Kierowanie ludźmi jest wyzwaniem dla menedżera placówki medycznej, a zgrany personel to największy kapitał. Zwłaszcza zespół dobrych lekarzy. Sprawdź, jak stale inwestować w rozwój zasobów ludzkich, aby osiągać korzyści.
Zatrudnianie i sprawy pracownicze
Udział lekarzy w reklamie. Poznaj stanowisko Naczelnej Rady Lekarskiej
Problematyka reklamowania produktów leczniczych przez lekarzy od lat pozostaje kwestią kontrowersyjną i bywa przedmiotem licznych dyskusji, zwłaszcza w dobie powszechnego dostępu do mediów społecznościowych, w których z reklamą spotykamy się na każdym kroku. Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej opublikowała swoje stanowisko w tym zakresie. Dowiedz się, co z niego wynika.
Obliczanie wymiaru nagrody jubileuszowej dyrektora SPZOZ
Czy, obliczając wysokość nagrody jubileuszowej, należy uwzględnić dodatek funkcyjny dyrektora SPZOZ, który przysługuje pracownikowi w dniu nabycia nagrody jubileuszowej, mimo że obecnie pełni tę funkcję tylko tymczasowo – do czasu rozstrzygnięcia konkursu?
Kary nałożone na lekarzy. Czy drobne błędy proceduralne je uchylą?
Drobne uchybienia proceduralne nie skutkują uchyleniem kary za błędy lekarskie – zapoznaj się z wyrokiem Sądu Najwyższego w sprawie jednej z lekarek. Dowiedz się, jak zmiany w procedurze wpłynęły na jej sprawę. Wyjaśniamy też, dlaczego kasacja to nadzwyczajny środek odwoławczy.
Rejestracja medyczna
Priorytety w kierowaniu rejestracją medyczną
Organizacja rejestracji wpływa na wiele codziennych decyzji z zakresu organizacji udzielania świadczeń zdrowotnych i obsługi pacjenta. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w kierowaniu rejestracją.
Jak prowadzić telefoniczne zapisy do lekarzy
Co prawda już wcześniej pacjenci mogli zapisywać się telefoniczne do lekarzy, a zmuszanie do osobistej rejestracji traktowano jednoznacznie jako sprzeczne z przepisami i godzące w prawa pacjenta. Ograniczenie zapisów wyłącznie do drogi telefonicznej stanowi jednak duże wyzwanie dla wielu podmiotów. Jak to zorganizować, aby nie zakłócić pracy rejestracji?
Jak profesjonalnie obsługiwać pacjenta w rejestracji
Pacjent kontaktujący się z placówką dowolną drogą oczekuje szybkiej i sprawnej obsługi o jak najwyższej jakości. Dla podmiotów ochrony zdrowia kluczowym segmentem ich działalności staje się więc wysoko wykwalifikowana rejestracja. Jak zatem obsługiwać pacjenta?
Odpowiedzialność i uprawnienia zawodowe
Jak długo przechowywać wykaz godzin pracy na kontrakcie
Kontrakt jest dość powszechną formą umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawieraną z lekarzem czy pielęgniarką. Jak długo udzielający zamówienia jest zobowiązany przechowywać wykaz godzin lekarza lub pielęgniarki, zatrudnionych na podstawie kontraktu?
Świadczenie usług lekarskich przez felczera z Ukrainy: jaką umowę podpisać
Lekarz pochodzi z Ukrainy, ma pobyt stały na terenie Polski i dostęp do rynku pracy. Ma prawo wykonywania zawodu felczera i warunkowe prawo wykonywania zawodu lekarza na 5 lat. Prowadzi działalność gospodarczą jako felczer. Czy placówka medyczna może podpisać z nim umowę na świadczenie usług lekarskich, a nie felczerskich?
Jaka jest odpowiedzialność porządkowa pracowników placówki medycznej
Uruchomienie przepisów o pracowniczej odpowiedzialności porządkowej może być reakcją pracodawcy na uchybienia pracowników związane z realizacją działalności leczniczej na właściwym poziomie. Sprawdź, jaka jest odpowiedzialność porządkowa pracowników.
Czas pracy
Jak organizować zastępstwa lekarzy w poradni rehabilitacyjnej
Gdy musisz stworzyć nowy harmonogram pracy poradni rehabilitacyjnej , np. z powodu choroby lekarza, pamiętaj, że należy tę zmianę zgłosić w Systemie Zarządzania Obiegiem Informacji . Sprawdź, co jeszcze jest niezbędne.
Jak udzielać zaległego urlopu pracownikom placówki medycznej
Mimo że pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w całości w roku kalendarzowym, w którym nabył do niego prawo, nie zawsze jest to możliwe. Niewykorzystany urlop nie przepada – staje się zaległym urlopem i przechodzi na kolejny rok. Poznaj odpowiedzi na praktyczne wątpliwości, które może mieć placówka medyczna z tą specyficzną formą urlopu.
Harmonogramy dyżurów – poznaj planowane zmiany
Problemy kadrowe w ochronie zdrowia zainicjowały prace nad zmianami dwóch rozporządzeń, a ściślej rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego. Sprawdź, jaki jest cel planowanych zmian.
Wynagrodzenia
Od 1 lipca 2022 r. podwyżki w ochronie zdrowia. Sprawdź, ile wyniosą
Podniesienie współczynników pracy dla wszystkich grup zawodowych pracowników medycznych i okołomedycznych zakłada ustawa gwarantująca podwyżki minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Oto szczegóły podwyżek w ochronie zdrowia.
Podwyżki wynagrodzeń od lipca 2022 roku – co jest planowane
Rozpoczęły się prace nad projektem ustawy gwarantującej podwyżki minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Nowa lista płac ma obowiązywać od lipca 2022 roku. Dyrektorzy szpitali obawiają się jednak, że z kolejnym wzrostem wynagrodzeń w ochronie zdrowia mogą sobie nie poradzić. Oto szczegóły.
Kto akceptuje podwyżki pracowników SPZOZ
W podmiotach leczniczych, które nie mają statusu przedsiębiorcy, działa rada społeczna – jako organ inicjujący i opiniodawczy podmiotu tworzącego oraz doradczy kierownika. Czy kierownik SPZOZ musi uzyskać zgodę rady społecznej bądź rady gminy na wprowadzenie podwyżek wynagrodzeń dla pracowników SPZOZ-u?