencyjnej.
Uzyskanie certyfikatu to ważne wydarzenie w życiu placówki medycznej. To powód do dumy, który powinno się zaprezentować na zewnątrz. Jak zatem korzystać ze znaku certyfikacji?
Systemy zarządzania funkcjonujące według norm ISO 9001, ISO 14001 czy ISO 27001 od kilku lat na trwałe zakorzeniły się w ochronie zdrowia. Projakościowa polityka Narodowego Funduszu Zdrowia i Ministerstwa Zdrowia, wspierana możliwością uzyskania dodatkowych punktów za posiadanie certyfikatu ISO, znalazła swoje mocne odzwierciedlenie w liczbie przyznawanych certyfikatów. Ów certyfikat wydawany przez akredytowaną jednostkę certyfikacyjną stanowi zobowiązanie do ciągłego doskonalenia i niezależne potwierdzenie, że organizacja spełnia wymagania danej normy. Ponadto jest wyznacznikiem poziomu jakości i elementem budowania wizerunku w oczach stron zainteresowanych.
Z jednej strony przepisy coraz częściej powołują się na normy ISO, z drugiej certyfikaty nie odgrywają już tak istotnej roli podczas kontraktowania NFZ. Sprawdź, czy w związku z tą sytuacją warto dalej utrzymywać systemy ISO.
Systemy zarządzania bazujące na normach ISO były w ostatnich latach często przedmiotem zainteresowania placówek medycznych. Wynikało to przede wszystkim z projakościowej polityki Narodowego Funduszu Zdrowia premiującej placówki, które wdrożyły i certyfikowały systemy oparte na normach ISO 9001 oraz ISO 27001, a przez pewien okres również ISO 14001 i PN-N 18001.
Trzeba powrócić do uwzględniania certyfikatów ISO wśród kryteriów oceny ofert, a także do utrzymania dotychczasowej liczby punktów możliwych do uzyskania w obszarze jakości oraz wyższą wycenę punktową certyfikacji Ministerstwa Zdrowia – piszą Pracodawcy RP w opinii do projektu zarządzenia prezesa NFZ w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Dotychczasowe wymogi wygenerowały istotne nakłady finansowe i organizacyjne po stronie świadczeniodawców. Wpłynęły przy tym na sprawność funkcjonowania podmiotów leczniczych, co bezpośrednio przełożyło się na jakość świadczeń medycznych oraz satysfakcję pacjentów. Certyfikaty ISO określiły standardy działalności w obszarach bezpośrednio dotyczącej usług medycznych.
Wprowadzenie systemu ISO jest istotne dla szpitala praktycznie w każdej dziedzinie, w jakiej działa. Jest to kwestia optymalnego zarządzania i opieki medycznej, bezpieczeństwa i higieny pracy, a także ochrony danych osobowych pacjentów - rozmowa z BARTOSZEM STEMPLEWSKIM, dyrektorem Zespołu Opieki Zdrowotnej i Szpitala Powiatowego w Pińczowie.
Najpóźniej do września 2018 roku placówki medyczne, które mają certyfikowane systemy zarządzania jakością wg ISO 9001:2008 zostaną zobligowane do dostosowania ich do nowych wymagań normy. Obecnie trwają prace nad rewizją normy ISO 9001.
Na podstawie audytu certyfikującego podejmowana jest decyzja o przyznaniu placówce certyfikatu ISO. Następnie musi ona się liczyć z okresową coroczną kontrolą funkcjonowania systemu zarządzania jakością, tj. audytem nadzorczym. Może też się zdarzyć, że wskutek skarg pacjentów wszczynany jest audyt interwencyjny, sprawdzający słuszność tych zarzutów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.