Rzecznik Praw Pacjenta inicjuje działania na rzecz leczenia bólu

/appFiles/site_102/images/autor/TW6cBmIptFlKD4R.png

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 10 października 2023

Rzecznik Praw Pacjenta podsumował inicjatywę dotyczącą leczenia bólu w Zespołach Ratownictwa Medycznego oraz zasugerował podjęcie działań mających na celu poprawę komfortu i jakości życia pacjentów, którzy doświadczają bólu.

Rzecznik Praw Pacjenta analizuje dane dotyczące stosowania środków przeciwbólowych

Rzecznik Praw Pacjenta przeprowadził analizę danych statystycznych, które zostały zebrane w wyniku analizy wyjazdów Zespołów Ratownictwa Medycznego (ZRM) dotyczących ilości stosowanych środków przeciwbólowych.

Po zebraniu i przeanalizowaniu tych informacji, które zostały dostarczone przez wszystkich wojewodów, Rzecznik Praw Pacjenta złożył oficjalne pismo do Ministerstwa Zdrowia.

Propozycje działań na rzecz lepszego leczenia bólu

W piśmie przedstawiono sugestie działań mających na celu poprawę komfortu pacjenta oraz lepsze wdrożenie jego prawa do skutecznego leczenia bólu. Podkreślono, że w obecnej sytuacji istotne jest:

  1. Zapewnienie możliwości prowadzenia szkoleń podyplomowych dla pracowników Zespołów Ratownictwa Medycznego z zakresu postępowania przeciwbólowego.
  2. Możliwość wykorzystania metoksyfluranu w analgezji przed szpitalem jako części farmakoterapii ZRM (jak jest to praktykowane w opiece przedszpitalnej poza granicami Polski).
  3. Możliwość opracowania przez Ministerstwo Zdrowia materiałów prezentujących dobre praktyki leczenia bólu u pacjentów dorosłych w podstawowych Zespołach Ratownictwa Medycznego. Te materiały mogą być dostępne w formie kieszonkowej lub elektronicznej, umożliwiając ich wykorzystanie na tabletach przez Zespoły Ratownictwa Medycznego.

Leczenie bólu – podstawowe prawo pacjenta

Od 6 lutego 2022 r. obowiązuje rozporządzenie ministra zdrowia, które wprowadza standardy organizacji leczenia bólu u pacjentów w warunkach ambulatoryjnych. Nowe standardy nakładają na lekarzy obowiązek oceny, monitorowania i właściwego leczenia bólu przewlekłego. Przepisy wskazują, że leczenie powinno rozpocząć się już na etapie wizyty w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Świadczenia w poradni leczenia bólu są udzielane w sytuacjach, gdy pacjent wyczerpał możliwości diagnostyczne i terapeutyczne w podstawowej opiece zdrowotnej, gdy istnieją trudności w postawieniu diagnozy, obecna terapia jest nieskuteczna lub gdy konieczne jest zastosowanie inwazyjnych metod leczenia.

Edukacja i kontrola procesu

Podczas konferencji prasowej przed debatą na temat ścieżki leczenia pacjentów z bólem przewlekłym, Bartłomiej Chmielowiec podkreślał istotność wprowadzenia efektywnej ścieżki leczenia bólu. Podnosił kwestie nadzorowania wprowadzanych zmian w placówkach oraz edukacji pacjentów. Zaznaczał, że pacjenci powinni odpowiednio przygotować się do każdej wizyty lekarskiej, aby dokładnie opowiedzieć lekarzowi o historii swojego bólu, objawach oraz wcześniej stosowanych lekach.

Rzecznik Praw Pacjenta – stała kontrola i reakcja na sygnały pacjentów

Rzecznik Praw Pacjenta prowadzi stałą kontrolę nad procesem wdrażania standardów organizacyjnych i reaguje na wszelkie sygnały płynące od pacjentów.

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy