NIK: jak uniknąć błędów w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi, jak pandemia COVID-19

/appFiles/site_102/images/autor/q5xzbljMDtBEcr2.jpeg

Autor: Maciej Lipka

Dodano: 3 listopada 2023
NIK: jak uniknąć błędów w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi, jak pandemia COVID-19

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) ostro skrytykowała działania organów i instytucji państwowych oraz innych służb w okresie pandemii COVID-19. Warto przeanalizować wnioski płynące z kontroli i sprawdzić, jak można uniknąć popełniania tych samych błędów w przyszłości. Oto one.

  • Najwyższa Izba Kontroli (NIK) wyraziła krytykę wobec decyzji ministra zdrowia i prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, np. niewłaściwy nadzór nad „dodatkami covidowymi”, brak kontroli przyznawania i wypłacania tych dodatków oraz niewłaściwą realizację umów przez szpitale i stacje pogotowia ratunkowego.

  • NIK zgłosiła podejrzenia popełnienia przestępstw urzędników Ministerstwa Zdrowia w kwestii umów na respiratory oraz urzędników Kancelarii Premiera w kontekście umowy z państwową spółką dotyczącej zakupu respiratorów, co doprowadziło do zawiadomień do prokuratury.

  • Prezes NIK podniósł wątpliwości co do konstytucyjności niektórych przepisów specustawy, dotyczących praw pacjentów i obowiązków samorządów i przedsiębiorców, wskazując na niedostateczne dostawy środków ochrony osobistej na początku pandemii oraz nadmierną rezerwę personelu medycznego, co miało wpływ na dostępność innych rodzajów leczenia.

Pozostało jeszcze 79% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.