Jak optymalizować płynność finansową spółki prawa handlowego prowadzącej NZOZ

/appFiles/site_102/images/autor/TW6cBmIptFlKD4R.png

Autor: Redakcja Portalu

Dodano: 16 listopada 2010
Jak optymalizować płynność finansową spółki prawa handlowego prowadzącej NZOZ

Absorpcja funduszy unijnych, lokowanie wolnych środków finansowych na lokatach krótko lub długoterminowych to tylko niektóre sposoby na utrzymanie płynności finansowej Powiatowego Centrum Medycznego sp. z o.o., NZOZ Szpital Powiatowy w Wieruszowie. Spółka także prowadzi monitoring zobowiązań i należności, co pozwala na bieżącą kontrolę wydatków.

  • Samorząd w Wieruszowie przekształcił SPZOZ w spółkę kapitałową po dokładnej analizie i przygotowaniu, co zapoczątkowało nową erę funkcjonowania szpitala od 1 września 2008 r.

  • Zarząd spółki wprowadził efektywne zarządzanie poprzez racjonalizację zatrudnienia, wynagrodzeń i stosowanie umów kontraktowych z lekarzami, co poprawiło efektywność pracy i zwiększyło zarobki pracowników.

  • Kluczem do stabilności finansowej spółki jest precyzyjne planowanie budżetowe, kontrola wydatków, optymalizacja zapasów i skuteczne zarządzanie zobowiązaniami oraz należnościami, wspierane stałymi analizami wskaźników finansowych.

Samorząd powiatowy w Wieruszowie podjął decyzję o likwidacji SPZOZ, dostrzegając większe możliwości rozwoju szpitala funkcjonującego w formie spółki kapitałowej. Utworzenie spółki poprzedziła gruntowna analiza ekonomiczno-finansowa oraz właściwe przygotowanie formalno-prawne do przeprowadzenia tej trudnej procedury przekształcenia. Stworzono harmonogram wszystkich prac i wyznaczono osoby odpowiedzialne za ten proces, zarówno ze strony powiatu wieruszowskiego, jak i nowo powołanego zarządu spółki.

Powiatowe Centrum Medyczne sp. z o.o. NZOZ Szpital Powiatowy w Wieruszowie rozpoczęło swoje funkcjonowanie w formie spółki - jako pierwszy szpital w woj. łódzkim - 1 września 2008 r.

Racjonalizacja poziomu i struktury zatrudnienia oraz wynagrodzeń sposobem na efektywność i większe zarobki pracowników

Zarząd spółki rozpoczął prace od racjonalizacji poziomu i struktury zatrudnienia oraz wynagrodzeń, zgodnie z opracowanym i przyjętym uchwałą rady powiatu, projektem  biznesplanu spółki. Dostosowano liczbę pracowników na oddziałach do wysokości kontraktu z NFZ, biorąc pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo pacjentów. Lekarzom i ratownikom medycznym zaproponowano przejście z umów o pracę na kontrakty. Z kolei lekarze w poradniach specjalistycznych pracują na podkontraktach i są wynagradzani na podstawie liczby wypracowanych punktów rozliczeniowych w danym miesiącu. Dzięki temu pracownicy zaczęli zarabiać więcej niż w SPZOZ i pracują bardziej efektywnie. Szpital nie ma problemu z dyżurami  medycznymi, ponieważ lekarze dyżurują na podstawie umów kontraktowych.
Nieunikniona redukcja zatrudnienia miała miejsce przede wszystkim w administracji i wśród pracowników gospodarczych. Zarząd postanowił wykorzystać maksymalnie czas pracy zatrudnionych i w tym celu połączono wiele stanowisk pracy. Żeby zmiany te miały racjonalny kształt, kompleksowo skomputeryzowano placówkę.

Optymalne budżetowanie gwarantem płynności finansowej

Podstawą dobrego zarządzania jest przygotowanie realnego planu finansowego ze szczególnym uwzględnieniem kosztów rodzajowych w poszczególnych komórkach organizacyjnych. Jest to ściśle związane z budżetowaniem, gdzie budżety cząstkowe realizują ordynatorzy i pielęgniarki oddziałowe. Osoby odpowiedzialne na piśmie uzasadniają przekroczenia budżetów oddziałowych i zarząd wspólnie z nimi podejmuje decyzje o ewentualnym zwiększeniu środków finansowych danego oddziału.
Pracownicy otrzymują premie uznaniowe za dbałość o sprzęt medyczny, racjonalną gospodarkę  na oddziałach szpitalnych i zachowania promujące placówkę.

Na płynność finansową spółki wpływa utrzymywanie racjonalnego stanu zapasów (6 dni) tak, aby nie zamrażać środków własnych. Równie istotne znaczenie ma utrzymanie równowagi w ustalaniu terminów płatności, w taki sposób, aby terminy płatności należności równały się  terminom płatności zobowiązań.

Kontrola wydatków inwestycyjnych pomaga ocenić sprawność działania i rentowność 

Dla dobrego zarządzania placówką konieczna jest ciągła analiza płynności finansowej. Obok niej zarząd analizuje wskaźniki zadłużenia, sprawność działania i rentowność, sprawuje stałą kontrolę wydatków inwestycyjnych. Ponadto szuka oszczędności w każdej możliwej dziedzinie (np. malowanie, remonty i drobne naprawy wykonują pracownicy ZOZ). W przetargach wybierane są najkorzystniejsze oferty. Dodatkowo obrano strategię inwestycyjną ukierunkowaną na wykorzystanie funduszy unijnych, a wolne środki finansowe przeznaczane są na bankowe lokaty krótko lub długoterminowe. Spółka na bieżąco prowadzi monitoring zobowiązań i należności.

Autor: Eunika Adamus, prezes Powiatowego Centrum Medycznego sp. z o.o., NZOZ Szpital Powiatowy w Wieruszowie        

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy