Tylko pełnoletni i nieubezwłasnowolniony pacjent jest zdolny do samodzielnego decydowania o swoim leczeniu. Taką osobę, gdy pojawi się w rejestracji, możesz zarejestrować do lekarza, fizjoterapeuty czy pracowni diagnostycznej. Jak jednak traktować niepełnoletnich pacjentów w rejestracji?
Czy osoby kwalifikujące się do przyjęcia poza kolejnością (np. honorowi dawcy krwi), oprócz przyspieszonego terminu, w danym dniu wizyty lekarskiej mają pierwszeństwo wejścia do gabinetu? Jak postępować w takich sytuacjach?
Pracownicy rejestracji medycznej, oprócz bieżącego rejestrowania pacjentów na świadczenia, prowadzą kolejki oczekujących. Obowiązek ten dotyczy podmiotów ambulatoryjnej opieki specjalistycznej z kontraktem NFZ. Czy pierwszy pacjent musi czekać w kolejce? Jakie są przepisy dotyczące pacjentów „poza kolejnością” w AOS?
Za jakość obsługi pacjenta w placówce medycznej w dużej mierze odpowiada rejestracja. Z punktu widzenia menedżera placówki konieczna jest więc kontrola efektywności jej pracy, wyłapywanie ewentualnych błędów i ich naprawa. Idealnym narzędziem do tego jest Test Tajemniczego Pacjenta.
Pracownik rejestracji ma obowiązek potwierdzić, czy pacjent jest uprawniony do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej. Czy może w tym celu prosić pacjenta o okazanie dowodu osobistego i spisać z niego dane? Jeśli tak, w jaki sposób to zrobić, aby nie naruszyć przepisów o ochronie danych osobowych?
Przy rejestracji pacjenta bardzo ważne jest poprawne wprowadzenie jego danych, weryfikacja jego ubezpieczenia przez system EWUŚ bądź inny sposób potwierdzenia uprawnień oraz wskazanie trybu przyjęcia i - w przypadku świadczeń realizowanych na podstawie skierowania - sprawdzenie jego poprawności i kompletności. Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Rejestracja w placówce medycznej to miejsce, do którego pacjenci przychodzą nie tylko umówić wizytę, lecz także po informację, dlatego jej pracownicy muszą dysponować odpowiednią, fachową wiedzą. Sprawdź, jaką wiedzę muszą mieć osoby pracujące na tym stanowisku.
Czy to, że pracownik medyczny w rejestracji może zebrać informacje o stanie zdrowia pacjenta to plus czy minus? Na pewno jest to korzyść. Jednak jest bardziej kwestia procedur i organizacji pracy niż łączenia funkcji.
Kradzieże, leczenie rodziny za darmo lub poza kolejnością, doliczanie nieprzepracowanych godzin, tworzenie nieprzyjaznej atmosfery w miejscu pracy, oglądanie filmów na Netflix w czasie pracy - to tylko kilka przykładów nieuczciwego zachowania, z jakim możesz się spotkać ze strony pracowników rejestracji. Jak kierownik rejestracji może sobie radzić z takimi sytuacjami?
Do danych o stanie zdrowia należą informacje zbierane podczas rejestracji lub podczas świadczenia usług opieki zdrowotnej. Komu pracownicy rejestracji mogą przekazywać takie informacje oraz jakimi zasadami powinni się przy tym kierować?
Zanim pacjent pojawi się u lekarza lub w pracowni wykonującej badania diagnostyczne najpierw przechodzi proces rejestracji i może to zrobić na kilka sposobów. Pracownik rejestracji zobowiązany jest uzyskać od pacjenta oraz przekazać pacjentowi dość duży zasób danych i informacji. Co obejmuje ta wymiana informacji?
Zatrudnienie cudzoziemców to coraz bardziej powszechny sposób, w jaki właściciele placówek medycznych radzą sobie z brakami kadrowymi na polskim rynku pracy. W jaki sposób można zatrudnić cudzoziemca w rejestracji? Jakie formalności muszą w związku z tym zostać spełnione?
Skontakuj się z Centrum Obsługi Klienta: 22 518 29 29 (Poniedziałek-Piątek: 8:00 - 16:00).
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip
Dołącz do klubu Menedżera Zdrowia Ochrony Zdrowia i korzystaj z benefitów!