Jak rozwiązywać konflikty w miejscu pracy

/appFiles/site_102/images/autor/TW6cBmIptFlKD4R.png

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 17 stycznia 2023
Jak rozwiązywać konflikty w miejscu pracy

Różnice w zainteresowaniach, procesach myślowych, potrzebach i postawach pracowników mogą powodować konflikt. To nigdy nie jest żadnym rozwiązaniem problemu, wręcz przeciwnie – pogarsza sytuację. Prowadzi do braku wzajemnego szacunku między ludźmi, obniża produktywność i czyni ludzi zniechęconymi po starciu. Sprawdź, co możesz zrobić jako menedżer.

Konflikt definiuje się jako starcie między jednostkami skutkujące nieporozumieniami słownymi, nadużyciami fizycznymi i napięciami.

Zarządzanie konfliktami obejmuje kroki podjęte w celu zapobieżenia konfliktowi we właściwym czasie, a także pomaga rozwiązać go w skuteczny i płynny sposób. Żaden konflikt nie rozpoczyna się sam. Najpierw musi być jakieś zdarzenie lub incydent, aby powstał konflikt.

Przez zarządzanie konfliktami dowiadujemy się o możliwych wydarzeniach, które mogą wywołać konflikt i staramy się im zapobiec. Joanna i Jan są częścią zespołu brandingowego kierowanego przez Tomasza. Joanna i Jan nigdy nie dogadywali się zbyt dobrze i ten fakt był dobrze znany Tomaszowi. Od samego początku Tomasz dokładnie określił kluczowe obszary odpowiedzialności zarówno Joanny, jak i Jana. Rygorystycznie poinstruował oboje, aby nie ingerowali w swój zakres obowiązków i komunikowali się e-mailowo, przesyłając kopię wiadomości do Tomasza. Co właściwie Tomasz próbuje tutaj zrobić? 

Po prostu stara się uniknąć konfliktu między Joanną a Janem, aby mogli dać z siebie wszystko i nie marnowali czasu i energii na walkę. Bardzo ważne jest zrozumienie czynników, które mogą prowadzić do konfliktu.

Dyskusja ma duży wpływ na zapobieganie konfliktom. Przed wdrożeniem nowego pomysłu porozmawiaj ze wszystkimi, którzy są zaangażowani. Posłuchaj, co mają do powiedzenia inne osoby, a także rozważ ich opinie. Ignorowanie czyichś poglądów może prowadzić do awantury.

Nie ma dwóch osób, które mogą myśleć w ten sam sposób, ale zawsze dobrze jest znaleźć drogę pośrednią, która uwzględnia interesy wszystkich. Nie pozostawiaj żadnego problemu bez rozwiązania, zamiast tego omawiaj go, gdy wszyscy uczestnicy są obecni. Nigdy nie krytykuj ani nie wyśmiewaj nikogo, ponieważ prowadzi to do konfliktu. Bądź dobrym i skutecznym słuchaczem. Pozdrów wszystkich ciepłym uśmiechem. 

Placówki medyczne jako pracodawcy nie mogą być zbyt sztywni i czasami muszą nauczyć się iść na kompromis. Nie twórz środowiska, które prowadziłoby do nieporozumień. W miejscach pracy należy zachować przejrzystość na wszystkich poziomach, powinien być też dział lub osoba, która zajmuje się rozwiązywaniem konfliktów. Podwładni powinni mieć łatwy dostęp do przełożonych, aby uniknąć nieporozumień.

Czytaj więcej na temat zatrudniania i spraw pracowniczych w SerwisZOZ.pl»

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.