Udział lekarzy w reklamie. Poznaj stanowisko Naczelnej Rady Lekarskiej

/appFiles/site_102/images/autor/uAofP6tOJIRBaZb.jpeg

Autor: Małgorzata Dzieciątkowska

Dodano: 10 stycznia 2024
Udział lekarzy w reklamie. Poznaj stanowisko Naczelnej Rady Lekarskiej

Problematyka reklamowania produktów leczniczych przez lekarzy od lat pozostaje kwestią kontrowersyjną i bywa przedmiotem licznych dyskusji, zwłaszcza w dobie powszechnego dostępu do mediów społecznościowych, w których z reklamą spotykamy się na każdym kroku. Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej opublikowała swoje stanowisko w tym zakresie. Dowiedz się, co z niego wynika.

  • Reklamowanie produktów leczniczych przez lekarzy wiąże się bezpośrednio z koniecznością nowelizacji Kodeksu Etyki Lekarskiej (KEL), ponieważ obecne zapisy nie odzwierciedlają współczesnych realiów wykonywania zawodu lekarza. Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej (NRL) sprzeciwia się używaniu wizerunku lekarzy w reklamach wyrobów medycznych, kosmetyków, środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego, a także usług niewiązanych bezpośrednio z medycyną. NRL uważa za nieetyczne udział lekarzy w reklamach tych produktów oraz przedstawianie aktorów jako lekarzy.

  • Artykuł 63 ust. 1 KEL stanowi, że lekarze powinni tworzyć swoje opinie zawodowe wyłącznie na podstawie wyników pracy, a ust. 2 tego artykułu zabrania lekarzom zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku do celów komercyjnych. Ponadto artykuł 65 KEL zabrania lekarzom narzucania swoich usług w sposób nieetyczny i pozyskiwania pacjentów w sposób sprzeczny z zasadami etyki i deontologii lekarskiej.

  • Problem pojawia się w kontekście rosnącej obecności lekarzy w mediach społecznościowych, co wymaga doprecyzowania KEL, aby jego normy były aktualne i nie budziły wątpliwości. NRL zauważyła tę potrzebę i podjęła kroki w celu doprecyzowania KEL. Projekt nowelizacji KEL, który prawdopodobnie będzie przedstawiony do końca stycznia 2024 roku, ma na celu uregulowanie kwestii reklamowania produktów leczniczych, uwzględniając współczesne realia i rozwój mediów społecznościowych.

Pozostało jeszcze 76% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.