Raport NIK: Jak wykorzystać potencjał wysokospecjalistycznej aparatury medycznej

/appFiles/site_102/images/autor/wMSuGET1ZsA7g8q.jpeg

Autor: Anna Karkut

Dodano: 10 sierpnia 2022
Raport NIK: Jak wykorzystać potencjał wysokospecjalistycznej aparatury medycznej

Niewykorzystanie zakupionego sprzętu w optymalnym stopniu ma głównie przyczyny o charakterze systemowym, ogólnokrajowym, na które kierownicy podmiotów leczniczych nie mają wpływu, ale muszą się z nimi mierzyć. Dowiedz się, jakie wnioski płyną z najnowszego raportu NIK.

Najwyższa Izba Kontroli 30 maja br. opublikowała raport pt. „Niewykorzystany potencjał wysokospecjalistycznej aparatury medycznej”. Już sam tytuł sugeruje, że w treści publikacji można się spodziewać krytycznych stwierdzeń co do marnotrawstwa i niegospodarności w zakresie wykorzystania wysokospecjalistycznej aparatury medycznej.

Warto przyjrzeć się wnioskom zawartym w raporcie, kierowanym przez NIK do trzech odbiorców:

1) ministra zdrowia, do którego wnioskuje o podjęcie następujących działań:

  • zakwalifikowanie do grupy świadczeń gwarantowanych wybranych wskazań leczenia z wykorzystaniem chirurgii robotowej;
  • przygotowanie rozwiązań w skali całego systemu ochrony zdrowia, zapewniających efektywne wykorzystanie sprzętu medycznego zakupionego ze środków publicznych;
  • zobligowanie do zamieszczania we wnioskach i umowach o dofinansowanie zakupu wysokospecjalistycznej aparatury medycznej planowanych do wykonania wskaźników badań/zabiegów (monitorowanie wykorzystania tych urządzeń);
  • wykorzystanie danych gromadzonych w ramach systemu statystyki w ochronie zdrowia oraz map potrzeb zdrowotnych, przy ocenie zasadności zakupu aparatury oraz rozdysponowywaniu środków na zakupy inwestycyjne, w celu efektywnego wydatkowania środków publicznych;

2) samorządów województw, które obliguje do zamieszczania we wnioskach i umowach o dofinansowanie zakupu wysokospecjalistycznej aparatury medycznej planowanych do wykonania wskaźników badań/zabiegów (monitorowanie wykorzystania tych urządzeń);

3) kierujących podmiotami leczniczymi, do których wnioskuje o określanie maksymalnych terminów czasu opisywania badań radiologicznej diagnostyki obrazowej w wewnętrznych procedurach i umowach cywilnoprawnych zawieranych z lekarzami.

Wnioski te są jak najbardziej słuszne i nawet z ich liczby oraz adresatów widać, że najwięcej pracy i zadań związanych z uporządkowaniem kwestii podnoszonych w raporcie ma minister zdrowia – jako organ odpowiedzialny za kształt systemu opieki zdrowotnej w naszym kraju.

Czy zatem raport ten jest tak obciążający dla zarządzających podmiotami leczniczymi, jak wskazują na to niektóre tytuły lub komentarze?

Wbrew pozorom nie. Oczywiście nie można wykluczyć odpowiedzialności zarządzających podmiotami medycznymi za zawinione działania niezgodne z prawem, w tym konsekwencji wynikających z naruszenia dyscypliny finansów publicznych, złamania przepisów ustawy o działalności leczniczej czy też Kodeksu spółek handlowych, szczególnie za działania na szkodę spółki. Jednak w opisywanych w raporcie podmiotach – poza medialnie chwytliwymi informacjami, np. „szczury unieruchomiły angiograf” – wskazuje się głównie na niewykorzystanie zakupionego sprzętu w optymalnym stopniu z przyczyn o charakterze systemowym, ogólnokrajowym, na które kierownicy podmiotów nie mają wpływu, ale muszą się z nimi mierzyć.

Czytaj więcej na temat sprzętu i oprogramowania dla placówek medycznych  w SerwisZOZ.pl»

Pozostało jeszcze 76% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.