NIK: nie poprawia się dostępność do świadczeń

NIK: nie poprawia się dostępność do świadczeń

Polska wciąż nie radzi sobie z ochroną zdrowia. Ta niezwykle istotna funkcja państwa w życiu społeczeństwa jest realizowana w sposób ułomny, pełen wad i błędów – uznała Najwyższa Izba Kontroli.

  Jak się przygotować do sprawy sądowej

Jak się przygotować do sprawy sądowej

W sytuacji gdy pacjent zarzuca placówce, że padł ofiarą błędu medycznego, zawsze warto zaczynać od propozycji ugody. Jeśli nie ma na to szans, trzeba dobrze przygotować się do procesu. Jakie kroki ma podjąć kierownik placówki, do której trafiło roszczenie?

  Transgraniczna opieka zdrowotna

Transgraniczna opieka zdrowotna

Pacjent podlegający systemowi ubezpieczenia zdrowotnego jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej będzie mógł otrzymać zwrot poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych uzyskanych w innym państwie członkowskim. Podstawą rozliczenia będą stawki stosowane przez rodzimą instytucję ubezpieczeniową. Nie będzie też potrzeby występowania do NFZ o wydanie zgody na skorzystanie ze świadczeń za granicą, jeśli dane świadczenie należy do świadczeń gwarantowanych w państwie ubezpieczenia.

Turystyka medyczna

Turystyka medyczna – trudna walka o zagranicznego pacjenta

W Unii Europejskiej istnieje duża grupa pacjentów, która będzie poszukiwała miejsc taniego i bezpiecznego wykonywania usług zdrowotnych m.in. w Polsce. Rodzime placówki mają szansę wygrać wielki wyścig po ich pieniądze.

  Jak nie narazić się na zarzut popełnienia błędu

Jak nie narazić się na zarzut popełnienia błędu

Pacjenci najczęściej są niezadowoleni ze skutku leczenia lub obsługi pielęgnacyjno-opiekuńczej. Dlatego w kontekście ewentualnych roszczeń warto rozważyć prawa i obowiązki każdego z uczestników procesu terapeutycznego, tj. lekarza i pacjenta.

  Poznaj najczęstsze rodzaje błędów medycznych

Poznaj najczęstsze rodzaje błędów medycznych

Zakażenia wewnątrzszpitalne, zaniedbania logistyczne, brak dostępu do diagnostyki, wymaganego sprzętu, a nawet niewłaściwa polityka urlopowa to najczęstsze błędy organizacyjne będące przedmiotem sporów sądowych.

Podpis elektroniczny musi być zintegrowany z istniejącym systemem

Podpis elektroniczny musi być zintegrowany z istniejącym systemem

Podjęcie decyzji o zrezygnowaniu z dokumentacji papierowej w placówce medycznej wymaga przede wszystkim wdrożenia standardu elektronicznego dokumentu medycznego, określającego m.in. format dokumentu oraz kryteria poprawności procesów przetwarzania danych medycznych i zarządzania dokumentacją medyczną w postaci elektronicznej.

optymalizacja procesów zarządczych

Gospodarny menedżer – optymalizacja procesów zarządczych

Zatrudnienie sekretarki medycznej, ograniczenie przestoju w salach operacyjnych, uczestniczenie z zakupach grupowych, outsourcing usług medycznych czy korzystanie z możliwości rynku finansowego np. przez emisję obligacji mogą zniwelować trudności z finansowaniem przedsięwzięć dotyczących rozwoju placówki i przynieść znaczne oszczędności.

Karta DiLO

Co zmieni tzw. zielona karta

W karcie diagnostyki i leczenia onkologicznego, którą - zgodnie z tzw. pakietem  onkologicznym - od nowego roku otrzyma każdy pacjent z podejrzeniem nowotworu złośliwego, znajdą się informacje o objawach, z jakimi pacjent zgłosił się do lekarza, wykonanych badaniach diagnostycznych, informacje mogące stanowić istotne wskazówki na dalszym etapie postępowania diagnostycznego.

  Od 1 stycznia potrzebne skierowania do okulisty i dermatologa

Od 1 stycznia potrzebne skierowania do okulisty i dermatologa

Placówki, zapisując pacjentów do kolejek, muszą zatrzymać oryginał skierowania. Jeśli pacjent go nie dostarczy, zostanie skreślony z kolejki.