Wprowadzenie kontroli trzeźwości będzie możliwe tylko, gdy pracodawca wykaże, że kontrola tego rodzaju jest niezbędna do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób bądź ochrony mienia.
Nowe zasady badania trzeźwości pracowników
Ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 240) stanowi, że pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników. Sprawdź, kiedy wprowadzenie kontroli trzeźwości będzie możliwe.
Nowe przepisy ustawy zmieniającej Kodeks pracy przewidują, że kontrola trzeźwości obejmuje badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia mającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie. Badanie polega na stwierdzeniu braku obecności alkoholu w organizmie pracownika albo obecności alkoholu wskazującej na stan po użyciu alkoholu bądź stan nietrzeźwości w rozumieniu przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Czytaj też: Trzeźwość pracowników: badania po nowemu»
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur