Personel medyczny ciągle musi podnosić kwalifikacje, gdyż rozwój nowoczesnych technologii medycznych jest bardzo szybki. Wynika to również z ich ustawowego prawa i obowiązku doskonalenia zawodowego, przede wszystkim w różnych formach kształcenia podyplomowego (art. 18 ust. 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty).
Lekarze potwierdzają aktywność zawodową przez uzyskiwanie odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych obliczonych w ustalonych okresach rozliczeniowych (&2 pkt 3 rozporządzenia ministra zdrowia z 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów). Wymienione rozporządzenie nie zawiera jednak regulacji szczegółowych, określa m.in. formy realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego oraz zasady prowadzenia ewidencji doskonalenia zawodowego.
Szkolenia jako element strategiczny zarządzania w placówce medycznej
Szkolenia personelu – jako element strategiczny zarządzania NZOZ w Kluczborku – zwiększają wykorzystanie nowoczesnych technologii medycznych przez personel oraz podnoszą jakość świadczonych usług.
- Personel medyczny ma obowiązek ciągłego podnoszenia kwalifikacji ze względu na szybki rozwój technologii medycznych oraz regulacje prawne dotyczące doskonalenia zawodowego.
- Formy dokształcania obejmują szkolenia z inicjatywy pracodawcy, z których pracownik otrzymuje zwrot kosztów, oraz te realizowane indywidualnie, gdzie pracownik korzysta z urlopu bezpłatnego.
- PCZ w Kluczborku systematycznie planuje szkolenia dla personelu, a ich efektem jest podniesienie jakości świadczeń medycznych dzięki zastosowaniu nowych technologii i wiedzy.
Formy realizacji dokształcania
Dokształcanie personelu medycznego może być realizowane w następujący sposób:
- na podstawie skierowania pracodawcy pracownikowi przysługuje zwrot kosztów uczestnictwa, urlopy szkoleniowe oraz zwolnienia z części dnia pracy, zgodnie z umową zawartą z pracodawcą,
- bez skierowania pracownikowi zostaje udzielony urlop bezpłatny i zwolnienie z części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia, liczba dni urlopu zostaje ustalona na mocy porozumienia z pracodawcą (rozporządzenie ministra edukacji narodowej oraz ministra pracy i polityki socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych).
W Powiatowym Centrum Zdrowia w Kluczborku szkolenia są szczegółowo planowane, co jest efektem m.in. zakupów nowego sprzętu medycznego i wcześniejszych uzgodnień z personelem lekarskim i pielęgniarskim. Stanowią one wiodący element w zarządzaniu firmą. Dzięki temu lekarze i pielęgniarki wykonują swoje czynności z wykorzystaniem najnowszych technologii medycznych, a pacjent otrzymuje świadczenie o podwyższonej jakości.
Wpływ organizacji corocznego planu szkoleń na wzrost efektywności podnoszenie kwalifikacji personelu
Co roku w PCZ w Kluczborku osoby odpowiedzialne za koordynację szkoleń w placówce, tj. dyrektor medyczny i naczelna pielęgniarka, układają plan szkoleń, który przewiduje:
- kursy specjalizacyjne, w tym z zakresu położnictwa, pielęgniarstwa zachowawczego, pielęgniarstwa chirurgicznego, pielęgniarstwa pediatrycznego, pielęgniarstwa operacyjnego, pielęgniarstwa ratunkowego, pielęgniarstwa epidemiologicznego;
- kursy kwalifikacyjne, w tym: dla pielęgniarek oddziałowych, środowiskowych i przemysłowych, instrumentariuszek, anestezjologicznych, pielęgniarek zajmujących się przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi, rodzinnych, instruktorów terapii uzależnień, dotyczące resuscytacji krążeniowo-oddechowej i higieny żywienia;
- kursy specjalistyczne, w tym: obsługi urządzeń medycznych, przetaczania krwi (rozporządzenie ministra zdrowia z 23 lutego 2005 r. w sprawie sposobu szkolenia pielęgniarek i położnych dokonujących przetaczania krwi i jej składników), z zakresu endoskopii i gastroskopii, zakażeń szpitalnych (art. 15.2 pkt 3 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi), krwiolecznictwa, zaawansowanych zabiegów reanimacyjnych, opieki długoterminowej i paliatywnej.
W planie jest także przewidziane podnoszenie kwalifikacji w zakresie uzupełnienia wykształcenia personelu medycznego, w tym studia uzupełniające i studia pomostowe pielęgniarskie (bezpłatne, finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego).
Udział personelu w niektórych szkoleniach jest obowiązkowy. Jest to związane z niezbędnymi umiejętnościami i wymogami prawnymi odnośnie do konkretnych stanowisk.
Pracownicy również indywidualnie zgłaszają do planu rocznego chęć podjęcia nauki w celu podniesienia swoich kwalifikacji lub zmiany miejsca pracy w szpitalu, np. z pielęgniarki zabiegowej na anestezjologiczną czy instrumentalną.
W NZOZ organizowane są też takie kursy czy szkolenia, na które kwalifikuje naczelna pielęgniarka, np. kurs przetaczania krwi czy resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Budżet na szkolenia w każdym roku jest inny, uzależniony od potrzeb.
Podczas planowania liczby osób biorących udział w procesie dokształcania w danym roku zarząd spółki bierze pod uwagę nieobecności danego pracownika. Takie podejście pomaga uniknąć niepotrzebnego generowania godzin nadliczbowych w danej komórce organizacyjnej, co w konsekwencji podwyższa koszty funkcjonowania komórki.
Szkolenia dla lekarzy dotyczą najczęściej nowych technologii medycznych, które prowadzane są w placówce w celu podwyższenia jakości wykonywanych procedur diagnostycznych i zabiegowych oraz terapeutycznych.
Dotyczą one m.in. następujących zakresów: endoskopowe zabiegi operacyjne uszu, nosa, gardła i krtani, plastyczne operacje nosa i uszu, obsługa USG, obsługa densytometru, obsługa systemu monitorowania płodu, endoskopowe zabiegi chirurgiczne i ginekologiczne, żywienie pozajelitowe, ostry brzuch – diagnostyka różnicowa, diagnostyka żylna kończyn dolnych – wskazania do leczenia chirurgicznego.
W PCZ w Kluczborku lekarze często odbywają szkolenia dotyczące obsługi nowego sprzętu medycznego, np. endoskopów do zabiegów laryngologicznych .Wtedy pierwsze szkolenie organizuje firma, która jest dostawcą sprzętu, a następnie spółka finansuje lub współfinansuje wyjazd na kilkudniowy kurs poza placówką. Trenerami są specjaliści od endoskopii otolaryngologicznej. Zdarza się tak, że w kursie uczestniczy np. ordynator, który następnie uczy pozostałych lekarzy.
Planowanie procesu doskonalenia pracowników jest oddolne, tzn. pracownicy corocznie składają propozycje do połowy października danego roku .Następnie pielęgniarki oddziałowe oraz ordynatorzy i kierownicy działów niemedycznych opiniują je i przedstawiają na posiedzeniu kierownictwa spółki. Ordynatorzy konsultują szkolenia lekarskie z dyrektorem medycznym, a pielęgniarki z naczelną pielęgniarką,
Po takich uzgodnieniach zarząd spółki podejmuje uchwałę dotyczącą spraw związanych z finansowaniem procesu dokształcania, ujmując wydatki w biznesplanie na dany rok.
Korzyścią z zaangażowania pracowników w ten proces jest precyzyjne określenie potrzeb szkoleniowych personelu, który ma bezpośredni kontakt z pacjentem i zna jego oczekiwania.
Współfinansowanie szkoleń przez uczestników zwiększa zaangażowanie personelu w podnoszenie kwalifikacji
Zarząd spółki współfinansuje proces szkolenia oraz dokształcania we współpracy z okręgową Izbą Pielęgniarek i Położnych w Opolu. Ponadto osobom biorącym udział w szkoleniach udziela urlopu szkoleniowego na czas nauki. W podobny sposób współfinansuje inne szkolenia, np. dla lekarzy czy pracowników administracji.
Jednak środki finansowe na szkolenia lekarzy są zdobywane w trochę inny sposób (w tym przypadku nie ma dofinansowania ze strony Naczelnej Izby Lekarskiej).
Część kosztów szkolenia finansują sami lekarze, ponieważ zdobytą wiedzę często wykorzystują nie tylko w szpitalu, ale też w gabinecie prywatnym czy u innego świadczeniodawcy.
Ponadto pracownicy wyjeżdżają obowiązkowo na konferencje specjalistyczne, które są w całości finansowane przez spółkę. Za udział w tych konferencjach zdobywają punkty edukacyjne, które są zaliczane do obowiązku kształcenia ustawicznego.
Finansowanie specjalizacji metodą na zatrzymanie specjalistów w placówce
Spółka sfinansowała specjalizację lekarza laryngologa, który pomyślnie zdał egzamin specjalizacyjny Jest to specyficzny przypadek, ponieważ lekarz rozpoczął ją jeszcze w SPZOZ. Podczas zmiany formy działalności ZOZ nie przejęto pracowników do spółki na podstawie art. 23 Kodeksu pracy. Zarząd zgodził się, przyjmując laryngologa do pracy w nowej placówce, na kontynuację rozpoczętej specjalizacji. Udzielił mu urlopu szkoleniowego, a nieobecność w pracy podczas staży w innych szpitalach traktowano jako nieobecność usprawiedliwioną z prawem do wynagrodzenia.
Umowa wiążąca lekarza laryngologa ze spółką stanowi, że po zakończeniu specjalizacji ma on obowiązek świadczenia pracy na rzecz spółki przez okres 3 lat.
Zobowiązanie pracownika do ewentualnego zwrotu kosztów
W przypadku długotrwałej i kosztownej dla zakładu pracy formy dokształcania spółka podpisuje z pracownikiem umowę cywilno-prawną zobowiązującą go do poniesienia kosztów szkolenia w przypadku rozwiązania stosunku pracy.
Umowa bardzo dokładnie precyzuje, co pracownik podejmujący szkolenie czy kurs otrzymuje od spółki, a także jakie oczekiwania w stosunku do niego po zakończeniu procesu kształcenia ma przedsiębiorstwo.
Po kontroli NFZ stwierdzono, że zakład opiekuńczo-leczniczy nie ma terapeuty zajęciowego. Decyzją zarządu spółki kierownikowi zakładu zaproponowano współfinansowanie podyplomowych studiów w tym zakresie. Kierownik zakładu wyraził na to zgodę, otrzymał urlop szkoleniowy oraz zwrot kosztów przejazdu do Wrocławia. Sam musiał jednak ponieść koszty zakwaterowania. W tym celu sporządzono stosowną umowę zawierającą zobowiązanie do 3 lat pracy po ukończeniu studiów. W przypadku rezygnacji z pracy kierownik musiałby zwrócić koszty kształcenia (z wyjątkiem rezygnacji z powodu choroby zawodowej).
Uzyskaj nieograniczony dostęp do SerwisZOZ.pl
- Aktualne informacje o zmianach prawnych
- Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
- Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur