Konsekwencje wykazania nieudzielonych świadczeń
W sytuacji, w której pacjent zawiadomi o nieprawidłowościach dotyczących udzielonych lub rzekomo udzielonych pacjentowi świadczeń dostrzeżonych w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta, dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia może przeprowadzić u świadczeniodawcy kontrolę w celu weryfikacji tych twierdzeń.
Odpowiedzialność świadczeniodawcy
Świadczeniodawca ponosi odpowiedzialność za udzielanie lub zaniechanie udzielania świadczeń przez osoby przez siebie zatrudnione lub udzielające świadczeń w jego imieniu na innej podstawie niż umowa o pracę, a także osoby, którym powierzył udzielanie świadczeń. Odpowiada także za szkody powstałe u osób trzecich w związku z udzielaniem lub zaniechaniem udzielania świadczeń.
Jak uzyskać zapłatę za odrzucone świadczenia
NFZ często wprowadza korekty do raportów statystycznych, wynikające m.in. z odrzucania przez system NFZ świadczeń planowych udzielonych pacjentowi, rozliczonych i wykazanych jako ratujące życie. Świadczeniodawca musi więc szczegółowo przeanalizować, które świadczenia zostały niesłusznie odrzucone, aby domagać się za nie zapłaty.
Kiedy procedura jednodniowa zamiast hospitalizacji
NFZ konsekwentnie odmawia zapłaty za zabiegi wykonywane w ramach procedur jednodniowych. Podczas przeprowadzanych kontroli kwestionowana jest także zasadność już rozliczonych świadczeń, czego finansowym efektem jest żądanie zwrotu przez NFZ przekazanych już środków oraz zapłaty kar umownych.
Jak zgodnie z przepisami prowadzić listy oczekujących
Wśród menedżerów podmiotów leczniczych realizujących kontrakty z NFZ wiele wątpliwości budzą zmiany w zakresie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a także pakiet kolejkowy i pakiet onkologiczny. Oto najczęstsze z nich.
Łączenie placówek szansą na wyższy kontrakt
Na łączeniu placówek medycznych korzystają nie tylko pacjenci. Zyskuje też właściciel przychodni i szpitali, bo jedna wysokospecjalistyczna placówka oznacza wyższy kontrakt z NFZ i szersze możliwości rozwoju. O tym, że warto tak postępować, przekonuje przykład Łodzi.
Nagłe przypadki leczy się po uzasadnionych kosztach
Podmiot leczniczy, który zawarł z NFZ kontrakt na realizację świadczeń zdrowotnych, może domagać się tylko zwrotu uzasadnionych kosztów, jeżeli przyjmuje pacjentów w stanach nagłych, zagrażających życiu, a leczenie w tych przypadkach przekracza ustalony kontraktem limit usług medycznych.
NFZ zmienił warunki zawierania i realizacji umów w ambulatoriach
NFZ wprowadził nową definicję świadczenia pohospitalizacyjnego, która została zawarta w zarządzeniu nr 54/2015/DSOZ zmieniającym zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna.
Nowe kryteria ustalania czasu oczekiwania na świadczenia zdrowotne
Od 1 stycznia 2016 r. mają zacząć obowiązywać nowe zasady ustalania czasu oczekiwania na świadczenia opieki zdrowotnej, które przewidują dodatkowe kryterium, tj. rodzaj i stopień niepełnosprawności świadczeniobiorcy.
Zmiana sposobu finansowania leczenia osób nieubezpieczonych
Rada Ministrów przyjęła 28 lipca 2015 r. projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015–2018. Projekt wprowadza zmiany w sposobie przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń dla osób nieubezpieczonych.