Obligacje sposobem na wsparcie inwestycji medycznych

/appFiles/site_102/images/autor/s0DQ6hCJ3acUnRe.jpeg

Autor: Magdalena Pokrzycka-Walczak

Dodano: 11 czerwca 2014
Obligacje sposobem na wsparcie inwestycji medycznych

W sytuacji, gdy brakuje funduszy na inwestycje konieczne w placówkach medycznych, warto przekonać organ tworzący do emisji obligacji i zaangażować się w ten sposób pozyskania kapitału. Nie pozwól, aby Twoja placówka pozostała w tyle z powodu braku funduszy.

  • Łużyckie Centrum Medyczne, będące własnością powiatu lubańskiego, zatrudniające 350 osób i mające 9 oddziałów szpitalnych, stanęło przed koniecznością modernizacji bloku operacyjnego i centralnej sterylizatorni, by spełnić wymagania rozporządzenia ministra zdrowia z 2012 roku. Niezastosowanie się do tych wymagań groziłoby utratą kontraktów z NFZ i zamknięciem placówki.

  • Starostwo Powiatowe w Lubaniu oraz Zarząd Łużyckiego Centrum Medycznego podjęły decyzję o emisji obligacji, której celem jest pozyskanie środków na sfinansowanie niezbędnych inwestycji w placówce. Emisja obligacji pozwoli na pozyskanie połowy funduszy potrzebnych na inwestycje, reszta zostanie sfinansowana ze środków własnych centrum.

  • Emisja obligacji przez jednostki samorządowe to popularna forma finansowania działalności placówek medycznych. Proces przygotowania do emisji obligacji obejmuje analizę modelu biznesowego, przygotowanie prezentacji rynkowej, umów emisyjnych i dokumentów informacyjnych, a także wypełnienie określonych obowiązków przez jednostkę samorządu jako emitenta obligacji.

Łużyckie Centrum Medyczne prowadzi działalność jako spółka prawa handlowego, w której 100% udziałów ma powiat lubański. Placówka ma dziewięć oddziałów szpitalnych, ale także poradnie specjalistyczne i inne działy medyczne. Centrum jest jednym z większych pracodawców w regionie, zatrudnia ponad 350 osób. Niestety blok operacyjny oraz centralna sterylizatornia w placówce nie spełniają rygorystycznych wymagań, które nakłada na placówki medyczne rozporządzenia ministra zdrowia z 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Zgodnie z nim placówki medyczne muszą spełnić określone warunki już w 2016 roku. Utrzymanie obecnego stanu w perspektywie kilkunastu kolejnych miesięcy groziłoby niepodpisaniem nowych kontraktów z NFZ, a to oznaczałoby konieczność zamknięcia szpitala.

Zarówno Starostwo Powiatowe, jak i Centrum Medyczne, w porę postanowiły zapobiec temu problemowi – stąd pomysł na emisję obligacji. - Obligacje to najtańsza forma pożyczania pieniędzy - tłumaczy Konrad Rowiński, wicestarosta lubański. - Planujemy, że koszt pożyczki będzie sumą stopy procentowej wibor, która wynosi 2,74%, powiększony o marżę od 0,7% do 1,65%. Wykup obligacji, według szacunków lubańskich samorządowców, przewidziany jest do 2020 roku.

Samorząd powiatu zdecydował się na wsparcie inwestycji niezbędnej nie tylko do dalszego rozwoju placówki i zapewnienia wyższej jakości usług medycznych pacjentom. Istotna jest także rola Łużyckiego Centrum Medycznego jako jednej z większych firm na terenie powiatu.

- Dotychczasowy blok operacyjny jest już wysłużony, dlatego zdecydowaliśmy się - wspólnie z Zarządem Łużyckiego Centrum Medycznego do podjęcia działań na rzecz sfinansowania budowy obiektu, w którym znajdzie się centralna sterylizatornia oraz powstaną cztery nowoczesne bloki operacyjne – informuje Konrad Rowiński. Obecnie przygotowywana jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, która jest niezbędnym warunkiem rozpoczęcia postępowania przetargowego w celu wyłonienia wykonawcy i przeprowadzenia prac budowlanych.

Montaż finansowy

Dzięki emisji obligacji przez Starostwo Powiatowe w Lubaniu uda się pozyskać połowę funduszy, 2 mln zł, niezbędne do realizacji inwestycji – druga część zostanie sfinansowana ze środków własnych placówki Łużyckiego Centrum Medycznego. Zdaniem wicestarosty Konrada Rowińskiego współpraca z zarządem spółki ŁCM jest modelowa, co jest warunkiem skutecznych działań w zakresie prowadzenia inwestycji i innych działań podejmowanych z myślą o długofalowym rozwoju spółki.

Starostwo Powiatu Lubańskiego planuje, że zakończenie inwestycji w stanie surowym realizowanej przez spółkę, a finansowanej z obligacji, nastąpi do końca br. - Chcemy, aby do końca 2015 roku udało się wyposażyć obiekt i otworzyć go dla pacjentów - mówi Konrad Rowiński.

Emisja obligacji

Emisja obligacji przez jednostki samorządu jest popularnym sposobem finansowania działalności SPZOZ, które nie mają samodzielnie tzw. zdolności emisyjnej, czyli zdolności do emitowania obligacji. - SPZOZ jest jednostką sektora finansów publicznych, a emisja papierów wartościowych przez tego typu podmioty wymaga wyraźnego upoważnienia ustawowego – tłumaczy Sławomir Szepietowski, radca prawny z Bird & Bird. - Po drugie, ustawa o działalności leczniczej regulująca działalność SPZOZ zawiera wyczerpujący katalog źródeł ich finansowania, w którym brak jest emisji obligacji.

Emisja obligacji przez jednostkę samorządu terytorialnego implikuje wiele obowiązków, do wypełnienia których jest ona zobowiązana jako emitent obligacji. - To jednostka samorządu powinna wykazać się zdolnością do wypełnienia w przyszłości zobowiązań z tytułu obligacji – zapewnia Sławomir Szepietowski. - Dokumenty informacyjne, które przestawiane są potencjalnym inwestorom obligacji zawierać będą przede wszystkim informacje o emisji oraz o sytuacji samorządu. Dokumenty informacyjne nie będą jednak zawierać informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej SPZOZ.

Obowiązki samorządu jako emitenta obligacji

  • Podjęcie uchwały przez radę gminy/radę powiatu/sejmik województwa, tj. uchwały wyrażającej zgodę na organizację programu i emisję obligacji, ewentualnie ustanowienie zabezpieczeń,

  • zawarcie umowy programu/umowy emisyjnej,

  • zawarcie umowy z bankiem – reprezentantem,

  • ewentualnie ustanowienie zabezpieczeń,

  • sporządzenie i udostępnienie warunków emisji obligacji.

Zgodnie z przepisami emitent, który jest jednostką samorządu terytorialnego, musi oznaczyć cel emisji i nie może przeznaczyć środków pochodzących z emisji obligacji na inne cele. Takim celem emisji może być zapewnienie finansowania na restrukturyzację lub bieżącą działalność SPZOZ.

Obowiązkiem menedżera SPZOZ jest wydawanie środków pochodzących z emisji zgodnie z celem emisji. - W tym zakresie menedżer SPZOZ jako docelowy beneficjent środków pochodzących z emisji odpowiedzialny jest za zrealizowanie wskazanego celu emisji, tj. wydawanie środków zgodnie z ich przeznaczeniem – informuje Sławomir Szepietowski. - Generalnie jednak wywiązywanie się z tego obowiązku pozostaje poza sferą zainteresowania ustawy o obligacjach – menedżer SPZOZ będzie ponosił bezpośrednią odpowiedzialność przed organem zarządzającym jednostki samorządu terytorialnego jako podmiotem finansującym działalność SPZOZ.

5 elementów procedury przygotowania do emisji obligacji

  1. Wstępna analiza modelu biznesowego emitenta (przez aranżera - bank lub dom maklerski) na podstawie dostarczonych przez emitenta informacji lub dokumentów oraz analiza informacji dotyczących potencjalnej kwoty emisji, przeznaczenia środków pozyskanych z emisji, krótkiego opisu modelu działalności oraz danych finansowych.

  2. W przypadku pozytywnej decyzji dotyczącej potencjalnej możliwości uplasowania obligacji emitenta na rynku finansowym aranżer, w imieniu banku lub domu maklerskiego, przedstawienie emitentowi proponowanej struktury transakcji w postaci skróconych warunków emisji (termsheet) wraz z opisem kosztów transakcji.

  3. Przeprowadzenie bardziej precyzyjnego badania rynku poprzedzone przygotowaniem przez emitenta - we współpracy z aranżerem - prezentacji rynkowej, która powinna zawierać opis działalności emitenta, model biznesowy, dane finansowe, prognozy finansowe emitenta do terminu wykupu obligacji, strategię dotyczącą spłaty zobowiązań z obligacji oraz opis parametrów emisji.

  4. Jednoczesne prowadzenie prac nad umową emisyjną i ewentualnie umowami zabezpieczeń (ok. 2-4 tyg.) oraz prace nad memorandum informacyjnym lub (dla podmiotów, których instrumenty nie są notowane na rynku papierów wartościowych) dokumentem informacyjnym zgodnym z regulacjami ASO Catalyst.

  5. Od momentu rozesłania memorandum informacyjnego/dokumentu informacyjnego inwestorzy potrzebują ok. 15 dni roboczych na podjęcie decyzji inwestycyjnej (komitety inwestycyjne).

Na koszty związane z emisją składają się wynagrodzenia aranżera, kancelarii prawnej, ale także notowanie na ASO Catalyst. Natomiast kwoty emisji, czyli pozyskiwanych środków wahają się od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych.

Autor: Magdalena Pokrzycka-Walczak
Słowa kluczowe:
obligacje

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy