Od 1 stycznia 2023 r. ważne zmiany w reklamach produktów medycznych

/appFiles/site_102/images/autor/TW6cBmIptFlKD4R.png

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 2 stycznia 2023
Od 1 stycznia 2023 r. ważne zmiany w reklamach produktów medycznych

Lekarz, farmaceuta lub inna osoba, która na potrzeby promocyjne, stwarza pozory wykonywania zawodu medycznego, od 1 stycznia 2023 r. nie może reklamować wyrobów medycznych.  

Mimo że ustawa z 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych weszła w życie w ubiegłym roku, niektóre z jej przepisów zaczynają obowiązywać dopiero od nowego roku. Jednym z nich jest zakaz wykorzystywania w reklamach wizerunków lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów lub osób podających się za wykonujące zawody medyczne.

Reklama musi być zrozumiała

Zgodnie z nowymi przepisami przedstawionymi w rozdziale 12 ustawy o wyrobach medycznych, reklama wyrobu podawana do publicznej wiadomości musi być sformułowana zrozumiale. Dotyczy to m.in. słów medycznych i naukowych, a także cytatów wyników badań naukowych, opinii ekspertów lub literatury fachowej, jeśli jest ona prezentowana ogółowi społeczeństwa, a nie profesjonalistom.

Wedle definicji ustawowej, profesjonaliści to osoby mające specjalistyczną wiedzę medyczną i doświadczenie, W przeciwieństwie do tych ekspertów, ogół społeczeństwa to pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy lub po prostu zwykli użytkownicy Internetu.

Przepisy ustawy jednoznacznie zabraniają przedsiębiorcom promującym wyrób medyczny eksponowania wizerunku pracowników ochrony zdrowia. Ponadto żadna osoba występująca w reklamie wyrobu medycznego nie może przedstawiać się jako osoba wykonująca zawód medyczny ani pokazywać produktu w sposób sugerujący wykonywanie zawodu lekarza, farmaceuty, pielęgniarki, ratownika medycznego lub innych osób reprezentujących zawód medyczny. To samo ograniczenie dotyczy produktów leczniczych.

Reklama nie może także zachęcać dzieci do zakupu, nakłaniać dorosłych lub opiekunów do zakupu reklamowanych produktów oraz nawiązywać do towarów, które nie są przeznaczone do powszechnego użytku. Zgodnie z przepisami, istotne informacje, które muszą znaleźć się w reklamie, oraz sposób jej prezentacji określi rozporządzenie ministra zdrowia.

Zakres nowych przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych

W ustawie określono zasady reklamy w miejscu świadczenia usług medycznych. Od tego momentu reklama produktu przez odwiedzających personel medyczny jest dozwolona tylko z wyprzedzeniem i poza godzinami pracy pracowników ochrony zdrowia, takich jak lekarze, farmaceuci i pielęgniarki.

Ponadto spotkanie z przedstawicielem firmy może się odbyć wyłącznie za zgodą kierownictwa placówki medycznej. Wszelkie reklamy audiowizualne, dźwiękowe i wizualne prowadzone w aptece lub placówce medycznej nie mogą zakłócać ich działalności. Ponadto żadne wizyty przedstawicieli firm oferujących wyroby medyczne nie powinny utrudniać działalności placówek medycznych.

Przepisy dotyczące reklamy wyrobów medycznych – w jakich obszarach mają zastosowanie

  1. Reklama działalności gospodarczej lub zawodowej, w której wykorzystuje się wyrób do świadczenia usług – w zakresie, w jakim dotyczy ona usług świadczonych przy użyciu danego wyrobu, w tym usług wypożyczania, najmu lub użyczania wyrobów.
  2. Prezentowanie wyrobów w czasie spotkań, których celem lub efektem jest zachęcanie do nabywania wyrobów, lub finansowania takich spotkań.
  3. Kierowanie do publicznej wiadomości opinii przez użytkowników wyrobów, jeżeli otrzymują z tego tytułu korzyści.
  4. Odwiedzanie osób wykonujących zawód medyczny w celu promocji wyrobów.
  5. Sponsorowanie targów, wystaw, pokazów, prezentacji, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych, w tym dla osób wykonujących zawód medyczny lub prowadzących obrót wyrobami.
  6. Prezentowanie wyrobów w czasie targów, wystaw, pokazów, prezentacji, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych.
  7. Przekazywanie próbek w celu promocji wyrobów.

Ważne uregulowania Kodeksu Etyki Lekarskiej

Naczelna Izba Lekarska, obok nowych regulacji, przypomina o przepisach Kodeksu Etyki Lekarskiej. Zgodnie z nim lekarze i lekarze dentyści dysponują ograniczoną swobodą reklamowania i informowania o świadczeniu usług medycznych. Przepis art. 63 KEL zakazuje reklamowania się oraz wyrażania zgody na użycie swego nazwiska lub wizerunku w celach komercyjnych.

Co więcej, zgodnie z przepisami zawartymi w art. 14 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, informacje o zakresie i rodzajach udzielnych świadczeń zdrowotnych może podawać jednie podmiot medyczny, wykonujący działalność leczniczą. Treść i forma tych informacji nie mogą nosić znamion reklamy.

Odpowiedzialność zawodowa lekarzy

Lekarze i lekarze dentyści, którzy nie stosują się do regulacji zawartych w Kodeksie Etyki Lekarskiej, muszą liczyć się z tym, że poniosą za to odpowiedzialność zawodową na podstawie rozdziału 5 ustawy z 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich.

Postępowania w przypadkach nadużywania wizerunku lekarza do celów komercyjnych są wszczynane przez rzeczników odpowiedzialności zawodowej, którzy następnie kierują wnioski o ukaranie lekarza do sądów lekarskich.

Za nieetyczne zachowania lekarze biorący udział w reklamach karani są naganami i upomnieniami. Są też kary finansowe na cele społeczne w wysokości od jednej trzeciej do czterokrotności przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, czyli nawet po kilkanaście tysięcy zł.

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy