Piotr Nowicki: Jakość musi współgrać z ekonomią

/appFiles/site_102/images/autor/s0DQ6hCJ3acUnRe.jpeg

Autor: Magdalena Pokrzycka-Walczak

Dodano: 14 marca 2016
Piotr Nowicki: Jakość musi współgrać z ekonomią

Chcemy wciąż poprawiać standard i jakość leczenia. Dlatego konieczne są inwestycje nie tylko w sprzęt, bazę lokalową, ale także w kadrę medyczną. Jedynie połączenie wyspecjalizowanego i doświadczonego personelu z nowoczesną bazą diagnostyczną i terapeutyczną placówki jest gwarantem jakości -rozmowa z PIOTREM NOWICKIM, dyrektorem Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 1 we Wrocławiu

Jak dbać o jakość opieki medycznej w sytuacji ograniczonych budżetów placówek? Jaka jest recepta na sukces SPSK Nr 1 we Wrocławiu?

Jakość opieki medycznej nie tylko może, ale wręcz musi współgrać z efektywnością ekonomiczną. Żaden szpital, który boryka się z problemami finansowymi, z powodu bieżącej sytuacji czy zadłużenia nie może dbać o jakość opieki medycznej. Po prostu go na to nie stać. Mówiąc krótko – dbałość ekonomiczna jest tożsama z dbaniem o jakość. Więcej pieniędzy przekłada się na inwestycje, lepsze wynagrodzenia pracowników, stosowanie szerszej diagnostyki czy lepszych materiałów medycznych i leków.

Receptą na sukces SPSK Nr 1 we Wrocławiu było poprawienie własnej efektywności ekonomicznej w jak najkrótszym czasie. Zależało nam na tym, by pozytywne efekty przekładać na poprawę różnych aspektów jakości leczenia. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim zwiększenie przychodu ze swojego potencjału i szukanie racjonalnego sposobu gospodarowania kosztami.

Kiedy obejmowałem zarządzanie placówką w 2012 roku, zobowiązania ogółem sięgały 151 mln zł, w tym wymagalne 95 mln zł. Natomiast w grudniu 2015 roku zobowiązania spadły do 106 mln 675 tys. zł, w tym wymagalne to 19 mln 510 tys. zł.

Placówka nie tylko dba o komfort pacjentów, oferując – oprócz wysokiej jakości świadczeń medycznych oraz stale podnoszonego standardu poszczególnych oddziałów – bazę noclegową dla osób towarzyszących hospitalizowanym pacjentom. Jakie są zasady korzystania z tej bazy i jakie jest zainteresowanie usługami?

Ośmiołóżkowa baza noclegowa zlokalizowana jest w budynku Kliniki Ginekologii i Położnictwa. Zainteresowanie naszą ofertą jest duże. Mamy dwa pokoje trzyosobowe i jeden dwuosobowy, każdy z własnym węzłem sanitarnym. Pomieszczenia wyposażone są w łóżka hotelowe, szafy i stoliki. Ponadto do dyspozycji osób korzystających z bazy noclegowej jest kącik wypoczynkowy z minianeksem kuchennym, wyposażonym w lodówkę, czajnik, podstawowe naczynia kuchenne, stolik i krzesła. Z bazy noclegowej mogą korzystać rodzice małych pacjentów i osoby towarzyszące przebywającym w szpitalu.

Dyrekcja aktywnie korzysta ze wsparcia funduszy zewnętrznych. Jednym z ostatnich sukcesów jest fakt bycia liderem we wdrażaniu regionalnych map potrzeb zdrowotnych w ramach projektu „Poprawa jakości zarządzania w ochronie zdrowia”, współfinansowanego z funduszy UE. Dlaczego jest to istotne zadanie dla placówki?

Mapy potrzeb to kierunki, które są wyznaczane dla rozwoju i funkcjonowania systemu, a co za tym idzie – także dla przyszłości szpitala. Jeśli mamy podjąć dobrą decyzję w zakresie inwestowania w rozwój bazy czy sprzętu, musimy wiedzieć, czy możemy liczyć na zainteresowanie ze strony pacjentów i czy nasz płatnik będzie finansował te usługi. Możemy to sprowadzić do prostej zasady, w myśl której chcemy rozwijać to, co mapy wskażą jako potrzebę.

Fundusze zewnętrzne to nie tylko dotacje UE, ale także aktywna współpraca ze sponsorami i darczyńcami. Co udało się sfinansować dzięki dobrym kontaktom m.in. z samorządem Wrocławia i wiodącymi spółkami na Dolnym Śląsku?

Placówka rzeczowo patrzy nie tylko na swoje potrzeby, ale także potrafi racjonalnie przekonać sponsorów o zasadności zakupu. Najistotniejszą kwestią przy prośbach o wsparcie jest wskazanie, jakie jest planowane przeznaczenie sprzętu i jakie będą efekty jego wykorzystania – czy to dla lokalnej społeczności, czy też dla regionu. Kluczowe jest, aby wskazać potrzeby konkretnych ludzi, którym szpital – korzystając z nowoczesnego sprzętu – może uratować życie czy skutecznie ich leczyć. Najważniejszy jest pacjent, który będzie z tego korzystał, a nie szpital, który będzie miał sprzęt.

Placówka oferuje seniorom bezpłatne badania stomatologiczne, co jest wyjątkiem w skali kraju. Jakie jest zainteresowanie tą ofertą wśród osób 65 plus?

Bezpłatne badania stomatologiczne to inicjatywa miasta i akademickiej stomatologii. Nasza placówka aktywnie włączyła się w to przedsięwzięcie. Nie realizujemy usług bezpośrednio, ale promujemy je intensywnie wśród naszych pacjentów, ułatwiając dotarcie do grupy, do której są one skierowane. Szpital jest propagatorem wszelkich inicjatyw służących leczeniu pacjentów.

Jakie są plany rozwoju placówki na kolejne lata?

Myślimy o tym rozwoju dwutorowo. Z jednej strony będzie to oferowanie nowych usług medycznych oraz poprawa standardu i jakości leczenia. Z drugiej – konieczne do osiągnięcia tej jakości inwestycje w sprzęt, bazę lokalową, ale także w kadrę medyczną. Jedynie dobre połączenie wyspecjalizowanego i doświadczonego personelu z nowoczesną bazą diagnostyczną i terapeutyczną placówki jest gwarantem wspomnianej jakości. Nadal będziemy dbać o efektywność ekonomiczną, która pozwoli na pozyskanie środków finansowych na ten cel, a także na pozbycie się problemu z lat poprzednich. Mam tu na myśli nasze zadłużenie. Istotnym elementem w naszych planach jest też coraz lepsza praca placówki jako szpitala klinicznego – czyli powiązanie leczenia pacjentów z jednoczesnym szkoleniem przyszłych lekarzy.

PIOTR NOWICKI Od 2012 roku dyrektor Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 1 we Wrocławiu. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Wrocławskim, Podyplomowe Studia w Studium Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego w Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu w zakresie menedżer ochrony zdrowia oraz studia MBA w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Zarządzał finansami przychodni i szpitali, opracowywał strategie szpitali, wewnętrzne zasady controllingu i budżetowania, współtworzył i wdrażał innowacyjne metody zarządzania placówkami medycznymi.

Autor: Magdalena Pokrzycka-Walczak
Słowa kluczowe:
ochrona zdrowiawywiad

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy