Podczas stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego, wielu świadczeniodawców PSZ skoncentrowało się na zadaniach związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, co ograniczyło ich działalność w innych obszarach. Pandemia spowodowała zmniejszoną aktywność świadczeniodawców PSZ, zarówno z powodu restrykcji, jak i obaw pacjentów przed korzystaniem z planowych świadczeń zdrowotnych. Skutkiem tego zjawiska jest tzw. "dług zdrowotny", którego spłata wymaga zwiększenia liczby przyjęć pacjentów.
Ryczałt dla szpitali: co przyniosą zmiany?
Do konsultacji trafiło rozporządzenie zmieniające sposób ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ). Projektowane rozporządzenie zmienia rozporządzenie ministra zdrowia z 22 września 2017 r. w sprawie ustalania ryczałtu PSZ.
Wpływ pandemii na świadczeniodawców PSZ
Nowe rozwiązania w ryczałcie PSZ
Proponowane rozporządzenie dodaje ust. 2 do § 3a w rozporządzeniu z 22 września 2017 r., co umożliwi zwiększenie ryczałtu PSZ dla świadczeniodawców, którzy w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na świadczenia zdrowotne po pandemii, wykonali więcej świadczeń niż liczba jednostek sprawozdawczych przewidziana w ryczałcie PSZ. Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) będzie mógł odpowiednio zwiększyć kwoty ryczałtu PSZ na podstawie art. 136c ust. 4 ustawy, który pozwala na korektę ryczałtu w uzasadnionych sytuacjach.
Rekomendacje i wzrost wolumenu świadczeń
Zgodnie z rekomendacją nr 48/2024 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, NFZ powinien zwiększyć o 1,09% wolumen świadczeń zdrowotnych finansowanych w formie ryczałtu PSZ. Ma to na celu skompensowanie świadczeniodawcom wzrostu kosztów działalności, spowodowanego inflacją i wzrostem kosztów wynagrodzeń personelu.
Przepis przejściowy i szybsze wejście w życie
W projekcie wprowadza się przepis przejściowy (§ 2 projektu rozporządzenia), który pozwala na zwiększenie liczby jednostek sprawozdawczych o 1,09% na bieżący okres rozliczeniowy. Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, co jest zgodne z art. 4 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych. Skrócenie terminu wejścia w życie jest niezbędne, aby uwzględnić okres obowiązywania podwyższonych kwot najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników od 1 lipca 2024 r.
Skrócenie vacatio legis nie stoi w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa prawnego, ponieważ projektowane przepisy nie nakładają dodatkowych obciążeń na obywateli ani podmioty gospodarcze. Mają one na celu poprawę kondycji finansowej podmiotów leczniczych, co pozytywnie wpłynie na dostępność i jakość świadczeń zdrowotnych.
Proponowane zmiany w rozporządzeniu mają na celu wsparcie świadczeniodawców w spłacie „długu zdrowotnego” i dostosowanie finansowania do zwiększonego zapotrzebowania na usługi zdrowotne w okresie popandemicznym. Realizacja tych przepisów pozwoli na lepsze zarządzanie ryczałtem PSZ i poprawę dostępności świadczeń dla pacjentów.
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur