Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego przejmie kształcenie pielęgniarek i położnych, co ujednolici strukturę edukacji medycznej. Czy nowa ścieżka integracji edukacji zawodów medycznych przyniesie korzyści? Sprawdź szczegóły!
Skrócenie czasu trwania specjalizacji i maksymalne wykorzystanie limitu miejsc specjalizacyjnych to istotne zmiany w kształceniu pielęgniarek i położnych. W konsekwencji mają wpłynąć na wzrost ich liczby. Sprawdź, co jeszcze się zmieniło w zakresie podwyższania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych.
Skrócenie specjalizacji z 18-24 miesięcy do 15-20 miesięcy, poszerzenie zakres kwalifikacji wymaganych od kierownika specjalizacji oraz kursu kwalifikacyjnego, a wprowadzenie uzupełniającego postępowania kwalifikacyjnego – to zmiany, które wprowadza rozporządzenie Ministra Zdrowia z 30 września 2016 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz.U. poz. 1761). Wchodzi ono w życie 10 listopada.
Rozporządzenie zakłada również podniesienie wynagrodzeń państwowej komisji egzaminacyjnej.
W rozporządzeniu określono wzory wniosków o zakwalifikowanie na poszczególne rodzaje kształcenia podyplomowego oraz wzór wniosku o zakwalifikowanie do egzaminu państwowego. Pozwoli to na ujednolicenie dokumentacji dotyczącej kształcenia podyplomowego na terenie całego kraju (obecnie każdy z organizatorów posiada własne wzory tych dokumentów).
W rozporządzeniu wprowadzono przepisy, które umożliwiają składanie i obieg dokumentów związanych z odbywaniem kształcenia podyplomowego w formie elektronicznej.
Nowelizacja ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia przewiduje etapowe uruchamianie Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych. Początkowo system miał być wdrożony 1 maja 2016 r. Nowelizacja zakłada, że w tym terminie obejmie tylko dla diagnostów laboratoryjnych i farmaceutów. Dla pozostałych grup zawodowych, czyli lekarzy i lekarzy dentystów, ratowników medycznych oraz pielęgniarek i położnych, termin wdrożenia jest przesunięty na 1 maja 2017 r.
Sposób kształcenia kadr medycznych nie zapewniał przygotowania wystarczającej liczby specjalistów, dostosowanej do zmieniających się potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. Taka główna konkluzja wynika z przeprowadzonej kontroli NIK. Wśród przyczyn NIK wymienia brak kompleksowej strategii, uwzględniającej trendy demograficzne i epidemiologiczne, wyznaczanie limitów przyjęć przez uczelnie kierujące się własnymi analizami, a przede wszystkim własnym rachunkiem ekonomicznym, a brak informacji na temat emigracji personelu medycznego uniemożliwia jej przeciwdziałanie.
Prezes NRL Maciej Hamankiewicz zwrócił się do ministra zdrowia Mariana Zembali z prośbą o wystąpienie z wnioskiem do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie uchylenia normy wynikającej z przepisu § 2 ust. 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 8 sierpnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w zakresie, w jakim norma ta przewiduje zakończenie prowadzenia rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy) w szkołach, w których realizuje się kształcenie w zawodzie asystentka stomatologiczna, począwszy od roku szkolnego 2016/2017.
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!