Do konsultacji trafił projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, który zakłada wprowadzenie od 1 lipca 2020 roku kar za niepodłączenie się do systemu P1 - 5.000 zł dla szpitali, 1.000 zł dla innych podmiotów.
Obowiązek podłączenia się do tego systemu wiąże się z koniecznością wystawiania recept i skierowań w postaci elektronicznej.
Wystawianie e-recept będzie obowiązkowe od 8 stycznia 202 r., a e-skierowań od 2021 r.
Zdarza się, że świadczeniodawcy, którzy zawarli umowę z NFZ, przedstawiają w dokumentacji medycznej zdarzenia niezgodne ze stanem faktycznym, a więc fałszują ją. Jak postąpić, jeśli odkryłeś takie nieprawidłowości? Jak ich uniknąć w przyszłości?
Przede wszystkim rozpocznij wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. W takiej sytuacji oceń prowadzoną dokumentację pod kątem rzetelności, celowości udzielnych świadczeń, a także legalności. Jeżeli przeprowadzona wewnętrzna kontrola wykaże, że w zakresie udzielonego świadczenia zachodzi niezgodność ze stanem faktycznym, wycofaj takie świadczenie z rozliczeń.
Nowe warunki umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zaostrzają zasady nakładania przez Narodowy Fundusz Zdrowia kar umownych na świadczeniodawców.
Według nowych uregulowań obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. naruszenie przepisów w zakresie prowadzenia list oczekujących nie musi być rażące, a sprawozdawczość zgodna ze stanem faktycznym, co istotnie zaostrza karalność tych nieprawidłowości.
Osoba uprawniona do wystawienia recepty refundowanej będzie zobowiązana do zwrotu Narodowemu Funduszowi Zdrowia kwoty stanowiącej równowartość kwoty refundacji wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia refundacji – taki zapis w ustawie refundacyjnej przywróciła nowelizacja ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Należy przypomnieć, że od 1 stycznia 2016 roku uprawnienie do wystawiana recept mają również, po spełnieniu określonych warunków, pielęgniarki i położne. Dlatego też znowelizowane zasady odpowiedzialności swoim zakresem obejmują nie tylko lekarzy, ale także właśnie pielęgniarki i położne.
Kryteria nakładania kar umownych przez NFZ na podmioty lecznicze udzielające świadczeń finansowanych ze środków publicznych są nieścisłe i rodzą ryzyko częstych sankcji z powodu subiektywnej oceny oddziału NFZ.
Precyzyjne określenie obowiązków wykonawcy zamówienia publicznego w placówce medycznej i konsekwencji ich naruszenia zminimalizuje ryzyko uchybień, za które mogą być nakładane kary umowne.
Zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego strony zawierające umowę mogą ją kształtować według swego uznania, byleby jej treść lub cel nie były w sprzeczności z ustawą lub zasadami współżycia społecznego. W zamówieniach publicznych zasada ta jest jednak ograniczona. Po pierwsze podmiot leczniczy nie ma swobody w wyborze kontrahenta, po drugie określa zasady, na jakich będzie zawarta umowa. Wreszcie, po trzecie, nie można swobodnie zmienić zawartej umowy.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.