Menedżerowie placówek medycznych mogą szukać podpowiedzi, jak przyciągać, pozyskiwać, oceniać i rekrutować ludzi w normie ISO 30405:2016. Koncentruje się ona na kluczowych procesach i praktykach. ISO 30405:2016 może być stosowana przez każdą organizację, niezależnie od jej typu i wielkości.
Wdrażając zarządzanie ryzykiem w placówce medycznej najważniejsza jest identyfikacja i ocena ryzyka, na jakie narażona jest organizacja. Niezbędne jest także określenie konsekwencji i wpływu tego ryzyka na funkcjonowanie placówki, a także bezpieczeństwo pacjenta. Sprawdź, dlaczego zarządzanie ryzykiem jest konieczne w standardach ISO.
Tzw. struktura wysokiego stopnia wprowadziła identyczne definicje i układ dla wszystkich systemów zarządzania ISO. Wpływa to znacząco na przejrzystość i zrozumienie norm oraz powoduje, że proces wdrożenia i certyfikacji zintegrowanej jest bardziej efektywny. Na co zwrócić uwagę, decydując się na wdrożenie ISO?
Co prawda większość organizacji zaczyna myśleć o wdrożeniu ISO dopiero w momencie, gdy zaczynają wymagać tego zleceniodawcy czy potencjalni zleceniodawcy, ale są też podmioty medyczne, które nie czekają, aż pojawią się problemy. Sprawdź, dlaczego jakość to wartość strategiczna i jak ją wykorzystać w budowie przewagi konkurencyjnej.
Uzyskanie certyfikatu to ważne wydarzenie w życiu placówki medycznej. To powód do dumy, który powinno się zaprezentować na zewnątrz. Jak zatem korzystać ze znaku certyfikacji?
Z jednej strony przepisy coraz częściej powołują się na normy ISO, z drugiej certyfikaty nie odgrywają już tak istotnej roli podczas kontraktowania NFZ. Sprawdź, czy w związku z tą sytuacją warto dalej utrzymywać systemy ISO.
Trzeba powrócić do uwzględniania certyfikatów ISO wśród kryteriów oceny ofert, a także do utrzymania dotychczasowej liczby punktów możliwych do uzyskania w obszarze jakości oraz wyższą wycenę punktową certyfikacji Ministerstwa Zdrowia – piszą Pracodawcy RP w opinii do projektu zarządzenia prezesa NFZ w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Najpóźniej do września 2018 roku placówki medyczne, które mają certyfikowane systemy zarządzania jakością wg ISO 9001:2008 zostaną zobligowane do dostosowania ich do nowych wymagań normy. Obecnie trwają prace nad rewizją normy ISO 9001.
Na podstawie audytu certyfikującego podejmowana jest decyzja o przyznaniu placówce certyfikatu ISO. Następnie musi ona się liczyć z okresową coroczną kontrolą funkcjonowania systemu zarządzania jakością, tj. audytem nadzorczym. Może też się zdarzyć, że wskutek skarg pacjentów wszczynany jest audyt interwencyjny, sprawdzający słuszność tych zarzutów.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!