Podwyżki w ochronie zdrowia w 2022 roku: finansowanie kosztów zmian wynagrodzeń

/appFiles/site_102/images/autor/WPocGKsO1iIeZNl.jpeg

Autor: Marta Woś

Dodano: 11 października 2022
Podwyżki w ochronie zdrowia w 2022 roku: finansowanie kosztów zmian wynagrodzeń

Tzw. ustawa podwyżkowa podwyższyła wynagrodzenia pracowników wykonujących zawód medyczny i pracowników działalności podstawowej innych niż pracownicy wykonujący zawód medyczny. Dyrektorzy mają wiele wątpliwiości dotyczących sfinansowania kosztów tych zmian. Sprawdź!

  • Przedstawione przez NFZ propozycje zmian finansowania na podstawie umów o świadczenia opieki zdrowotnej, choć zmierzają w dobrym kierunku, to faktycznie nie pokrywają znacznej części kosztów koniecznych do poniesienia w związku z wejściem w życie ustawy zakładającej podwyżkę minimalnych wynagrodzeń. 

  • Ministerstwo zapewnia, że będzie na bieżąco oceniać sytuację finansową podmiotów leczniczych przez pryzmat ustawowych podwyżek i pilnie reagować na potrzeby placówek.

  • Obecnie trudno jest oszacować, czy zaproponowany sposób sfinansowania podwyżek wynagrodzeń w ochronie zdrowia, odzwierciedla rzeczywiste koszty poniesione z tego tytułu przez podmioty lecznicze.

  • Czytaj także: Od 1 lipca 2022 r. podwyżki w ochronie zdrowia. Sprawdź, ile wyniosą»

  • Czytaj więcej w SerwisZOZ.pl na temat wynagrodzeń w ochronie zdrowia»

Bezsprzecznie najważniejszą zmianą jest nadanie załącznikowi do ustawy nowego brzmienia. Zmieniona tabela płac zawiera nie tylko inne współczynniki pracy, lecz także zmianę w obrębie podziału pracowników na 10 nowych grup zawodowych według kwalifikacji wymaganych na zajmowanym stanowisku, w ramach których wymieniono stanowiska nieujęte dotychczas w tabeli.

Zgodnie z nowym brzmieniem uwzględniono następujące grupy zawodowe, do których przypisano nowe współczynniki pracy:

1) lekarz albo lekarz dentysta ze specjalizacją – współczynnik pracy: 1,45;

2) farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, psycholog kliniczny, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1, 3 i 4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim i specjalizacją, pielęgniarka z tytułem zawodowym magister pielęgniarstwa albo położna z tytułem magister położnictwa z wymaganą specjalizacją w dziedzinie pielęgniarstwa lub w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia – współczynnik pracy: 1,29;

3) lekarz albo lekarz dentysta, bez specjalizacji – współczynnik pracy: 1,19;

4) stażysta – współczynnik pracy: 0,95;

5) farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, pielęgniarka, położna, technik elektroradiolog, psycholog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1-4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim; pielęgniarka, położna z wymaganym wyższym wykształceniem (studia I stopnia) i specjalizacją, albo pielęgniarka, położna ze średnim wykształceniem i specjalizacją – współczynnik pracy 1,02;

6) fizjoterapeuta, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, technik elektroradiolog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1-5 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie studiów I stopnia; fizjoterapeuta, ratownik medyczny, technik analityki medycznej, technik elektroradiolog z wymaganym średnim wykształceniem albo pielęgniarka bądź położna z wymaganym średnim wykształceniem, która nie posiada tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia – współczynnik pracy: 0,94;

7) inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1-6 z wymaganym średnim wykształceniem oraz opiekun medyczny – współczynnik pracy: 0,86;

8) pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem wyższym – współczynnik pracy: 1;

9) pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem średnim – współczynnik pracy 0,78;

10) pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem poniżej średniego – współczynnik pracy – 0,65.

Wynagrodzenie ustala się przy uwzględnieniu współczynników pracy określonych w załączniku do ustawy i kwoty bazowej, która jest równa wartości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w roku poprzednim, wynoszącej w 2021 roku 5.662,53 zł.

Podział na grupy zawodowe oparto na kwalifikacjach wymaganych od pracownika na zajmowanym stanowisku, czyli koniecznych na danym stanowisku pracy. Oznacza to, że współczynniki pracy dotyczą kwalifikacji wymaganych na zajmowanym stanowisku, a nie wszelkich posiadanych przez pracownika.

Wobec tego najniższe wynagrodzenie zasadnicze niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych będzie wynosić:

  • grupa 1: 8.210 zł – wzrost o ok. 1.441 zł dla lekarzy z II stopniem specjalizacji oraz wzrost o 2.010 zł dla lekarzy z I stopniem specjalizacji – w nowej tabeli brak rozróżnienia wynagrodzenia ze względu na stopnie specjalizacji;

  • grupa 2: 7.304 zł – wzrost o 1.827 zł;

  • grupa 3: 6.738 zł – wzrost o 1.261 zł;

  • grupa 4: 5.379 zł – wzrost o 1.446 zł;

  • grupa 5: 5.775 zł – wzrost o 1.590 zł;

  • grupa 6: 5.322 zł – wzrost o 1.554 zł;

  • grupa 7: 4.869 zł – wzrost o 1.101 zł;

  • grupa 8: 5.662 zł – wzrost o 1.477 zł;

  • grupa 9: 4.416 zł – wzrost o 648 zł;

  • grupa 10: 3.680 zł – wzrost o 632 zł.

Średni wzrost wynagrodzenia w podmiocie

Ustawa określa wysokość minimalnego wynagrodzenia pracowników wykonujących zawody medyczne oraz pracowników działalności podstawowej innych niż pracownicy wykonujący zawód medyczny. Nie określa zaś minimalnego wynagrodzenia innych pracowników podmiotów leczniczych, nazwanych na potrzeby tego artykułu pracownikami niemedycznymi, lecz ich również w pewnym stopniu dotyczy.

W nowelizacji wprowadzono ogólną zasadę, aby wynagrodzenie pracowników niemedycznych nie tylko odpowiadało rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu oraz uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy, lecz także uwzględniało średni wzrost wynagrodzenia w danym podmiocie. To jedyna zmiana, jaka kształtuje się na gruncie nowej treści art. 5 ustawy.

W praktyce zmiana ta oznacza, że podwyższając wynagrodzenie pracowników wykonujących zawód medyczny oraz pracowników działalności podstawowej innych niż pracownicy wykonujący zawód medyczny, na skutek wejścia w życie nowelizacji ustawy, średnio o 20%, także o 20% powinno wzrosnąć wynagrodzenie osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w tym podmiocie leczniczym, niewykonujących zawodu medycznego. Co istotne, znowelizowane przepisy nie wskazują wprost na średni wzrost wynagrodzenia zasadniczego pracowników medycznych i działalności podstawowej, co w efekcie oznacza, że dopuszczalne jest również uzależnienie wzrostu wynagrodzenia pracowników medycznych od średniego wzrostu ogółu wynagrodzeń w danym podmiocie leczniczym.

Przy ustalaniu zasad podwyższania wynagrodzenia personelu niemedycznego pracodawca powinien uwzględnić:

  • rodzaj wykonywanej pracy i kwalifikacje wymagane przy jej wykonywaniu;

  • ilość i jakość świadczonej pracy;

  • wysokość wynagrodzenia odpowiadającą adekwatnemu średniemu wzrostowi wynagrodzenia w danym podmiocie w ustalonym okresie.

Niestety, omawiany przepis, tak jak było to również przed jego zmianą, nie obliguje pracodawcy do realnego podniesienia płacy pracownikom niemedycznym, a jedynie określa ogólne zasady podwyższania ich wynagrodzenia. Ich doprecyzowanie powinno znaleźć odzwierciedlenie w zawieranym z pracownikami porozumieniu lub zarządzeniu kierownika podmiotu leczniczego albo jego podmiotu tworzącego.

Porozumienie z pracodawcą powinny zawrzeć osoby uprawnione w danym podmiocie leczniczym do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy, a gdy w danym podmiocie leczniczym nie działa zakładowa organizacja związkowa, pracownik wybrany przez pracowników podmiotu leczniczego do reprezentowania ich interesów. W przypadku gdy strony nie osiągną zgodnego stanowiska, pracodawca wydaje zarządzenie określające zasady podwyższania wynagrodzenia pracownikom podmiotu leczniczego.

Lekarze PPOZ czekają na stanowisko w sprawie „ustawy podwyżkowej”

  1. Lekarze Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia czekają na stanowisko ministra zdrowia i prezesa NFZ w sprawie „ustawy podwyżkowej”. Zamiast odpowiedzi otrzymali informację o przekazaniu sprawy do rozpatrzenia przez prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.
  2. Świadczeniodawcy PPOZ 19 lipca wysłali pismo do ministra zdrowia i prezesa NFZ, w którym poinformowali, że nie zgadzają się z głęboko niesprawiedliwym podziałem środków na podwyżki dla pracowników ochrony zdrowia.
  3. Zaznaczyli, że zaniżanie wysokości środków niezbędnych do pokrycia wzrostów wynagrodzeń w podstawowej opiece zdrowotnej grozi odchodzeniem personelu z podstawowej opieki zdrowotnej lub upadłością już dziś niedofinansowanych placówek POZ.
  4. PPOZ nie jest jedyną organizacją, która zgłosiła swoje zastrzeżenia do „ustawy podwyżkowej” – takich organizacji i podmiotów jest co najmniej kilkanaście

Zasady podwyższania wynagrodzenia zasadniczego personelowi podmiotu leczniczego powinny być ustalane corocznie. Porozumienie powinno zostać zawarte do 31 maja, jeżeli zaś do tego nie dojdzie, wówczas do 15 czerwca kierownik podmiotu leczniczego lub jego podmiot tworzący wydaje zarządzenie w zakresie sposobu podwyższania wynagrodzenia zasadniczego.

Obowiązek określenia w umowie o pracę grupy zawodowej

Nowelizacja ustawy wprowadziła konieczność wskazania w umowach o pracę zawartych od 1 lipca 2022 r., do której grupy zawodowej określonej w załączniku do ustawy jest zaliczone zajmowane przez pracownika stanowisko pracy. Oczywiście dotyczy to pracowników wykonujących zawód medyczny lub pracowników działalności podstawowej innych niż pracownicy wykonujący zawód medyczny.

Pracownikom zatrudnionym przed tą datą pracodawca jest zobowiązany aneksować umowy o pracę, w celu dookreślenia w nich grupy zawodowej, do jakiej przynależy dany pracownik. Czas dla pracodawcy na dostosowanie umów do treści umów o pracę zawartych po 1 lipca 2022 r. wynosi 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy, tj. do 29 grudnia 2022 r.

Aneksowanie umów o pracę może nastąpić w drodze wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia zmieniającego, w zależności od tego, czy wskazanie w umowie, do której grupy zawodowej zaliczone jest zajmowane przez pracownika stanowisko pracy, będzie powodowało istotną zmianę wynikających z umowy warunków pracy i płacy.

Informacja w umowie o pracę powinna określać jedynie grupę zawodową, do której został przyporządkowany pracownik, zgodnie z treścią załącznika do ustawy. Pracodawca nie musi wskazywać w umowie o pracę (lub w aneksie do tej umowy) współczynnika pracy, który wynika z przyporządkowania do danej grupy. Informacja ta powinna być jak najbardziej ogólna, aby uniknąć konieczności aktualizacji umów o pracę przy każdej zmianie zapisów ustawy.

Finansowanie wzrostu wynagrodzeń w podmiotach leczniczych

Wzrost wydatków podmiotów leczniczych na wynagrodzenia dla personelu medycznego ma pokryć zwiększenie wyceny świadczeń w kontraktach z Narodowym Funduszem Zdrowia. Oznacza to, że podmioty, które nie mają takiej umowy z NFZ, muszą pokryć koszty ustawowych podwyżek z własnej kieszeni.

Wzrost wyceny świadczeń był rekomendowanym przez prezesa AOTMiT sposobem na sfinansowanie podwyżek wprowadzonych omawianą ustawą. Agencja zaproponowała dwa warianty osiągnięcia tego celu.

Pierwszy z nich zakładał zwiększenie cen jednostek rozliczeniowych stosowanych w umowach ze świadczeniodawcami, pokrywający wyłącznie konieczność zwiększenia wynagrodzeń pracownikom, wynikającą z nowelizacji ustawy.

Wyższe wskaźniki korygujące na sfinansowanie podwyżek w ochronie zdrowia

  1. NFZ ustalił współczynnik korygujący o wartości 1,04 (wcześniej 1,02) – dla świadczeniodawców zakwalifikowanych do poziomu pierwszego stopnia w ramach PSZ, w przypadku sprawozdawania produktów sprawozdawczych rozliczanych ryczałtem, 1,03 (wcześniej 1,01) – dla świadczeniodawców zakwalifikowanych do poziomu drugiego stopnia w ramach PSZ, w przypadku sprawozdawania produktów sprawozdawczych rozliczanych ryczałtem.
  2. Przepisy zarządzenia stosuje się do rozliczania świadczeń udzielanych od 1 sierpnia 2022 r.
  3. Zmiany wynikają z zarządzenia prezesa NFZ nr 103/2022/DSOZ z 16 sierpnia 2022 r. i wiążą się z podwyżkami najniższych wynagrodzeń od 1 lipca 2022 r. Część ma być sfinansowana dzięki lepszej stawce dla części szpitali

Drugi wariant uwzględniał nie tylko ustawowy wzrost wynagrodzenia, ale również wzrost wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych na podstawie umów cywilnoprawnych, związanych z prognozą wskaźnika inflacji w latach 2022-2023, symulację zmniejszenia różnic między świadczeniodawcami w poszczególnych zakresach świadczeń oraz odrębne rozwiązania dla obszarów świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania.

Oszacowano, że przyjęcie pierwszej opcji będzie kosztować Skarb Państwa 12.910 mln zł w okresie 12 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy o wynagrodzeniach, co stanowi 15,6 % wzrostu wartości umów NFZ, drugiej zaś – 18.540 mln zł, co stanowi 22,4% wartości umów NFZ. Ministerstwo zaakceptowało droższy wariant.

Czy większa wycena świadczeń pokryje koszty zwiększenia wynagrodzenia

Wielu dyrektorów szpitali zaznacza, że przedstawione przez NFZ propozycje zmian finansowania na podstawie umów o świadczenia opieki zdrowotnej, choć zmierzają w dobrym kierunku, to faktycznie nie pokrywają znacznej części kosztów koniecznych do poniesienia w związku z wejściem w życie ustawy zakładającej podwyżkę minimalnych wynagrodzeń. Najwięcej zastrzeżeń w tym zakresie zgłaszają szpitale powiatowe.

Ministerstwo zapewnia jednak, że będzie na bieżąco oceniać sytuację finansową podmiotów leczniczych przez pryzmat ustawowych podwyżek i pilnie reagować na potrzeby placówek. Obecnie bowiem trudno jest oszacować, czy zaproponowany sposób sfinansowania podwyżek wynagrodzeń w ochronie zdrowia, odzwierciedla rzeczywiste koszty poniesione z tego tytułu przez podmioty lecznicze.

Partner merytoryczny:

Autor: Marta Woś

Uzyskaj nieograniczony
dostęp do SerwisZOZ.pl

  • Aktualne informacje o zmianach prawnych
  • Indywidualne konsultacje e-mail z ekspertem (odpowiedź w 48 h)
  • Bazę 3500 porad ekspertów, gotowych wzory dokumentów i procedur
UZYSKAJ NIEOGRANICZONY DOSTĘP

Uzyskaj bezpłatny 24-godzinny dostęp do SerwisZOZ.pl

aktywuj dostęp testowy