Rzecznik Praw Pacjenta przeprowadził analizę danych statystycznych, które zostały zebrane w wyniku analizy wyjazdów Zespołów Ratownictwa Medycznego (ZRM) dotyczących ilości stosowanych środków przeciwbólowych.
Rzecznik Praw Pacjenta inicjuje działania na rzecz leczenia bólu
Rzecznik Praw Pacjenta podsumował inicjatywę dotyczącą leczenia bólu w Zespołach Ratownictwa Medycznego oraz zasugerował podjęcie działań mających na celu poprawę komfortu i jakości życia pacjentów, którzy doświadczają bólu.
Rzecznik Praw Pacjenta analizuje dane dotyczące stosowania środków przeciwbólowych
Po zebraniu i przeanalizowaniu tych informacji, które zostały dostarczone przez wszystkich wojewodów, Rzecznik Praw Pacjenta złożył oficjalne pismo do Ministerstwa Zdrowia.
Propozycje działań na rzecz lepszego leczenia bólu
W piśmie przedstawiono sugestie działań mających na celu poprawę komfortu pacjenta oraz lepsze wdrożenie jego prawa do skutecznego leczenia bólu. Podkreślono, że w obecnej sytuacji istotne jest:
- Zapewnienie możliwości prowadzenia szkoleń podyplomowych dla pracowników Zespołów Ratownictwa Medycznego z zakresu postępowania przeciwbólowego.
- Możliwość wykorzystania metoksyfluranu w analgezji przed szpitalem jako części farmakoterapii ZRM (jak jest to praktykowane w opiece przedszpitalnej poza granicami Polski).
- Możliwość opracowania przez Ministerstwo Zdrowia materiałów prezentujących dobre praktyki leczenia bólu u pacjentów dorosłych w podstawowych Zespołach Ratownictwa Medycznego. Te materiały mogą być dostępne w formie kieszonkowej lub elektronicznej, umożliwiając ich wykorzystanie na tabletach przez Zespoły Ratownictwa Medycznego.
Leczenie bólu – podstawowe prawo pacjenta
Od 6 lutego 2022 r. obowiązuje rozporządzenie ministra zdrowia, które wprowadza standardy organizacji leczenia bólu u pacjentów w warunkach ambulatoryjnych. Nowe standardy nakładają na lekarzy obowiązek oceny, monitorowania i właściwego leczenia bólu przewlekłego. Przepisy wskazują, że leczenie powinno rozpocząć się już na etapie wizyty w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Świadczenia w poradni leczenia bólu są udzielane w sytuacjach, gdy pacjent wyczerpał możliwości diagnostyczne i terapeutyczne w podstawowej opiece zdrowotnej, gdy istnieją trudności w postawieniu diagnozy, obecna terapia jest nieskuteczna lub gdy konieczne jest zastosowanie inwazyjnych metod leczenia.
Edukacja i kontrola procesu
Podczas konferencji prasowej przed debatą na temat ścieżki leczenia pacjentów z bólem przewlekłym, Bartłomiej Chmielowiec podkreślał istotność wprowadzenia efektywnej ścieżki leczenia bólu. Podnosił kwestie nadzorowania wprowadzanych zmian w placówkach oraz edukacji pacjentów. Zaznaczał, że pacjenci powinni odpowiednio przygotować się do każdej wizyty lekarskiej, aby dokładnie opowiedzieć lekarzowi o historii swojego bólu, objawach oraz wcześniej stosowanych lekach.
Rzecznik Praw Pacjenta – stała kontrola i reakcja na sygnały pacjentów
Rzecznik Praw Pacjenta prowadzi stałą kontrolę nad procesem wdrażania standardów organizacyjnych i reaguje na wszelkie sygnały płynące od pacjentów.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur