Zarządzający i lekarze muszą dbać o wysoki poziom kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentem. Ważna jest umiejętność słuchania i rozmowy, przekazywania diagnozy w sposób zrozumiały. Dowiedz się, jak przestrzegać praw pacjentów.
Zasady udzielania świadczeń

NFZ wymaga od przychodni POZ raportowania wagi i wzrostu pacjentów
Od marca 2025 roku NFZ egzekwuje obowiązek raportowania wagi i wzrostu pacjentów w POZ. Choć przepis obowiązuje od 2020 roku, dopiero teraz fundusz zaczął go rzeczywiście respektować. Lekarze ostrzegają: system nadal nie działa sprawnie, a pacjenci często odmawiają podania danych. Co to oznacza dla placówek? Sprawdź, na co musisz być gotowy.

Jakie są priorytety zdrowotne Polski w Radzie UE 2025
Polska, przejmując prezydencję w Radzie UE, zyskała realny wpływ na kształtowanie wspólnej polityki. W centrum uwagi: zdrowie. W odpowiedzi na starzejące się społeczeństwo, rosnące potrzeby pacjentów i wyzwania zdrowia psychicznego, Polska stawia na trzy konkretne priorytety: profilaktykę, zdrowie psychiczne i cyfryzację systemu ochrony zdrowia.

Opieka koordynowana w POZ – wyzwania dla zarządzających placówkami medycznymi
Opieka koordynowana – przyszłość POZ czy iluzja bez finansowania? NFZ chce odciążyć specjalistów, przekazując leczenie pacjentów przewlekle chorych lekarzom rodzinnym. Czy to poprawi dostępność świadczeń? Jakie są korzyści, a jakie wyzwania? Sprawdź szczegóły!
Oświadczenia i zgody

Świadoma zgoda w praktyce: jak realizować obowiązek informacyjny wobec pacjenta
Prawo do informacji przed wyrażeniem zgody na interwencję medyczną i prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody to fundamentalne prawa pacjenta. Sprawdź, jak w praktyce realizować obowiązek informacyjny wobec pacjenta i uzyskać od niego świadomą zgodę na działania medyczne.

Jak odbierać zgody na wykonanie świadczenia zdrowotnego od pacjenta
Obowiązkowa czynność, o której lekarz powinien pamiętać przed rozpoczęciem leczenia, to odebranie zgody na wykonanie świadczenia zdrowotnego od pacjenta. Sprawdź, jak odbierać te zgody.

Czy uzyskanie zgody pacjenta chroni placówkę przed roszczeniami
Uzyskanie pisemnej zgody pacjenta przed zabiegiem operacyjnym powoduje, że podmiot leczniczy nie musi się już obawiać żadnych roszczeń ze strony pacjenta. Natomiast, aby taka zgoda była „świadoma”, to oprócz odebrania podpisu konieczne jest również przekazanie odpowiednich informacji pacjentowi, we właściwym czasie przed operacją. Jak nie naruszyć tych zasad?
Odszkodowania za błędy medyczne

Nowe stawki świadczeń kompensacyjnych – co musisz wiedzieć
Od 5 września 2023 r. poszkodowani mogą składać wnioski o przyznanie świadczenia kompensacyjnego z tytułu zdarzenia medycznego bezpośrednio do Rzecznika Praw Pacjenta, omijając sądy. Aby umożliwić rzecznikowi skuteczne działania na rzecz beneficjentów Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, od 18 czerwca 2024 r. obowiązuje nowe rozporządzenie, które określa sposób ustalania wysokości świadczeń kompensacyjnych.

Odwołanie od decyzji RPP: przewodnik krok po kroku
Do zakresu działania Rzecznika Praw Pacjenta należy prowadzenie postępowania w sprawach naruszania praw pacjenta zarówno w zakresie zindywidualizowanym, jak i stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Wiele placówek i lekarzy zastanawia się, czy w sprawach dotyczących indywidualnych sytuacji przysługuje im prawo do kontroli legalizmu wydanej decyzji na drodze sądowoadministracyjnej.

Zdarzenia medyczne: przewodnik dla placówek ochrony zdrowia
Nieukończone sprawy dotyczące błędów medycznych prowadzone przez wojewódzkie komisje ds. zdarzeń medycznych od 30 czerwca 2024 r. przejmie Rzecznik Praw Pacjenta. Sprawdź, jakie są konsekwencje braku przedstawienia wojewódzkiej komisji ds. zdarzeń medycznych stanowiska placówki medycznej.
Prawa pacjenta

Czy trawienie faktycznie rozpoczyna się w żołądku? Wyjaśniamy
Trawienie kojarzy się głównie z żołądkiem, ale w rzeczywistości jest to proces wieloetapowy. Zaczyna się w jamie ustnej i przebiega przez kolejne odcinki układu pokarmowego, aż do jelit. Wyjaśniamy, jak wygląda trawienie na różnych etapach.

Czy lekarz może odmówić przepustki lub spaceru pacjentowi szpitala psychiatrycznego?
Pacjenci przebywający w szpitalach psychiatrycznych są objęci szczególną ochroną i opieką, również ze strony Rzecznika Praw Pacjenta. Jednym z często pojawiających się pytań jest kwestia możliwości opuszczenia terenu szpitala – czy to w ramach spaceru, czy przepustki. Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia, na jakich zasadach odbywa się to w praktyce i kiedy lekarz może odmówić wyjścia pacjentowi.

Jak skutecznie opracować proces rozpatrywania skarg pacjentów w placówce medycznej?
Jak skutecznie regulować składanie i rozpatrywanie skarg pacjentów zgodnie z wytycznymi Rzecznika Praw Pacjenta? Poznaj procedury dotyczące skarg medycznych i niemedycznych oraz sposoby zapewnienia transparentności działań placówki.
Obowiązki rejestracji

Czy pracownik przychodni POZ może poinformować pacjenta telefonicznie o braku deklaracji wyboru pielęgniarki?
Bliska osoba dzwoni do przychodni z pytaniem o wizytę pielęgniarki środowiskowej dla seniora. Okazuje się jednak, że w systemie nie ma złożonej deklaracji do pielęgniarki POZ. Czy w takiej sytuacji można poinformować dzwoniącego o statusie deklaracji pacjenta? Sprawdź, jakie zasady dotyczą ochrony danych i przekazywania takich informacji.

Dostępność świadczeń lekarza POZ: jak pacjent może zapisać się na wizytę i i jakie ma prawa w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
Zmieniasz sposób przyjmowania pacjentów? Planujesz modyfikację grafików lekarzy, szkolenia dla personelu lub chcesz poinformować o nowym specjaliście w zespole? Skorzystaj z naszych wskazówek i narzędzi, które pomogą Ci skutecznie zarządzać zmianami i zapewnić najwyższą jakość obsługi pacjentów!

Zakaz reklamy usług medycznych w przychodni – na co podmiot leczniczy musi zwracać uwagę
Czy wiesz, że niewłaściwe promowanie usług medycznych może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych? Zastanawiasz się, czy lekarz może wręczyć wizytówkę pacjentowi, kierując go do prywatnego gabinetu? Dowiedz się, jak odróżnić reklamę od działalności informacyjnej w przychodni lub gabinecie, aby uniknąć naruszenia zakazu reklamy.
Tajemnica lekarska

Naruszenie tajemnicy lekarskiej: jaką karę na podmiot leczniczy może nałożyć NFZ
Zachowanie tajemnicy informacji związanych z pacjentem jest kluczowe dla budowania zaufania między pacjentem a lekarzem, co jest niezbędne w procesie leczenia. Naruszenie tajemnicy lekarskiej może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym odpowiedzialności cywilnej i karnej. Sprawdź, jakie sankcje grożą za naruszenie tego obowiązku i jak ich unikać.

Czy dostrzegając ślady pobicia u pacjenta, powinieneś powiadomić policję
Do gabinetu zgłosił się pacjent, którego oględziny wskazują na to, że mógł paść ofiarą przestępstwa. Wśród widocznych objawów, które by o tym świadczyły, ustalono ślady pobicia i związany z nimi najprawdopodobniej trwały uszczerbek na zdrowiu. Czy lekarz po przyjęciu takiego pacjenta musi powiadomić o tym fakcie organy ścigania?

Nieprawidłowe wyniki badań. Jak postępować z pacjentem?
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może spotkać się z krytycznymi wynikami badań laboratoryjnych. Stanowią one sygnał do podjęcia odpowiednich działań, zwłaszcza w kontekście współpracy z osobami uprawnionymi do wykonywania czynności medycyny laboratoryjnej. Jak zatem wyjaśnić wynik badania laboratoryjnego budzący wątpliwości?
Ochrona danych osobowych pacjenta

Czy pracownik przychodni POZ może poinformować pacjenta telefonicznie o braku deklaracji wyboru pielęgniarki?
Bliska osoba dzwoni do przychodni z pytaniem o wizytę pielęgniarki środowiskowej dla seniora. Okazuje się jednak, że w systemie nie ma złożonej deklaracji do pielęgniarki POZ. Czy w takiej sytuacji można poinformować dzwoniącego o statusie deklaracji pacjenta? Sprawdź, jakie zasady dotyczą ochrony danych i przekazywania takich informacji.

Czy dozwolone jest wywoływanie pacjentów po nazwisku
Czy lekarz może publicznie wywoływać pacjenta do gabinetu po nazwisku? W poczekalniach często słychać, jak medycy zapraszają kolejne osoby do gabinetu, nie zastanawiając się, czy ujawnienie ich danych jest zgodne z przepisami. Sprawdź, czy taka praktyka narusza zasady ochrony danych osobowych.

Czy pacjent może żądać usunięcia danych po terapii psychiatrycznej
Do psychologa i psychiatry trafił pacjent na terapię. Następnie, po jej ukończeniu, zwrócił się z prośbą o usunięcie jego danych. Czy jest to dopuszczalne?
Pacjenci z Ukrainy

Lekarski wywiad z pacjentem – jak go przeprowadzić
Relacja lekarz – pacjent nazywana jest komunikacją kliniczną. Rozmowa z osobą chorą, z dolegliwościami fizycznymi, często w nie najlepszym stanie psychicznym czy obawiającą się o swoje zdrowie, to kontekst, który wpływa na przebieg wywiadu. Co zrobić, aby skutecznie przeprowadzić wywiad medyczny z pacjentem?

Jak weryfikować pacjenta z Ukrainy w systemie eWUŚ?
Pacjent ma dokument potwierdzający przekroczenie granicy i dokument nadania numeru PESEL. Dlaczego w systemie eWUŚ pojawia się status „brak uprawnienia do świadczeń”?

Klauzula informacyjna RODO dla cudzoziemców – w jakim języku ją sporządzić
Zgodnie z przepisami RODO administrator danych osobowych powinien przetwarzać dane rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą. Czy klauzula informacyjna dla obywatela Ukrainy musi być sporządzona w języku ukraińskim?