NFZ nie może wybierać pacjentów do rozliczenia
Prezes NFZ nie ma uprawnień do określania sposobu rozliczania należności z tytułu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i tym samym nie może narzucić zasad kwalifikowania pacjentów, za których będzie płacił w pierwszej kolejności. Są przełomowe wyroki sądów w tej sprawie.
Listy oczekujących w aplikacji AP-KOLCE
Do wielu obowiązków świadczeniodawców w związku z wykonywaniem przez nich umów z NFZ należą te związane ze sprawozdawczością w AP-KOLCE. Skutkuje to większym nakładem pracy personelu placówek medycznych, a co za tym idzie, zwiększoną możliwością popełniania błędów. Sprawdź, o czym pamiętać, prowadząc centralne kolejki oczekujących.
Informowanie o wolnym miejscu w kolejce
Świadczeniobiorca jest zobowiązany do informowania świadczeniobiorców w każdy dostępny sposób o zmianie terminu wynikającego ze zmiany kolejności udzielenia świadczenia.
Czy można odmówić wyboru danego specjalisty
W przypadku świadczeń finansowanych ze środków publicznych wykonywanych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej oraz w lecznictwie zamkniętym pacjent może wybrać tylko świadczeniodawcę, a więc podmiot, który zawarł umowę z NFZ.
Kiedy można skreślić pacjenta z listy oczekujących
Jedną ze zmian obowiązującą od 1 stycznia 2015 r. jest wprowadzenie zakazu rejestracji na więcej niż jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy. Takie rozwiązanie powinno spowodować skrócenie czasu oczekiwania na leczenie czy zabieg.
Jak postąpić, gdy eWUŚ „świeci” na czerwono
Około 7% pacjentów lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej uprawnionych do świadczeń w systemie eWUŚ „świeci się” na czerwono. NFZ poinformował, że od kwietnia zmienia sposób rozliczenia za tych pacjentów, lecz zapewnia, iż zapłaci za wszystkich, którzy złożyli oświadczenia, że są ubezpieczeni.
Hotel na koszt NFZ
Obowiązek zapewniania niektórym pacjentom bezpłatnego zakwaterowania podczas leczenia wymaga znalezienia przez placówki odpowiednich hoteli, z którymi będą współpracować. Przepisy nie określają jednak, jakie standardy muszą spełnić te miejsca.
Jak przekazywać informacje o wolnych terminach
Zmiana systemu sprawozdawczości związana z obowiązkiem zgłaszania informacji o wolnych terminach do NFZ raz w tygodniu wymaga od placówek dostosowania systemów informatycznych. Dlatego w pierwszym miesiącu dane były zbierane na specjalnych arkuszach danych.
NFZ bardziej doceni jakość
NFZ wprowadził wiele zmian związanych z kryterium jakości. Najwięcej dotyczy punktowania i premiowania poszczególnych standardów jakościowych.
Jak skutecznie domagać się od NFZ zapłaty za nadwykonania
Placówka, aby uzyskać zapłatę za nadwykonania, musi udowodnić konieczność natychmiastowego udzielenia świadczenia medycznego ze względu na bezpośrednie zagrożenie zdrowia lub życia pacjenta.