Jak nie narazić się na zarzut popełnienia błędu

Pacjenci najczęściej są niezadowoleni ze skutku leczenia lub obsługi pielęgnacyjno-opiekuńczej. Dlatego w kontekście ewentualnych roszczeń warto rozważyć prawa i obowiązki każdego z uczestników procesu terapeutycznego, tj. lekarza i pacjenta.
Proces leczenia można rozpatrywać w wielu warstwach. Zasadnicza i podstawowa jest relacja, jaka powstaje między pacjentem a lekarzem. Jest to więź oparta na zaufaniu. Z perspektywy prawa cywilnego umowa, do której zawarcia dochodzi między lekarzem a pacjentem, jest umową starannego działania (art. 734 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny). Takie określenie więzi obu podmiotów oznacza uprawnienie do jednoznacznego wniosku, że obowiązek (zobowiązanie wynikające z tej więzi) lekarza w żadnym przypadku nie polega na wyleczeniu, lecz na leczeniu, przy dołożeniu najwyższej staranności.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
- Przywileje z uczestnictwa w Klubie Menedżera Ochrony Zdrowia - rabaty, konferencje, webinary live, e-szkolenia, prezenty
Jeśli masz już konto
Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl
aktywuj dostęp testowyJeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.